Er Gjestad rett mann på rett sted?


Aftepostens journalist Fred C Gjestad dekker i dag rettsaken mot de to nordmennene i Kongo direkte via CoverItLive. Et på alle måter strålende tiltak, særlig hvis man ser bort fra at Gjestad lirer av seg den ene språkfeilen etter den andre og virket oppriktig overrasket over at rettsaken ikke begynner til annonsert tid (hallo, vi snakker om Afrika her, ting starter aldri til annonsert tid).

Jeg har fulgt litt med på denne saken de siste to månedene, blant annet fordi jeg abonnerer på VG nett sin Kongo-rss og den har spydd ut den ene saken etter den andre om de to nordmennene. I samme periode har de vel knapt hatt en eneste sak om noe som helst annet fra Kongo - men det er jo ikke akkurat noen nyhet at nordmenn helst både leser og skriver om andre nordmenn.

Det er i grunnen vanskelig å gjøre seg opp noen annen mening om denne saken enn å håpe at man for alles skyld får en rettferdig og etterrettelig rettssak. På den annen side: Da Aftenposten publiserte bildet av en smilende Moland som vasket bort blodet etter den drepte sjåføren, kunne man ikke la være å tenke at disse gutta ikke kan være helt vel bevarte.

De to tiltalte sier at de bruker humor for å komme seg gjennom vanskelige situasjoner, men det er ganske enkelt ikke god nok forklaring på hvorfor man tilsynelatende syns det er festlig å tørke opp blodet til en drept mann. Uttalelser som ” vi er også blitt vant til å se døde mennesker. I Kampala ligger det døde mennesker i gatene – så det var ikke noe unaturlig” veier heller ikke i deres favør. Jeg har vært i Kampala selv og det er slett ikke slik at man ser lik liggende på alle gatehjørner i byen. At journalisten lar uttalelser som dette passere uten hverken kommentarer eller spørsmål, er også ganske sjokkerende både fordi uttalelsen ikke er riktig og fordi det bidrar til å opprettholde vestens bilde av Afrika som ensidig lovløst og farlig. Aftenpostens medarbeidere burde være i stand til en mer balansert journalistikk enn som så.

Man kan spørre seg om Gjestad har forsøkt seg på en stragegi med å la de tiltalte snakke for seg og bare sitere deres drøye påstander, for så å la tolkningen og konklusjonen være opp til leseren selv. Det er imidlertid ikke nødvendig å lete lenge på nettet for å skjønne at denne strategien i så fall har feilet totalt. Bloggene som lenker til nettartiklene om Kongo er i stor grad sørgelig lesning som handler om at Norge må få de stakkars nordmennene ut av Det Svarte Afrika fort som svint.

I stedet sitter man igjen et inntrykk av at det er Gjestads manglende kunnskaper om Kongo og Afrika som gjør at de tiltalte får tilgang til de store norske avisene uten hverken kritiske spørsmål eller redaksjonelle kommentarer. At Gjestad tydeligvis var den beste journalisten norsk media gadd å sende til Kongo sier en hel del om hvor utrolig lite viktig Afrika sør for Sahara er sett med norske øyne.

Hvis du likte denne posten, så liker du kanskje også:

  1. Hvorfor jeg blogger om Afrika
  2. Noen tanker om rettssaken i Kongo
  3. Kongo-seminar
  4. Kongosaken som bullshitbingo
  5. Kongosaken i et litt bredere perspektiv

16 kommentarer, Legg igjen kommentar eller Ping

  1. Jeg reagerte på en sak i VG hvor de titlalte uimotsagt fikk påstå at de nesten ble spist opp (!) av noen landsbyboere i Kongo.

    [Svar]

    August 14th, 2009

  2. Dekningen av denne saken har vært Afrika-journalistikk av verste format hele tiden, og bare segmentert for almuen at Kongo er Mørkets hjerte.
    Men jeg syns ikke at det er forbilledlig at Aftenposten dekker saken direkte på denne måten. Det handler om en drapssak som kan få dødsstraff som utfall, da skriver man ikke om tekniske løsninger og satelittoverføringer og dårlig båndbredde. Dette er kjendisgjøring av en tragisk sak, og jeg fatter ikke at Aftenposten senker seg ned på dette nivået. At VG har gjort det hele tiden er jo ingen overraskelse. Kvalmende!

    [Svar]

    August 14th, 2009

  3. epic

    Nå skal det sies at på twitter har vel aldri rettskriving vært i sentrum.
    Når du sitter og tar bilder med en hånd og skriver på twitter med andre mens du hører på hva tolken din sier på engelsk, ville kanskje den mest multitaskende person mistet sin 100% rettskrivings rate. Slik sett er rettskriving ikke en god kritikk, men dine andre punkter er alle gode poeng.

    [Svar]

    August 14th, 2009

  4. Kristine

    Helt enig med deg og de andre kommentarene her;
    Norsk medias, og især dagbladets dekning, av denne saken kan i beste fall karakteriseres som tragisk.
    Jeg og en kollega satt i en kaffepause tidligere idag og lo sjokkert av hvordan saken ble dekket live…er det mulig?!! sier jeg bare..
    Det slo oss også, som du selv kommenterer, den graden av oppmerksomhet denne saken har fått i norsk media…send en nordmann ut i verden og verden kommer på de norske verdenskart….

    [Svar]

    August 14th, 2009

  5. Reagerte også på dette med at “WOW, saken ble halvannen time forsinket”. Dumme, dumme hvitinger.

    [Svar]

    August 14th, 2009

  6. Cecilie

    Takk for kjempefin og viktig post!

    [Svar]

    August 14th, 2009

  7. Takk for blogginlegget. Det er viktig momenter du tar opp, selv om jeg selvsagt er uenige i noen av konklusjonene.

    Jeg vil minne om at Aftenposten var det medie som først og størst satte trykk på situasjonen i østlige Kongo i vinter, også uten nordmenn tilstede. Jeg skrev selv en rekke artikler som løftet frem problemet med seksualisert vold, barnesoldater, flyktninger og Nkundas krigføring. Og det uten at det var nordmenn involvert.

    [Svar]

    August 15th, 2009

  8. Tja

    Vel bevart eller ikke er litt vanskelig å avgjøre etter ett slikt bildet, dog er jeg enig i at det er uheldig for dem og litt besynderlig.

    Men å smile hvis man har fått sjokk eller mirakuløst overlevd, i deres tilfelle ett kuleregn er en rimelig naturlig reaksjon. Har selv sett veldig mye ukontrollerte smil og latter etter tilsvarende situasjoner.

    Jeg håper også på at vi får brakt guttene hjem til norge, og jeg stiller meg undrene til om de har ett noe brukbar rettsikkerhet der nede.

    Dog så er vel dette noen av risikoene de tar på slike oppdrag, hva som faktisk skjedde eller hva som er sannheten får vi nok aldri vite.

    [Svar]

    August 15th, 2009

  9. Tja

    There’s so many different worlds
    So many different suns
    And we have just one world
    But we live in different ones

    Normenn
    Aferikanere
    Soldater
    Aviser
    Myndigheter
    Freds-Frøkna-Makelos
    To gutter i fengsel i kongo
    Gjerstad

    Hvis vi mikser dette så har vi nok en del ytterpunkt, forskjellige verdener og synspunkter. Hvis vi legger til agendaer og personligheter så har vi nok variabler.

    Hva er rett og galt og hvem definerer, med hvem motiver og hvor stor innsikt evnt. selv innsikt.

    Er det rart jeg har gitt opp?

    [Svar]

    August 15th, 2009

  10. Kor stor er den norske pressedelegasjonen i Kisangani, eigentleg? TV2, NRK, Aftenposten, VG… Det får så vera at alle vinklingane verkar tilta i favør leiesoleventyrarane, men i rettsalen var no Gjestad stort sett eit einmannsshow. Og det på direkten. Dét skal han da ha.

    Dessutan vil eg gjerne ha sagt at utanrikssatsinga til Aftenposten i det siste har vore forbilledleg.

    [Svar]

    August 16th, 2009

  11. Flott innlegg:) Viktige poeng:)

    [Svar]

    August 16th, 2009

  12. Takk for mange gode kommentarer og innspill, fint å se at flere enn meg har reagert på dette.

    Gjestad: Stas at du tok turen innom og takk for en saklig kommentar på noe som sikkert var småkjipt å lese. Håper det skinner gjennom i teksten at den ikke er ment som personlig kritikk av deg :-)

    [Svar]

    August 17th, 2009

  13. Det er interessant å følgja media når det gjeld nett denne saka, og eg må til Gjerstad sitt forsvar seia at han og Aftenposten, etter mi meining, gjev den minst dårlege dekninga av saka i norsk media. Utanriksdekninga til Aftenposten er god, og eg les før nettutgåva deira enn statskanalen si, dessverre kanskje?

    Eg må seia meg einig med TJA i at latter som reaksjon er naturleg for nokon. Men det er farleg av Gjerstad å sleppa til utsagn om at det ligg daude folk i gatene. Eg, som frøkna og alle andre som har brukt litt tid på det vakraste kontinentet, kjenner oss ikkje att i den skildringa. Og det gjer neppe Gjerstad heller?

    Når Gjerstad sjølv har vore inne og sett frøkna sin kommentar, kan det kanskje vera inspirasjon til å våga seg utpå med redaksjonelle kommentarar? Er det noko ein ønskjer seg i dekninga av slike saker, så er det nyanserte artiklar. Ikkje tabloidisering i ei avis som Aftenposten.

    [Svar]

    August 17th, 2009

  14. Poengtert og viktig innlegg. Dessverre er det ikke marked for “Kongo” som nyhetssak hvis ikke nordmenn er involvert. Avisene er rimelig kyniske på å velge ut nyheter som selger, alt annet kommer langt i bakevja.

    Forresten, når skal man få noen positive nyheter fra Afrika? Journalistene bidrar til å forsterke vestens oppfatning av Afrika som et lovløst, farlig kontinent.

    [Svar]

    August 18th, 2009

  15. Morten

    Morsomt å lese en “gammel” blogg om denne saken :-) Hva sier dere nå folkens - når Kongoleserne viser sitt sanne jeg…
    3000 milliarder i erstatning :-)
    Bloggstarter og mange med henne skriver at man ikke skal svartmale Kongoleserne slik norske medier gjør. At det ikke er så ville tilstander der nede som media skal ha det til. Hmmmm… Right back at you sier jeg bare!

    Jeg har selv bodd i Afrika i 6 måneder. Og jeg har selv sittet i arrest i et Afrikansk land. Tro meg - det ER så ille der nede.
    Og se på Paris Dakar rallyet som ble avlyst fordi deltagere, funksjonærer og tilskuere var fryktet ranet og drept av Mauretansk politi. Eller de franske turistene som ble drept av politiet i Mauretania like forut for kanselleringen…

    Bloggstarter: Du sier at du har vørt i Kongo. Vel, da har du vært heldig om du ikke har sett et eneste lik i bakgatene. Jeg så flere da jeg var der!

    Ingen tvil om at Moland Og Frech har gjort noen gedigne feilvurderinger - og om de er skyldige skal ikke jeg ta stilling til. Det er det vel ingen av oss som er i stand til å gjøre. Men at Kongo er så ille som det fremstilles i media er jeg ikke et sekund i tvil om!

    Nå er det bare å punge ut: 3000 milliarder til den demokratiske republikken Kongo - landet som ikke er så galt som man skulle tro ;-)

    [Svar]

    August 28th, 2009

Skriv en kommentar til “Er Gjestad rett mann på rett sted?”