Graviditet er ingen sykdom

, , 95 Comments

Graviditet er ingen sykdom, det er viktig å huske på. Riktignok kan det oppleves som noe plagsomt med kvalme, halsbrann, forstoppelse, hjertebank, bekkenløsning, ekstrem trøtthet, tett nese, vond rygg, åreknuter, hovne ben, hodepine, svettetokter, søvnløshet, urinlekkasjer, kløe, leggkramper, lyskesmerter, prikking i hendene, blærekatarr, hemorroider, neseblod og åndenød – men det helt normalt og dermed ingenting å bekymre seg for. Og såpass bør du uansett tåle, for du må ikke må finne på å ta smertestillende. Da kan barnet få misdannelser på kjønnsorganene, og det vil du vel ikke?

Forøvrig er det bare et par småting du må huske på, så kommer alt til å gå veldig bra. For eksempel er det viktig med kosttilskudd. Folat, kalsium, tran og jern er minimum. Så er det noen få matvarer du må unngå, som for eksempel ferskvannsfisk over en kilo, abbor over 25 cm, blåkveite over 3 kilo, all gjedde, krabbeinnmat fra skallet og tunfisk, unntatt om den er på boks. Det burde være enkelt å holde rede på. I tillegg må du holde fokus på om du spiser det du skal, for forskerne mener å vite at det mor spiser under graviditeten er helt avgjørende for hvorvidt barnet kommer til å utvikle alvorlig sykdom senere i livet. Hvor mye broccoli har du egentlig spist i dag? Vet du ikke at for lite broccoli under graviditeten kan gi ungen din kreft om førti år?

Så må du ikke glemme å trene, det gjør graviditeten til en fest og fødselen til et skuldretrekk. Dessuten hindrer det deg i å legge på deg for mye, og det er jo viktig. Ei heller må du legge på deg for lite. Det er riktignok ingen som er særlig interessert i å fortelle deg hvor mye du bør legge på deg underveis i graviditeten for å ende opp på riktig antall kilo totalt, men noe må du jo tross alt klare å finne ut av selv.

Du har vel ikke glemt å gjøre i stand barnerommet? Hvis det skal males må du gjøre det flere måneder før ungen kommer, for du vil vel ikke at barnet ditt skal sove et sted med malingsavgass? I grunnen bør du helst ikke male mens du er gravid i det hele tatt, så hvis barnerommet skal males må du gjøre det før babyen er unnfanget. Men litt planlegging har jo aldri skadet noen.

Forøvrig er det viktig å huske på alle de tingene du må gjøre nå før barnet kommer, for når to blir tre så har dere ikke tid eller overskudd til noe som helst. På to-do-listen din under graviditeten bør det minst stå følgende: nyte voksenlivet, være sammen med venner, ta vare på parforholdet, ha masse sex, tenke over karriereplanene dine, nøste opp alle tråder og avslutte prosjektene på jobb, være romantisk, pusse opp huset, reise på storbyferie, kjøpe familievennlig bil, snakke om økonomi, fremtid, barneoppdragelse, rolleforventninger og foreldrepermisjon, samt diskutere om barnet skal døpes, hvilke fritidsaktiviteter han skal begynne på og hva dere skal gjøre hvis han begynner å røyke hasj.

En siste ting du ikke må glemme er å slappe av. Hvil deg, ta vare på deg selv. Husk at dette er en utrolig viktig periode for deg og babyen i magen, så du må ta deg tid til å synge for den, snakke med den og virkelig knytte bånd med den. Pass også på hvordan du beveger deg, for dette har mye å si for barnets personlighet. Går du ikke litt for fort? Var ikke den bevegelsen litt brå? Du vil vel ikke ha en stressa og urolig unge?

Hvis du nå synes at alt er litt overveldende, så er det bare fordi du er ekstra sårbar og følsom for tiden. Det skyldes hormonene i kroppen din og er helt naturlig og ingenting å tenke på. Men for guds skyld; husk på å være blid, avslappet og ved godt mot. Tenk positivt! Ikke gråt, da blir babyen lei seg. Og ikke stress, da kan barnet ditt utvikle emosjonelle lidelser og ADHD og du kan få svangerskapsforgiftning.

Syns du likevel at det blir litt for mye, kan vi tilby deg sykemelding (og kanskje litt antidepressiva hvis vi syns du høres ekstra trist ut). Men graviditet er ikke en sykdom altså. Bare så det er sagt.

Illustrasjon: Valliravindran

 

95 Responses

  1. Lene

    November 24, 2010 16:35

    Det eneste alle mine vennepar som har fått barn har gitt av anbefalinger til vordende mødre OG fedre er:
    -Sov og nyt å kunne sove mens du kan

    ;)

    Håper det går bedre med den vordende slitne makeløse mamma!

    [Reply]

    Frøken Makeløs Reply:

    Høres ut som fornuftige folk! Den vordende mamma er fortsatt sliten (og føler seg ikke særlig makeløs for tiden..) men håper stadig på bedre tider :-)

    [Reply]

    Reply
  2. Erlend

    November 24, 2010 17:05

    Du glemte at det er viktig at babyen får høre Mozart mens den er i mors mave. Så du må gå mye på konsert og ellers ha klarinettkonserten og 40. symfoni på stereoen til enhver tid.

    [Reply]

    Frøken Makeløs Reply:

    Ah, selvsagt. Musikalsk oppdragelse av barnet i magen. Hvordan kunne jeg glemme det?

    [Reply]

    Reply
  3. Mari

    November 24, 2010 21:45

    Det at det ikke er en sykdom betyr ikke at det ikke er et helvete… Det inntrykket som gis av at alle (andre) gravide går rundt og koooooser seg er betydelig overdrevet.
    Det aller beste med å være gravid er imidlertid at det går over av seg selv i 100% av tilfellene. Og da blir man et vanlig menneske igjen! Iallefall etter noen uker. So hang in there!

    [Reply]

    Trulte Reply:

    Jeg er sååå glad for at jeg ikke er enig med deg.. For min del er graviditeten slett ikke noe helvete – men jeg er selvfølgelig klar over at ikke alle er like heldige som det jeg har vært så langt. Og dette sier jeg ikke for å gni det inn overfor for de som er dårlige og har vondter her og der – men jeg synes ikke at man skal ta det for gitt at alle har det så fryktelig heller..

    Det er mulig at det beste med å være gravid er at det går over av seg selv til slutt (jeg har ikke vært der ennå) – for på slutten er sikkert de fleste rimelig klare for å bli kvitt magen (vondter eller ei) og møte den lille skapningen der inne. Men jeg synes man også skal være takknemlig for at man får lov til å bære fram et barn og det underet det egentlig er (ikke alle får den muligheten samme hvor sterkt ønsket er) – og hvordan kroppen forandrer seg og tilpasser seg nettopp dette. Så får man heller tåle at ikke alle forandringene er like gode eller fine..

    Så misforstå meg rett – men bør man ikke prøve å nyte denne spesielle tiden i ens liv, istedet for å fokusere på alt det negative? Det er ikke sikkert man får oppleve det igjen..

    [Reply]

    Frøken Makeløs Reply:

    Jo, man bør prøve å nyte. Problemet er imidlertid alle de mer eller mindre velmente rådene man får underveis. Man blir jo helt utslitt bare av forventningspresset – og så kommer de reelle plagene i graviditeten i tillegg. Da kan det være vanskelig å klare å nyte – uten at jeg på noen måte mener at det er helvete å være gravid :-)

    [Reply]

    Meg Reply:

    Vel, for min del har det IKKE gått over. Svangerskap som faktisk var et rent helvete – nå er sønnen min 7mnd. Jeg har ikke sjangs til å gå på tur med hunden.
    Jeg begynner å grine av tanken på å kjøre bil. Jeg kunne ikke gjøre en dritt etter å ha vært på bursdagsselskap for 3uker siden. En ting var bilturen. En time frem og en time tilbake. Så hadde vi neste: Å GÅ opp til 5.etasje. Når man endelig har kommet seg opp sitter alle på gulvet og koser seg med barna sine. “Kom du og”.
    Joda.. Å komme seg ned på gulvet var vanskelig – men å komme seg opp? Jeg trengte hjelp.

    Alle satt på kjøkkenstoler som var vonde og fæle.
    Jeg går på do og tørker en tåre. (“Dolokket var mye bedre å sitte på”, tenker jeg..)

    Går ut igjen, og setter meg ned.
    Så skal vi gå.

    NED den trappa igjen. Jeg tørker den ene tåren etter den andre, mens jeg går.
    Så skulle vi gå til bilen – 5min å gå.

    I bilen og jeg kan sette meg ned. *Takk og lov*
    Men tårene strømmer så på – etter 5min, bekkenet var så vondt.

    Jeg har såvidt ikke lagd middag, vasket huset eller gjort andre dagligdagse gjøremål. Samboeren stiller opp og gjør alt. Takk og lov har jeg verdens mest fantastiske mann.

    Men, jeg lengter etter å ta meg av barna mine og ta meg av familien min og være NORMAL!
    23år er jeg.

    I svangerskapet lå jeg på sofaen i 4mnd. Måtte ha hjelp til å komme meg opp. Nå trenger jeg ikke hjelp til å komme meg opp – men dagligdagse gjøremål er et helvete og en utfordring.

    Vi byttet ut dusj med badekar fordi jeg ikke klarte å stå i dusjen.

    Livet er en utfordring.

    [Reply]

    mamma Reply:

    Hei Meg,
    Kjente meg så godt i alt det du skrev…til å med tårene som kom som følge av håpløsheten….men du kan gjøre noe med det selv. Jeg hadde også to helvetes svangerskap,…som 24 -åring kunne jeg knapt gå 200 meter før jeg satte meg ned på asfalten og gråt av smerte. Men du må ikke gi opp….den eneste som kan hjelpe deg ut av dette helvetet er deg selv….for det første må du satse på å bli frisk, og ta godt vare på deg selv. Både pyskisk og fysisk. dette er en periode hvor du må ikke glemme deg selv. for det andre må du begynne å vurdere behandling. Undersøk, les på nett eller bøker om dette…undersøk behandlingsaltarnetiver og behandlingssentre (f.eks Friskvernklinikken i Asker dersom du er på Østlandet)…finn en god fysioterapeut som er spesialist på bekken..etterhvert anbefaler jeg deg å begynne på treningsgruppe for bekkenproblemer hos fysioterapeuten….stå på….prøv å gå ned i vekt vha. kostholdsendring dersom dersom du har lagt på deg litt ekstra i svangerskapet, det hjelper…kontakt din fastlege hvis du begynner å føle deg energiløs, for bekkenproblemer tærer på kreftene og psyken, og får en psykologtime elller begynn på en lav antidepsressiva kur et halvs års tid det hjelper…..du har en lan g vei å gå …men det er håp…du kan klare det. Du blir kanksje aldri den beste på skibakken igjen, men du får et normalt liv hvor du kan kose deg med dine barn og din mann i hverdagen. Du vil alltid få en rygg du må være litt forsiktig med, men pytt det blir ikke stort problem…..23 år er ingenting …ikke gi opp….du har et langt liv foran deg..ikke la bekkenet og smertene styre livet ditt… LYKKE TIL :-))))

    Liv Inger Reply:

    Hehe. De kommentarene er nok ikke betydelig overdrevne. Jeg skryter av graviditeten min og har det helt toppers. Er ikke mange som har 7 dager igjen til termin og nesten ikke merker graviditeten annet enn på positive måter. Ingen av plagene har nådd meg, kan telle på en hånd antall dobesøk på natten iløpet av disse 9 mnd. Jeg går en times tur hver dag, er veldig aktiv, spretter rundt med husarbeid og har jobbet nesten hele veien (hjelpepleier) MEN jeg var kvalm og elendig de første 18 ukene.

    Er man negativ blir man negativ. Noen syter overdrevet mye av gravdiditeten og hater den og er super lei.

    Før jeg selv ble gravid fryktet jeg å bli gravid pga alle plagene folk klaget over. Jeg kjenner meg ikke igjen i noen.. (Ja såklart er det ikke lett å ta opp det som detter i gulvet… men la det heller ligge da, enn å bruke 3 timer på å klage over det)..

    og tilslutt, BRA innlegg frøken makeløs! :)

    [Reply]

    Reply
  4. underveis

    November 24, 2010 22:07

    Ja, det er en helt enorm liste over alle skal-skal-ikke når en er gravid. Mine tre svangerskap ga også den erfaringen at anbefalingene også endrer seg i ett sett, selv med veldig kort tid mellom svangerskapene – så en må virkelig henge med i svingene. Jeg fulgte alle råd, by the way, jeg torde jo ikke noe annet.
    Noe annet er alle som “vet så godt” hvordan alt er. De vet alt om graviditet. Alt om fødsel. Alt om barseltid og babyliv. Og til og med når en venter nr to så vet de alt om å ha to barn, søskenliv osv. Men gjett hva – det tar slutt når en venter nummer tre. Da tror jeg endelig en anses som “voksen forelder” som vet ganske bra selv, og den enorme mengden “vet-best”-råd forsvinner. Veldig greit å slippe.

    Mine råd til deg: Hvil deg. Gjør rolige ting som tar tid. (Det kan det bli mindre av, nemlig). Gled deg.
    klem
    (det føles så lenge lenge siden nå! Minstemann er fire og et halvt! En tid var det baby og mage konstant i årevis. Nå er “alle store”. Nyt å være midt i det!)

    [Reply]

    Frøken Makeløs Reply:

    Nei, hvordan kan man protestere mot alle rådene, særlig som førstegangsgravid? Alle andre vet jo så mye bedre hva man bør og ikke bør gjøre. Jeg vil jo at barnet skal bli både smart og frisk og emosjonelt stabil, så da prøver jeg jo å gjøre så godt jeg kan for å lykkes med det. Men skal jeg virkelig ta på meg skylda hvis han får kreft eller diabetes som førtiåring? Graviditet er visst ikke sunt for flinke piker..

    [Reply]

    Reply
  5. T

    November 25, 2010 17:27

    Jeg tror det beste rådet må være å forsøke å lukke ørene for de altfor mange velmente rådene og gjerne holde seg unna disse gravide/mammanettesidene i størst mulig grad – hvis ikke risikerer barnet å få en mamma som er blitt gal i hodet, noe som nok er verre enn ikke å ha fått shakespeare opplest for seg mens man lå i magen….
    Jeg har jobbet som helsestasjonslege og synes det er påfallende hvor mange som sier om barn nummer to at “det går veldig greit, h*n er sååå mye lettere å ha med å gjøre enn den første”. Jeg vil jo tro at dette ikke skyldes at barn som er nummer to allerede fra fødselen av konsekvent har annerledes personlighet enn de førstefødte, men at foreldrene har klart å senke skuldrene.
    Vår mødregenerasjon både røykte og drakk under svangerskapet -og med de aller fleste av oss har det da gått rimelig greit allikevel! Dette er ikke en oppfordring til å helle nedpå med alkohol, men bare for å sette ting litt i perspektiv. Jeg synes det virker som om mange er nærmest besatt av å forme det helt perfekte miljø for barnet sitt å utvikles i både før og etter fødsel, men hva slags barn ender man egentlig opp med da? En vakker dag skal jo poden ut av redet og klare seg på egen hånd i en verden som faktisk ikke kommer til å være perfekt tilrettelagt.
    Jeg tror nok du er mer enn bra nok -både som gravid og som mamma.

    [Reply]

    Frøken Makeløs Reply:

    Det har nok helt sikkert sammenheng med foreldrenes innstilling ja :-)
    Joda, våre mødre røykte og drakk og det gikk stort sett bra. På den annen side så satt søsteren min og jeg i baksetet på bilen uten sikkerhetsbelte mens pappa dampet sigaretter bak rattet da vi var små – og selv om det gikk bra så ville jeg ikke akkurat anbefale metoden videre. Det er jo også noe med at vi vet bedre nå?

    Gravide (kanskje særlig førstegangsgravide) er nok enkle ofre for store og små eksperter som gjerne vil mene noe, helst basert på egen erfaring.

    Takk for tiltroa! :-)

    [Reply]

    T Reply:

    Joda, satte det litt på spissen der. Det ER mye vi er flinkere med nå, fordi vi vet bedre. Jeg ville også definitivt holdt meg unna rødvinen og ville sikkert også svidd av en formue på det aller tryggeste bilsetet når den tid kom… Det jeg mener er at vi gjør jo mye bra allerede, og det skal vi jo selvfølgelig, men jeg synes vi skal la være å ha dårlig samvittighet for ikke å følge de tusen gode og mindre gode råd som finnes der ute. Den som burde ha dårlig samvittighet er den som har lagt ut den sinnsyke lista over ting man burde forberede på babyverden.

    [Reply]

    Reply
  6. T

    November 25, 2010 17:40

    Herregud. Jeg må bare legge til en kommentar til etter å ha fulgt linken undert to-do-listen før du blir gravid.
    “hvem skal ta oppvasken og gjøre rent? Bli enige om dette på forhånd”
    Kjære vene -vi har ikke engang planlagt hvem som skal vaske opp i kveld, langt mindre de neste 18 årene. Og jeg tror faktisk vi finner ut av det likevel.

    [Reply]

    Reply
  7. Magne D. Antonsen

    November 25, 2010 17:58

    Hei, jeg heter Magne og jobber på VG Nett. Nå har jeg lagt innlegget ditt på Lesernes VG som en av dagens anbefalinger.

    [Reply]

    Frøken Makeløs Reply:

    Hei Magne! Så bra at du la igjen en kommentar, jeg trodde telleren min hadde hengt seg opp da jeg kikket innom bloggen nå i kveld. 100 lesere som “liker denne posten” er ikke vanlig kost på denne bloggen. Veldig artig, så takk for lenke! :-)

    [Reply]

    Reply
  8. Åshild

    November 25, 2010 20:12

    Det eneste du glemte i din fine oppsummering er jo at selve fødselen er noe å se fram til, var det ikke slik at det skulle kunne være orgasmisk?? Hihi.
    Har to sunne friske barn, uten å ha lest en eneste bok. Spydde i 5 mndr med begge, la på meg, hovnet i beina, og ELSKET å være gravid, føle livet vokse inni magen er en opplevelse ikke alle er forunt. At noen kan syes det er ett helvete er fryktelig synd for dem.
    Men det er ingen sykdom.
    Lykke til videre, nyt magen og Carpe Diem!

    [Reply]

    Frøken Makeløs Reply:

    Orgasmisk fødsel? Den har jeg visst tilgode å høre..

    Takk takk! :-)

    [Reply]

    Reply
  9. Ca.Strømsnes

    November 25, 2010 20:15

    Haha! Høres ut som “smørbrød-lista” jeg fikk presentert med jevne og ujevne mellomrom i fjor. Morsom lesning:)

    [Reply]

    Frøken Makeløs Reply:

    Du også ja? At folk ikke kan finne på bedre ting å gjøre enn å bombardere gravide med gode råd og formaninger? Sukk..

    [Reply]

    Reply
  10. Kristine

    November 25, 2010 21:36

    Du glemte at hvis du faktisk følger de råd og retningslinjer som er gitt, så er du hysterisk, og det er særlig da du får slengt mot deg “graviditet er ingen sykdom”… Og så klart hvis du ikke følger ett av rådene så er du gal og prøver å skade barnet…

    Takk for et treffende innlegg:)

    [Reply]

    Frøken Makeløs Reply:

    Haha! Så sant så sant. Damned if you do, damned if you don’t..

    [Reply]

    Reply
  11. Mina

    November 25, 2010 22:09

    Tusen takk: Supert og midt-på-spikern!
    Tenker på de 2-3 gangene jeg har hatt en spekemat-sprekk (er jo ikke kokt og stekt og skal ikke nytes av gravide), fy søren så dårlig samvittighet det ga meg!
    Er så lei av alle velmente råd og tips; intimt samvær fremskynder fødselen – for det er så sabla gøy når du har vaginale åreknuter på str. med en kålrot! Gå en lang tur – superbra det med bekkenløsning herfra og til månen! Og alle rådene om å ta vare på seg selv når man allerede sliter med dårlig samvittighet for at de to herlige ungene som er der allerede får altfor lite hjelp av en sliten mor. Hvor ble det av den gamle gode ordningen med husmorvikar? Tusen takk for svigermor og Mamma og tante som alle kommer og hjelper.
    Å være høygravid i julestria hjelper jo heller ikke, for da har du aspektet med alles juleforventninger (inkl. mine egne) som du vet at går åt skogen for du har bare ikke kapasitet, presset om at da skal alt være så #%! koselig og hjemmelagd og det er slettes ikke noen trøst å tenke på at neste jul blir bedre for man lever jo i nuet.
    Ps. Det supre tipset som går igjen alle steder: Ta vare på forholdet midt oppi det hele – skulle gjerne gjort det men mannen må få sove innimellom jobb, eksamenslesing og ungestell, menn kan bli slitne og hormonelle av svangerskapet de også, nemlig!

    Takk igjen for velskrevet og morsomt innlegg! Stå på!

    [Reply]

    Frøken Makeløs Reply:

    Ja, syns særlig de rådene om å ta vare på seg selv, pleie parforholdet, være sosial og slappe mye av er glimrende når de kommer sammen med de strenge formaningene om hva som er skadelig for barnet. Man kan jo bli helt koko til slutt.

    Jeg prøver å fortelle meg selv at julegaver som ikke har “personlig innpakning” også er ok julegaver. Men det spørs om jeg lar meg lure.. :-)

    [Reply]

    Reply
  12. hala

    November 25, 2010 22:35

    På bussene blir gravide og mødre med barn sett på som ett “handikap”. Har dere studert skiltene på de nye bussene, der “handicap” setene er??

    [Reply]

    Frøken Makeløs Reply:

    Hehe, kanskje de bare har slått sammen alle som trenger mye plass på bussen? :-)

    [Reply]

    Reply
  13. Turid

    November 25, 2010 23:34

    Ha, ha, ha veldig bra innlegg, syntes du tar det helt på kornet. Samsvarer helt med egne erfaringer og tanker gjennom 3 svangerskap. Ble dødsens lei hysteriet som preger oppfølgingen en får før og etter fødsel. Alt en må passe på og passe seg for – spesielt alt maset rundt “farlig” mat.

    Hvis en bruker allminnelig bondevett og gjør det som føles naturlig og fornuftig, tror jeg en kommer ganske greit i mål. Å være kompetente gravide og foreldre ligger vel biologisk i oss – i hvert fall gjorde det det for foreldregenerasjonen; Kan aldri tenke meg at min mor grublet over hvert salatblad hun spiste når hun gikk gravid? Helt uansvarlig selvfølgelig, men det gikk greit det også.

    Lukk ørene for gnålet, slapp av og fokuser på det vigtigste: det er deilig å kjenne et lite barn som vokser i magen. Kos deg!

    [Reply]

    Frøken Makeløs Reply:

    Takk takk, hyggelig å høre!

    Graviditet er visst noe absolutt alle har en mening om, fra forskere til kolleger og tanta til naboen. Kan bli litt voldsomt det hele, særlig når alle krav og forventninger skal kombineres med å hvile ut og ta vare på parforholdet. Jeg jobber med å lukke ørene og har heldigvis en veldig fornuftig kjæreste som hjelper meg å ikke stresse for mye :-)

    [Reply]

    Reply
  14. Speilvendt

    November 26, 2010 00:14

    Haha, genialt! Mye å huske på som gravid ja. Men hva skjer med at ALLE gravide jeg støter borti i jobbsammenheng må sykemeldes?

    Ser at du også ligger på VG.. du er hvert fall heldig som ikke har fått sykt mange dumme lesere.

    [Reply]

    Frøken Makeløs Reply:

    Ja, ikke sant? Bare hyggelige lesere fra vg, jeg trodde kanskje at lenke derfra ville bringe med seg et troll eller to i kommentarfeltet..

    Jeg er blant dem som har blitt sykemeldt som gravid – og syns det er skikkelig kjipt. Tenker at det kan være en kombinasjon av mange ting, f eks fysiske plager som bekkenløsning og kvalme, pluss egne og andres massive krav og forventninger i en sårbar periode. Men skulle veldig ønske det var andre løsninger for å få hvile litt enn å bli sykemeldt.

    [Reply]

    Reply
  15. Anne H. Bunes

    November 26, 2010 00:26

    Det var fornøyelig lesing :o) Jeg må bare si at du må nyte dette nå, og kose deg masse med babyen når han/hun kommer ut! Tiden går nemlig fryktelig fort – jeg har vært mamma i 17 år og synes ikke det er lenge siden jeg gikk rundt og vraltet med stor mage. Heldigvis har jeg vært en av disse få som i hele to svangerskap har vært i stor-form, nesten friskere enn ellers.

    [Reply]

    Frøken Makeløs Reply:

    Bra for deg! Og da var du kanskje smartere enn meg – og lot være å lytte til alles råd/leve opp til alles forventninger? :-)

    [Reply]

    Reply
  16. Børge Haug

    November 26, 2010 01:10

    Så langt finnes det ikke noe positivt ved graviditet så vidt jeg kan se, så hvorfor ikke kalle det en sykdom? På linje med alkoholisme, slik at man kan få bukt med problemet og hjelpe de som trenger det.

    [Reply]

    Frøken Makeløs Reply:

    Det finnes masse positivt med graviditet! Eneste problemet er egentlig alle de folkene som mener en masse ting hele tiden..

    [Reply]

    Reply
  17. Tingeling

    November 26, 2010 09:29

    Helt enig med deg! Alts om står skrevet på nettet, aviser blader, “gode” råd etc er bare for mye! Jeg har tro på at man skal nyte livet selv om man er gravid, ikke på tross av! Jeg spiste det jeg ville, men noen produkter utgår automatisk fordi man ikke har lyst på, tenk jeg drakk til og med kaffe, spiste sushi, hadde katt, konkurrerte med hesten min osv. Ifløge alt som står og blir deg fortalt er nok det beste å unngå alt dette. Mitt triks sist gang var å rett og slett holde graviditeten hemmelig! Og det klarte jeg, i 5,5 måned! Da kunne ikke folk si så mye når de fikk vite det. Det gikk jo fortsatt bra! Og jeg hadde det bra!

    [Reply]

    Frøken Makeløs Reply:

    Oi, hvordan klarte du det? Jeg var så stolt at jeg nesten sprakk, hadde ikke sjanse til å holde det hemmelig. Imponert! Og veldig synd hvis det er eneste måten å få folk til å slutte i gi råd i hytt og pine.

    [Reply]

    Reply
  18. Ingrid

    November 26, 2010 10:19

    Haha! Det er AKKURAT slik det er…! Er til å bli sprø av. Heldigvis visste jeg lite av alt det der når jeg gikk gravid som 17-åring =P Så gjenstår det å se om man blir fanatiker om det skulle komme en nr 2 en gang ;)

    [Reply]

    Frøken Makeløs Reply:

    Innbiller meg at det er verst som førstegangsgravid, at man er mest mottakelig for alle rådene når man ikke kan støtte seg på egen erfaring. Men ung alder er nok en god medisin mot det, ja! :-)

    [Reply]

    Reply
  19. Telma

    November 26, 2010 10:29

    Tusen takk for hyggelig lesing. Det er så kjekt å finne likesinnede. Er førstegangsfødende selv og kjenner meg veldig godt igjen i alt du skriver. I tillegg er jeg over 35 og har alle disse advarslene også å bekymre meg over. Men så lenge plagene er til å leve med og jeg fortsatt kan være i jobb så skal jeg vel ikke klage. Bare en liten ting til jeg vil tilføye. Gravide mager er ikke allemannseie. Jeg blir helt satt ut når vilt fremmede skal komme å kjenne på magen. Det er som om folk tror man mister intimsonen så snart magen begynner å vises. Nære venner og familie kan godt få kjenne på magen min, men der stopper gjestfriheten.
    Lykke til videre!

    [Reply]

    Frøken Makeløs Reply:

    Har akkurat bikket 35 selv og burde sikkert være urolig for vanskelig fødsel og barn med ymse sykdommer, men så langt har ikke rukket å komme ennå. Har heldigvis stort sett sluppet fremmede hender på magen, det høres veldig kjipt ut.
    Lykke til du også! :-)

    [Reply]

    Reply
  20. Berit

    November 26, 2010 11:06

    Dette var kjærkommen lesing :) Godt å vite at jeg ikke er den eneste som blir sprø av alle velmenende råd. Men nå er jeg klar for å bli ferdig med mitt første svangerskap.. er 4 dager over tiden allerede …

    [Reply]

    Frøken Makeløs Reply:

    Så spennende, lykke til med fødsel. Håper det blir en fin opplevelse! :-)

    [Reply]

    Reply
  21. Kav

    November 26, 2010 11:13

    Kjenner igjen alt dette ja… Selv er jeg høygravid, venter på at babyen skal melde sin ankomst hvert øyeblikk.
    Mitt råd er enkelt – gjør det som føles er rett for deg. For meg var det å smile fint for alle velmenende råd og ignorere de etterpå. Jeg har 2 fantastiske jordmødre som har fulgt meg opp og de har bedt meg bruke sunn fornuft :)
    Jeg ble også sykemeldt 50% deler av svangerskapet, ikke fordi jeg ville, men fordi det ikke var mulig for arbeidsplassen til å tilpasse arbeidsoppgavene mine slik at jeg kunne fullføre 8 timers arbeidsdag mtp. bekkenplager.
    Ønsker deg lykke til videre i svangerskapet, du får nyte det så godt du kan :)

    [Reply]

    Frøken Makeløs Reply:

    Jeg bør absolutt bli bedre på å ignorere velmente råd. Problemet er kanskje at det er vanskelig skille skitt og kanel? Man ønsker jo alt godt for sitt ufødte barn..
    Takk takk, jeg jobber med å få opp nytefaktoren! :-)

    [Reply]

    Reply
  22. Renate

    November 26, 2010 11:19

    Morsomt skrevet! Leste litt på den linken ang smertestillende osv, og der sier de at det er paracetamol som kan skade kjønnsorganene. Dermed kan du bruke smertestillende som ikke inneholder paracetamol, som Ibux. Selv tåler jeg ikke paracetamol, og bruker Ibux hver gang jeg trenger smertestillende. :)

    [Reply]

    Ingvild Reply:

    Ibux er blodfortynnende og kan føre til spontanabort. Riktignok så drakk jeg MYE fun light saft i graviditeten, og oppdaget når jeg hadde to uker til termin at det inneholder aspartam som kan føre til for tidlig fødsel. Jeg fødte en uke over termin jeg. Hehe! :)
    Kjempebra innlegg Frøken Makeløs! Jeg elsket å gå gravid til tross for bekkenlåsning, hovne ben, sure oppstøt, sykemelding osv. Desverre slutter ikke de velmenende rådene når den lille har kommet. Ikke gjør ditt, ikke gjør datt, kler du på SÅ mye, pass på så ungen ikke fryser, og bla bla bla! Nei, takke seg til sunn fornuft. Jenta mi på snart 3 mnd er for det meste fornøyd og blid, så da regner jeg med at hun får i seg nok mat og nok søvn. :) Lykke til videre! :)

    [Reply]

    Frøken Makeløs Reply:

    Ja mener også å ha hørt at Ibux heller ikke er bra. Så da er det vel bare å bite i seg hodepinen/ryggvondten/bekkensmertene..

    Huff, kan i grunnen tenke meg at antall råd bare øker etter at barnet er født. Jeg får øve meg på å overhøre dem nå mens jeg er gravid :-) Takk!

    [Reply]

    Reply
  23. BabyIMagen

    November 26, 2010 11:30

    Ha ha! Jeg ler meg i hjel! Hvis man skal følge alle råd som gis, blir man innlagt på lukket avdeling.

    Jeg har vært så heldig å ha foreldre som er leger, en fornuftig mann som har et barn fra før av og en god dose fornuft selv. Jeg etterlevde de rådene jeg mente var fornuftige, sånn som å ikke drikke seg full, røyke og drive med kampsport. Alt annet har jeg ignorert. Førstemann er den fineste jenten i hele verden, andre mann er en liten sprellemann i magen.

    Her kommer enda flere og velmenende råd :D
    1. Nyt graviditeten! Kjenn på den lille bevege seg og tenk for et under det faktisk er. Se på hvordan kroppen din forandrer seg med positive og omsorgsfulle øyne. Du dyrker jo faktisk et lite menneske inni deg, det er jo ikke så rart at den forandres. Og kroppen tilpasser seg for at mini skal ha det best mulig.
    2. Ikke tenk på fødselen eller gru deg til den. Den kommer, den gjør vondt og den blir ferdig. Du har nesten glemt hvordan det var før du har dratt fra sykehuset. For nå har du et lite menneske å ta vare på.
    3. En psykisk stabil mamma som har det godt, er den beste mammaen mini kan få. Glem alle velmenende råd (inkludert mine?), gi beskjed om at du ikke vil høre alle skrekkhistorier og be folk slutte å ta på magen din om du ikke liker det.

    Gled deg! Dette er en helt unik periode i livet, som går så alt for fort.

    [Reply]

    Frøken Makeløs Reply:

    Det er blant de beste rådene jeg har fått så langt, hjertelig takk! Skulle ønske jeg hadde lest “kroppen tilpasser seg for at mini skal ha det best mulig” før jeg gikk i klesbutikker i dag (sukk). For det er jo helt sant! :-)

    [Reply]

    Reply
  24. Marita

    November 26, 2010 12:12

    Dette er det morsomste jeg har lest på lenge! Du skriver utrolig bra, og jeg er glad jeg ramlet inn på denne siden. Det er et under at folk i steinalderen fødte levende barn, altså! ;)

    Skriver en liten blogganbefaling om din blogg på min blogg, går det greit at jeg låner et bilde fra bloggen din? :)

    [Reply]

    Frøken Makeløs Reply:

    Så hyggelig å høre, velkommen skal du være!

    Bildene på bloggen min er ikke mine, de er laget av ulike illustratører som har publisert dem under Creative Commons-lisens. Det gjør det mulig for meg (og deg?) å bruke dem under enkelte forutsetninger. Hvis du finner et du liker kan du bare følge lenken jeg har lagt ut til illustratørens side (ofte på Flickr), så ser du hvilke retningslinjer du må følge for å publisere bildet på din blogg :-)

    [Reply]

    Reply
  25. guro113

    November 26, 2010 13:07

    Liker å lese alle sine meniger om dette… morsomt :) må selv si at min graviditet var ett helvete. Kastet opp i 7mnd, mistet den ene babyen, bekkenløsning i 6.mnd. Blei senge liggene. Sliter den dag i dag med ryggen og bekkenet :S

    Men flere skal det bli. Skulle bare ønske mannen, som ikke går med dette i 9mnd kunne fått opplevd dette. så kanskje han ville hjulpet til litt mer ;)

    Men å være gravid er noe av det beste i verden!!! Uansett :D

    [Reply]

    Frøken Makeløs Reply:

    Det er det. Uansett slitenhet og vondter, så er det jo helt fantastisk å være gravid. Tenk, det vokser små mennesker inni oss!

    [Reply]

    Reply
  26. Spent!

    November 26, 2010 13:11

    Veldig bra og morsomt innlegg Frøken Makeløs..!

    Jeg er 27 år og gravid for første gang. Er i 12. uke. Jeg har tre andre venninner som er gravide og vi fire er en god illustrasjon på hvor forskjellig en graviditet kan føles. Selv er jeg overlykkelig og veldig spent, selv om fokuset de siste tre ukene har dreid seg om oppkast og det å prøve å få i seg næring. Jeg har nå blitt sykmeldt for en 4. uke. Ikke helt som ønsket, men jeg vet jeg trenger det siden jeg kaster opp alt jeg får i meg og fopreløpig bare har gått ned i vekt.

    Den ene venninnnen min er 19 uker på vei og har gått ned litt for mange kilo og er fortsatt sykmeldt. De to andre har vært småkvalme og trøtte, men ikke så ille at det går utover arbeidshverdagen deres. Litt interessant med tanke på at vi alle er anssvarsfulle jenter med høy arbeidsmoral som vanligvis ikke syter. Men slik er det nå. Graviditet er ingen sykdom, men er også veldig individuelt..! Min bestemor som fikk høre at jeg hadde kastet opp tre uker i strekk presterte å si at: ‘Pøsj, du er bare nervøs du..!!’ Veldig lett å glemme at det ikke finnes en standard oppskrift for hvordan graviditeten vil utforme seg =)

    [Reply]

    Frøken Makeløs Reply:

    Kjære vene for en bestemor! Jeg tenker at folk nok har en tendens til å tolke andres graviditet ut fra egen erfaring. Type, jeg var jo ikke dårlig – derfor er sikkert alle de som klager bare litt sytete av seg? Må dessverre innrømme at jeg også tenkte mitt om alle gravide sykemeldte før jeg ble gravid selv. Litt saklig, balansert informasjon om at graviditet oppleves ulikt fra kvinne til kvinne hadde kanskje gjort seg?

    [Reply]

    Reply
  27. Anita

    November 26, 2010 13:39

    kjempe bra skrevet =)

    Jeg venter min første nå i mai og her var det mange gode råd som jeg tar med meg på veien =)

    [Reply]

    Frøken Makeløs Reply:

    Da håper jeg du sikter til kommentarfeltet og ikke bloggposten! :-)

    [Reply]

    Reply
  28. sol

    November 26, 2010 15:02

    Jeg kjenner meg utrolig godt igjen, særlig det første avsnittet. Trodde jeg skulle slå til legen som for hundreogfjørtende gang skulle minne meg på at jeg tross alt ikke var syk. At jeg ikke klarte å jobbe fordi det gjorde så innmari vondt i bekkenet var ingen ting å bry seg om…

    Heldigvis går det (aller meste) over, og i ettertid kan vi le av alt det rare og dumme som ble sagt underveis.

    [Reply]

    Frøken Makeløs Reply:

    Den setningen – graviditet er ingen sykdom – er utrolig irriterende. Jeg vet jo at det ikke er en sykdom, men når man har det kjipt hjelper det jo veldig lite å få vite hvor normalt det er?

    [Reply]

    Reply
  29. Snart tre-barns mor

    November 26, 2010 16:00

    Ha-ha, fantastisk!! Ironisk og genialt på en sprudlende måte. Og alderdom er heller ingen sykdom, men da trenger man ofte å sette ned tempo og roe ned. Dette får man pensjon for. Symptomene er stort sett nøyaktig de samme, man kan til og med bli nokså glemsom og treg i toppen i graviditeten.

    [Reply]

    Frøken Makeløs Reply:

    Godt poeng! Alderdom slipper man å sykemeldes for, men til tross for at de insisterer på at graviditet ikke er en sykdom, så er sykemelding det eneste de kan tilby. Mener å ha lest at 60% av norske kvinner blir sykemeldt under graviditeten, og da er det jo noe som skurrer et sted..?

    [Reply]

    Reply
  30. Vakuumpakket Barnløs

    November 26, 2010 17:37

    Fabelaktig lesestoff med mesterlig vinkling!!!

    Som man kan se av undertegnedes “navn”, så føler jeg meg som en vakuumpakket, barnløs venninne til bæsvær i myldret av nevrotiske “rugende høner” og våre felles “frittgående høns” som er ferdigklekket!!

    Jeg har lenge lurt på om graviditet er blitt ensbetydende med total sinnsforvirrelse, irrasjonelle tvangstanker og alskens bedrevitere (vel og merke KUN fordi de har båret frem barn) som vimser rundt med milelange manus på “how to do it”! Man blir jo vettskremt av mindre! Har opp til flere ganger tenkt at adopsjon MÅ jo være beste løsning ut i fra alle fremstillinger og formaninger som til stadighet dukker opp!

    Vil få bemerke at du har blandt annet “glemt” melkespreng, lyster og trang etter ting som hører hjemme in the twiglight zone (alt fra asfalt som sukkertøy, bruke servietter som tyggegummi, surkål som bløtkakefyll osv.) Har tatt meg selv i å tenke “Beam me up Scotty” mer enn en gang for å si det sånn!!! Og for all del må det ikke glemmes at gravide har en åpenbart sensasjonell luktesans til sikkert både glede og besvær…..

    Kan ikke annet enn å dra frem den tingen jeg finner mest passende (ut ifra horden av tips til ettertanke): Pass på å smøre deg jevnlig med alt du finner av lotions og kremer!! Ellers vil du, etter det jeg har hørt, drasse rundt på mengder med løshud, valker og sideflesk på årevis. Nå i sesongen for veisalt og alt er jo dette ekstremsport… da risikerer du å sitte med salta sideflesk og spekeskinn til jul ;)

    LYKKE TIL :-)

    [Reply]

    Reply
  31. hibuskas

    December 4, 2010 18:12

    Dette var et innlegg jeg likte – godt sagt! Jeg er kanskje ikke syk, men denne graviditeten tiltrekker seg jo mange andre plager også… takk for et flott innlegg!

    [Reply]

    Reply
  32. peter

    June 4, 2011 22:57

    ja ja…tør ikke tenke på hva som skjer når en skal ha nummer to !

    Min kone sente denne til meg og det gir litt å tenke på når alle ekspertene
    mener en masse om alt…bra skrevet

    Veldig godt ilustrert og lykke til videre med barneoppdragelsen

    [Reply]

    Reply
  33. read this

    June 20, 2012 13:26

    Thanks a lot for sharing this with all of us you really understand what you
    are talking approximately! Bookmarked. Please additionally talk over with
    my website =). We could have a hyperlink trade contract between us

    [Reply]

    Reply

Leave a Reply to hibuskas

(*) Required, Your email will not be published


one + = 3

CommentLuv badge