Heia Lysbakken!

, , 13 Comments


Litt seint ute, men nå klarer jeg ikke lengre å la være å kommentere alt bråket rundt Audun Lysbakken.

♥ Først gikk folk bananas fordi Lysbakken våget å si at det var greit at mødre velger å ikke amme (så lenge som myndighetene anbefaler). Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor alle ble så sinna. Han sa jo ikke at man ikke skal amme. Han sa ikke at man skal slutte å amme og begynne å jobbe i stedet. Han sa at hvis man vil, hvis det passer best for familien, så er det helt greit å ikke amme. Morsmelk er veldig bra, men i Norge er alternativet på alle måter godt nok.

Hylekoret mener visst blant annet at Lysbakken vil presse mødrene ut i arbeidslivet – eller ta fra dem muligheten til å amme så lenge de ønsker. Det syns jeg er en merkelig tolkning. Jeg opplever tvert i mot Lysbakkens utspill som en støtte til alle dem som ønsker å amme (lenge) men som av ulike grunner ikke får det til. De aller, aller fleste mødre i Norge ønsker å amme – og for veldig mange er det vondt å ikke få det til. Da syns jeg det er helt strålende at Lysbakken går ut og sier at det er helt greit å ikke amme.

♥ Så ble folk rasende fordi ministeren foreslo pappagrupper. Det skjønner jeg heller ikke. Hvis du som pappa vil styre permisjonstiden din selv så kan du det, pappagruppene skal være et frivillig tilbud. Dessuten forstår jeg ikke argumentet om at dette ikke er et statlig ansvar.

For det første bør vi etter denne logikken legge ned barselgruppene som helsestasjonene allerede organiserer. For min del handlet dette om å bli innkalt til et første møte med fem andre mødre på helsestasjonen, etter det var det opp til oss selv å avtale å møtes. (Det gjorde vi én gang, etter det rant det hele ut i sanden). Det var altså ikke snakk om faglig veiledning av usikre mødre, det var hjelp til å etablere et sosialt nettverk mens man er i permisjon.

For det andre er det et politisk ønske at fedrene skal være lengre hjemme med barna sine – og da må det da være et godt forslag å prøve å legge tilrette for en mest mulig positiv permisjonstid, også for far? Hvis ryktet begynner å gå blant (vordende) fedre om at det faktisk er både hyggelig og givende å være lenge hjemme med barn er det større sjanse for at flere vil ønske å ta ut lengre permisjoner.

Joda, visst er jeg høyt utdannet, offentlig ansatt, bor i storbyen og lever i et likestilt forhold. Sånn sett er jeg sikkert mer i målgruppa for Lysbakkens utspill enn andre. Men hei, sauebøndene stemmer jo på Senterpartiet og pensjonistene på Pensjonistpartiet – gjør de ikke?

Illustrasjon: Alberto+Cerriteño

 

13 Responses

  1. Elisabeth

    November 9, 2011 21:29

    Hei og hå! Jeg er mener dette ikke er en oppgave for helsestasjonen. I Tromsø finnes det ikke for kvinner eller menn. Men kanskje de kunne laget en nettside der man selv kan avtale møter? Men skjønner at det kanskje ikke er så lett for menn.
    Slike oppgaver er veldig lette for politikerne å si at helestasjonen skal ha, uten å følge opp med penger! Det viktisgste for helsestasjonen er vel å passe på barna? Jeg synes det hadde vært fin om Lysbakken og regjeringen (og alle de fremtidige) tok tak og satte inn en skikkelig gir når det gjelder å gi far rett til permisjon selv om mor ikke har opparbeidet seg foreldrepenger… Jaja, det var nu bare mi mening;)! Det sto nok mye annet bra i den handlingsplanen som drukna i dette.

    [Reply]

    Reply
  2. slikejenter

    November 9, 2011 21:47

    Helt enig. Nå har jeg ikke barn, og mangler sikkert stemmerett i saken (iflg mange), men i mine urbaniserte asfaltører hørtes Lysbakkens utspill både fornuftige og fine ut. Begge to. Skjønte heller ikke hylekoret etter “ammestriden” (snakk om å konstruere konflikter). Og jeg måtte le da unge Astrup nærmest ble provosert over forslaget om fedregrupper. Hvis man skal bryte opp tradisjonelle kjønnsroller og gi reelle valg er det åpenbart at det kreves noen politiske tiltak. Heia Audun!

    han kunne spart seg den boka, men det er åpenbart en trend blant unge fremadstormende SV-ere å skrive slikt. Venter i spenning på hva Heikki Holmås finner på).

    [Reply]

    Reply
  3. Kristin

    November 9, 2011 22:27

    Helt enig med både Frøken Makeløs og Slike jenter!

    Jeg forstår heller ikke at folk blir så provosert av hverken “det er greit å ikke amme”- eller “etablere pappagrupper”- utspillene som har kommet i det siste.

    Og argumentet med at det ikke burde være det offentliges oppgave å gi fedre det samme tilbudet som mødre- Hallo?!
    Ønsker vi likestilling så gjelder det å få likestilt ferdre som mødre, menn som kvinner.
    Samt ser jeg ærlig talt ikke helt det økonomiske problemet med pappagrupper; tror folk virkelig at de kommunale utgiftene vil øke dramatisk ved at en helsesatasjon innkaller til ett stk møte for nybake fedre i en bydel? Ærlig talt!!

    Når det gjelder Lysbakkens departement sitt nye program for likestilling med tilhørende tiltak sett under ett er jeg derimot ikke så superbegeistret på spesielt norske fedres vegne; jeg synes det mangler tiltak for å likestille papparollen og fedres rettigheter ved feks samlivsbrudd. Her mener jeg man fremdeles har en lang vei å gå i likestillingens navn…
    …men for alle del: Heia pappgrupper! og en Stor Takk til Lysbakken & co som gav Ammemafiaen et velfortjent spark bak! :D

    [Reply]

    Reply
  4. Steffen

    November 9, 2011 22:36

    Takk!

    Har oppdaget at alle foreldresaker er kontroversielle, uansett hvor balansert og gjennomtenkt et utspill er. Som ryggmargsrefleks går man rett i skyttergravene og angriper stråmenn. Temaer som barnehagestart, amming, papparollen og permisjon bringer frem følelser som gjør at folk kobler ut hjernen.

    Vennlig hilsen Steffen

    [Reply]

    Reply
  5. L. Cecilie Wian

    November 10, 2011 09:31

    Vi har helsestasjon med veiledning i bydelen i Bergen der jeg bor. Jeg tenker det hadde vært supersmart om de pappaene i området også fikk et tilbud om grupper. Hos oss er det særlig to grupper pappaer jeg tror kan ha hatt glede av det:

    Vår bydel har vi en hel del innvandrere (er det enda lov å si?fremmedkulturelle?) , og det er ikke så lett å invitere pappaer til å skride over sine egene forventninger til sin rolle når det på alle brosyrene står “for mødre” og er bilde av ammende mødre. Den tidligere leieboeren i huset er en sånn pappa. Han ville gjerne, men norsken var ikke helt stø, så han leste bare det han måtte. Han gikk glipp av masse. Alt fra tenner til brannsikkring og hygiene.

    Forøvrig er det noen pappaer (av typen majoritet og nisselue native) som har møtt opp til gruppene, og de kommer ikke tilbake når det ikke er noen andre pappaer der likevel. Og de blir skuffet over det manglende engasjemanget til de andre fedrene. Det hjelper liksom ikke å forklare at andre pappaer er engasjerte, bare ikke akkurat de samme dagene som han.

    [Reply]

    Reply
  6. Mammadamen

    November 14, 2011 23:38

    Hei Frøken Makeløs!

    Jeg tenker nå det er viktig å se hvilken kontekst Lysbakken faktisk uttalte dette. Det var i forbindelse med lanseringen av boka Frihet, likhet, farskap, altså boka han har skrevet, og som han bruker for å sette fars agenda. Det er mulig man trenger økt oppmerksomhet om at flaske faktisk ikke gjør deg til en dårlig mor, men i denne settingen synes jeg det ble helt feil. Jeg synes også det er uheldig at en minister taler i mot statlige anbefalinger. Og ikke minst at han knapt nevner barna.

    Hos oss overtok forøvrig pappaen barselgruppa da det var hans tur til permisjon …

    Karianne:-)

    [Reply]

    Reply
  7. Cecilie

    November 15, 2011 03:09

    det jeg ikke fatter opp i alt dette:hvem i all verden har sagt at de barselsgruppene som allerede eksisterer IKKE er for pappa? når lysbakken hoier om likestilling så vil han likevel gå på for at man skal dele opp barselsgruppene i to enkelt og greit; for det er visst ikke godt nok for mannfolka å skulle gå på samme sted som mødrene!

    om det er slik at helsestasjonene noen steder ikke tar seg av de barselsgruppene som allerede finnes så hadde det søtten ikke blitt bedre om man nå skal få til èn for mødre og En for fedre!

    her jeg bor så hadde vi ingen problemer med at det noen ganger var mor som dro og noen ganger far, så hvorfor er det så problematisk mange andre steder?

    [Reply]

    Reply
  8. Archimedes

    November 15, 2011 15:14

    Folk ønsker ikke å få instruks om organisering av familien sin tredd ned over ørene, og dette er egentlig ikke så vanskelig å forstå heller. Lysbakken oppfattes som herskesyk og oppblåst, diktatorisk og blottet for respekt for andre menneskers rett til å bestemme over sin egen tilværelse.

    Folk liker ikke slikt. Det er ikke vanskeligere enn som så.

    [Reply]

    Reply
  9. Liv-Inger

    November 15, 2011 18:18

    Veldig, veldig, VELDIG enig med deg, Frøken Makeløs. Har klødd etter å blogge om det samme. Men tida har ikke strukket til. Mange VIL misforstå Lysbakken. Det nytter ikke hva han sier, galt blir det uansett. Nei, han har ikke bedt kvinner rulle inn puppene og komme seg tilbake i jobb. Likevel er det den tilnærmingen mange tar. Er det så ille at en minister sier at det faktisk er et akseptabelt valg å ikke amme? Jeg fatter det bare ikke. Hadde han oppfordret til å slutte hadde det vært noe annet. Det har han dog ikke gjort.

    Pappagruppene? Tja, skjønner ikke hylekoret her heller. Særlig ikke fra Høyre, som har foreslått akkurat det samme selv. Latterlig. Når det er sagt, barselgruppene eksisterer ikke i sin nåværende form her jeg bor. Da jeg fikk nr. 3 hadde helsestasjonen sluttet med grupper. For kirka hadde tilbud om samling for alle som var hjemme med barn en gang i uka. Eh, what?? Jeg er hedning. Utmeldt av statskirka. Ikke spesielt interessert i å gå i kirka for å møte andre småbarnsmødre. De som møttes der hadde dessuten barn fra helt nyfødt til de som var godt over året. Og det var mange. Ikke helt det samme å møte 20 med barn i ulike aldre, som å møte 4-5 personer med barn født omtrent samtidig som din egen. Jeg tror det hadde vært fordelaktig å snakke om å styrke barselgruppene i alle kommuner, og å legge til rette for at far kan delta (gjerne i egne grupper, dersom det er praktisk mulig) når han har permisjon.

    [Reply]

    Reply
  10. Lammelåret

    November 26, 2011 21:30

    Det reageres på at Lysbakken vil bruke 700 000 på trillegrupper for fedre, dette er penger som kommer bedre til nytte andre steder. Spør en hvilken som helst helsestasjon om de kunne trenge denne summen til å forbedre helsetilbudet og du vil få svar på meget kort tid. Fedre må kunne organsisere seg og ta initiativ overfor hverandre uten at helsestasjonen skal påvirke/betale dette, akkurat som kvinner gjør. Mener jeg.

    Grunnen til at Lysbakken blir misforstått noen ganger er at han er uklar i kommunikasjonen og det blir ikke bedre når han prøver å presisere hva han mener.

    [Reply]

    Reply
  11. Jente23

    March 8, 2012 19:32

    Hei.har ikke lest alle kommentarene. men det jeg er imot på lysbakkens alle utspill, er alt han skal påtvinge. at han uttalte han vil ha påtvunget pappaperm, og at om pappa ikke vil så får ingen av dem de ukene. Jeg synes likestilling handler om like MULIGHETER, ikke å tvinge alle inn i ting de ikke kan/ikke vil osv.
    som f.eks meg og min samboer. vi har aldri i livet hatt råd til at han skulle gått i pappaperm, fordi han tjener utrolig mye mer enn meg.
    og han ville heller ikke hatt pappaperm.
    Og synes damene, som har gjort all den forferdelige jobben det er å gå gravid, føde, og det første halvåret med kolikk, grining og alt det medfører. så fortjener de ikke at pappa kommer og tar alt etter 6 mnd så mamman må ut i jobb, når kosen egentlig begynner. og da skulle det evt vært et alternativ at begge har perm sammen.
    synes uansett man skulle fått antall uker, og så skulle foreldrene fått velge selv etter hva man vil og kan.
    DET er likestilling.:)

    [Reply]

    Reply

Leave a Reply

(*) Required, Your email will not be published


5 × = thirty

CommentLuv badge