Hvorfor blogger kvinner om trivialiteter?

, , 160 Comments

Fra tid til annen ser jeg blogginnlegg som handler om det faktum at (den kvinnelige) bloggeren ikke skriver om samfunnsaktuelle temaer. Dette kan komme som en uprovosert refleksjon, eller fordi en eller annen har påpekt bloggens tilsynelatende overfladiskhet.

Man ironiserer da litt over dette, erklærer sin selvsagte rett til a skrive om hverdagens trivialiteter og poengterer gjerne at man både har utdannelse og karriere, men at bloggen er et selvvalgt friminutt fra teoretisk akademia. Et sted man kan skrive om de uviktige tingene, det som er nært, hverdagslig og upolitisk. Og så er det en masse (kvinnelige) lesere som kommenterer og heier og sier at de er helt enige. De har også bloggen som fristed fra livets harde realiteter, de får nok intellektuell stimuli andre steder.

Alt dette er selvsagt vel og bra. Blogging er et redskap, en uttrykksform, og enhver må få bestemme selv hvordan man vil bruke det. Jeg dømmer ingen. Men jeg syns det er interessant å se på mengden kvinnelige bloggere her i landet som skriver om det som er nært, personlig og hverdagslig. I Norge (og Sverige) – i motsetning til for eksempel USA – er det store flertallet bloggere kvinner som skriver om mote, barn, interiør, hobbyer, mat og eget dag-til-dag liv. Deres agenda er ikke å delta i samfunnsdebatten eller å påvirke politiske forhold – de skriver for sin egen del.

Mammadamen skriver på sitt nystartede bloggmagasin Bloggspotting.no at “Blogging i Norge har eksistert i over ti år, og har i minst åtte av dem blitt neglisjert av tradisjonelle medier. Deretter begynte harseleringen.” Jeg tenker at dette har noe med kvinnelige bloggere og mannlige avisredaktører å gjøre. Det er ingen nyhet at menn syns “den kvinnelige sfære” (hjemmet) er triviell, uinteressant og kjedelig. Og så lenge det er menn som sitter med størstedelen av makten i tradisjonell media bør det ikke overraske noen at de ikke vier mer enn nødvendig spalteplass til kvinnelige dagbokbloggere. Nå har mange av de kvinnelige bloggerne blitt så store at de vanskelig kan overses og følgelig får etterhvert både interiørbloggere, mammabloggere og rosabloggere sin velfortjente plass i tradisjonelle medier.

Det jeg lurer på er hvorfor blogging i Norge har utviklet seg så radikalt annerledes enn i andre land. Hvorfor er det kvinner som har de suverent mest leste bloggene her i landet – og hvorfor er det så overveldende mange av dem som velger å skrive om sitt eget liv, sine hobbyer og sine barn – og så relativt få som velger å bruke bloggen å til å påvirke, skape diskusjon og debatt? Er kvinner fremdeles primært opptatt av den hjemlige sfære, til tross for at Norge har blant verdens høyeste andel yrkesaktive kvinner? Har bloggingen som intellektuell friplass overtatt etter uformelle og avslappede møteplasser IRL som vi i vår tidsklemmede hverdag ikke lenger har tid til?

Hvorfor har norske, velutdannede, likestilte og engasjerte kvinner så stort behov for å skrive, lese og snakke med hverandre om det hverdagslige og vakre – og så lite ønske om å bruke bloggingen sin til å påvirke og debattere?

Illustrasjon: Rubyetc

 

160 Responses

  1. Linda

    January 10, 2012 10:10

    De nære ting, er det noe som heter. Hvorfor ikke blogge om det som opptar en på fritiden, hobbyer og familie. Kanskje de samme bloggerne er politisk aktive og samfunnsengasjert på andre arenaer? En blogg kan handle om alt i fra himmel og jord og det er bloggeren selv som bestemmer hva den skal handle om. En og samme person kan skrive mange blogger med forskjellig fokus.

    [Reply]

    Frøken Makeløs Reply:

    Enhver må få skrive om det man selv vil, jeg dømmer ingen. Kan liksom ikke få sagt dette nok. Og jeg tror helt sikkert at veldig mange av disse bloggene er engasjerte på andre arenaer, men jeg undrer veldig på hvorfor så få velger å ta ut dette engasjementet i bloggform?

    [Reply]

    Reply
  2. Asta Burrows

    January 10, 2012 11:31

    Tja – jeg blogger om ting jeg føler jeg trenger å “get off my chest” – så bloggingen er kanskje litt sånn terapeutisk. Men samtidig er jeg mer interresert i å lese litt “dypere” og mer interresante blogger enn den jeg skriver selv :-)

    [Reply]

    Reply
  3. Maja H

    January 10, 2012 11:41

    Jeg tror nok dette blant annet kan settes i sammenheng med den negative oppmerksomheten “kvinner med meninger” (i mangel av et bedre begrep) ofte får når de begynner å stikker seg frem på nett. Du skal nok ikke se bort fra at flere rett og slett ikke gidder å hanskes med alt fra troll til ren og skjær trakassering.

    Selv er jeg komfortabel med at bloggen min har et visst rosaskjær, i og med at jeg bruker den til å vise frem det jeg er god på – tegning, skriving og foto. Taktisk selvpromotering blandet med en smule rosakos. Det betyr ikke at jeg ikke er politisk engasjert – det betyr bare at jeg foretrekker å være det IRL i stedet for på bloggen.

    [Reply]

    Frøken Makeløs Reply:

    Var det ikke Anniken Huitfelt som nylig advarte kvinner mot å delta inettdebatter? Mulig jeg har vært veldig heldig, evt har for få lesere eller ikke skriver spisset nok, men jeg har virkelig ikke opplevd dette som et problem. (og jeg er ikke spesielt tykkhudet..)

    Synd i så fall hvis det du sier stemmer. Og jeg tenker at det da blir veldig viktig med rollemodeller – at noen går foran og viser at man kan påvirke gjennom egen blogg.

    [Reply]

    Frøken Makeløs Reply:

    Og bare for sikkerhets skyld, om det var noen tvil; jeg liker både din blogg og veldig mange andre som ikke skriver om politikk og samfunn. Og jeg tenker på ingen måte at deres interesser ikke strekker seg utover det dere velger å blogge om :-)

    [Reply]

    Maja H Reply:

    Det var noe sånt som ble sagt ja, noe som virkelig er helt på trynet. Hvorfor ikke heller gi en kræsjinnføring i hva man kan forvente seg – Trolling 101 hadde sikkert gjort seg bra som flashy powerpointpresentasjon? Eller hva med derailing for dummies (derailingfordummies.com)? Hei, her kan man jo fylle et helt kveldskurs ;)

    Tina Reply:

    Jeg sier meg enig i denne kommentaren. Det er tider der jeg tar opp eksistensielle spørsmål og går inn på dypere emner, men aldri temaer der jeg kan støte noen (tror jeg hvertfall), alikevel er det av og til noen som blir støtt uansett hvordan man velger å formuere seg og hvordan man passer på å presisere at dette bare er ens egne meninger og ikke noe man har noe imot ellers.
    Sånn sett blir det mye lettere å holde det på et lavt nivå og de trivielle ting. Alikevel så tenker jeg ofte på å gi leserene noe. Det er derfor ganske fifty fifty dagbok og festlige innspill.

    [Reply]

    Reply
  4. öyvinds

    January 10, 2012 12:02

    Det er faktisk en håndfull firmaer i kulissene som har sørget for at bloggbildet i Norge er annerledes og langt mer lønnsomt enn det er i mange andre land. Merk ordet “lønnsomt”, for det er nettopp profitt som former det norske blogglandskapet. Tror du de som står bak de mest leste bloggene gjør det fordi de synes det er gøy? Sex og underholdning selger godt i Norge. Politikk og dype tekster selger ikke. Det er faktisk så enkelt.

    [Reply]

    Reply
  5. Gitte

    January 10, 2012 12:32

    Jeg kjenner selv på at når jeg leser et gjennomtenkt og tankevekkende innlegg, så er det vankselig å formulere en kommentar til det. Kanskje det ligger noe der? Å skrive om samfunn og politikk krever tid og research, og når få engasjerer seg i kommmentarfeltet, kan det friste å gå for noe enklere og koseligere som høster inn “Å, kjempefine bilder!”- og “Så koselig!”-kommentarer? Det krever mindre av leseren og av deg selv. Win-win?

    [Reply]

    Frøken Makeløs Reply:

    Ja, kanskje det. Litt trist syns jeg i såfall at det er. Er vi så slitne etter jobb at vi ikke orker å fordøye noe med substans?

    I tillegg slår det meg nå at vi antagelig mangler gode rollemodeller. Voe inspirerte jo tusenvis av jenter til å rosablogge, hun viste hvordan og at det er mulig å nå langt. De største bloggene innenfor interiør, mamma, mat, hobby og hverdag inspirerer sikkert tilsvarende. Så kanskje vi rett og slett trenger noen store seriøse blogger for at flere skal følge etter?

    [Reply]

    annikken Reply:

    Enig. Jeg har mange politiske blogger i rss-leseren min, men det blir sjelden til at jeg kommenterer/debatterer. Mye enklere å kommentere på en feelgood-blogg. Har feks brukt mye lenger tid enn vanlig på å formulere denne kommentaren.

    Videre tenker jeg at mange av “trivialitetsbloggene” handler om livet – hverdagen, mat, barn, forhold osv. Det dreier seg jeg ofte om utveksling av tips og tanker. Og selv om dette ikke er sikkerhetspolitikk, er det ganske viktig og avgjørende for et menneskes liv. Det nære som man kanskje trenger å ha på plass før man bruker fritid på å diskutere og debattere? Du har jo f.eks hatt minst like mange barneinnlegg som dagsaktuelle innlegg de siste årene:) (Og jeg ilker begge deler!)

    Tror mange (menn/politiske faktablogger) ikke ser dette – de ser bare rosa bakverk og dømmer derfra. Kanskje menn bør komme enda mer på banen og bruke sosiale medier for å utveksle tips og tanker om liv og hverdag?

    Kan vi snu spørsmålet og spørre om hvorfor menn blogger lite om dette når de er like omfattet av disse områdene som damer er?

    [Reply]

    Frøken Makeløs Reply:

    Veldig godt poeng! Det finne s jo enkelte pappablogger, men de er ganske få – og så vidt jeg har skjønt er de mest lest av kvinner? Og andre blogger om hverdag skrevet av menn.. mulig de finnes, men vel ikke med altfor mange lesere.. Eller har jeg gått glipp av noe?

    [Reply]

    annikken Reply:

    Nei, det er få av disse “myke mennebloggene.” (Såvidt jeg vet også, ja…)

    Jeg tror vi må slutte å kalle alt annet en politikk og samfunn for trivialiteter. Det er feminisme for meg. Ved at denne diskusjonen stadig går, beviser det jo at vi lar råde mange menns oppfatning av hva som er viktig i samfunnet vårt. Synes også hverdagsliv har mye substans jeg. Og utfordringer. Og jeg føler jo at jeg klarer å fordøye ting som skjer i verden etter jobb – men skrittet til å faktisk skrive masse catcy bloggposter om det er langt.

    Tror jeg kan bidra like mye ved å fremme gode holdninger i det daglige, stemme ved valg og gi gode slanter til u-hjelp feks;)

    Linn Reply:

    Det er nettopp som Gitte over her har kommentert. Skal man sette igang en politisk debatt på en blogg, krever det timesvis med research først. Altså ikke bare refleksjon, men også kunnskap og kreativitet. På journalistnivå. Man ønsker ikke å skrive noe feil, både fordi det ser dumt ut, og fordi ens lesere ikke får noe ut av å lese noe som ikke stemmer. Videre er ikke dette noe man orker etter en 8 timers arbeids- eller studiehverdag og enda mer tid med nyhetssendinger og tid på nettaviser. Personlig er disse bloggene en liten pause i hverdagen.

    Men jeg må likevel si jeg HÅPER norske kvinner er mer samfunnsengasjerte enn det tilsynelatende virker som. Det er helt klart at vi har det godt når ingen føler for å bruke fritiden sin på videre engasjement. Nesten ingenting av det vi leser om i mediene påvirker oss “direkte”, og dermed er det heller ikke noe som treffer oss veldig personlig. Jeg tror saken hadde vært en veldig annen hvis vi bodde i et av de andre vestlige landene hvor hverdagen er vesentlig preget av samfunnsmessige og økonomiske problemer. Vi har det rett og slett for godt. Når norske kvinner blogger i høst har blogget om 22. juli og voldtektsbølgen, tror jeg det må være fordi det er temaer de kan relatere seg til i slik grad at det skaper engasjement.

    [Reply]

    Reply
  6. Suzanne

    January 10, 2012 13:26

    Jeg lurer på om det kanskje er fordi vi har det såpass godt i Norge? Kvinner _er_ velutdanna og likestilte, og vi har gode velferdsordninger. Vi merker heller ikke noe særlig til den økonomiske krisa som resten av Europa kjemper mot . Kanskje man ikke føler behov for et voldsomt politisk engasjement? Man kunne selvsagt skrevet om utenrikspolitikk og saker utenfor Norge, men i lengden er det nok vanskelig å skrive om noe som ikke har direkte innvirkning på ens eget dagligliv (og enda vanskeligere å få tusenvis av lesere engasjert i noe som ikke er rett utenfor døra deres.)

    I tillegg til det ovennevnte så er Gitte inne på noe; det krever det mye tid og research å skrive om samfunn og politikk. Og ikke minst: det er krevende å lese igjennom. Dersom jeg er har dårlig tid, er trøtt eller lignende er terskelen skyhøy for å sette seg ned og pløye gjennom et langt innlegg.

    [Reply]

    Frøken Makeløs Reply:

    Ja, tror absolutt det er noe i det du sier. Vi har det kanskje litt for godt til å engasjere oss mer i en sak som ikke gjelder oss direkte enn å klikke på “like”på Facebook.

    Samtidig tenker jeg jo at det er mange som er brennende opptatt av faget sitt, så selv om de ikke blogger om samfunn og politikk kunne de kanskje blogget om noe utover hverdag og hobby? Men kanskje som du og Gitte sier, at i Norge er blogging blitt en fritidssyssel, og inngår (sammen med damebladene) i kosetrenden.

    [Reply]

    Reply
  7. IRUTH

    January 10, 2012 14:20

    Akkurat i USA tror jeg gjerne at man diskuterer politikk på bloggen fordi det er ansett som «bad taste» å snakke om politikk (eller penger) i en tilfeldig samtale.

    [Reply]

    Reply
  8. Anki

    January 10, 2012 14:28

    Alle trender får en motreaksjon. Både den høye deltagelsen i yrkeslivet, politikken og andre seriøse oppgaver fører kanskje med seg et behov for å søke tilbake til det som er nært og håndfast og “tilbake til naturen”?

    Det betyr ikke at det er galt, det som er galt er å gre disse bloggerne over en kam og tenke at de er ensidig opptatt av banale og overflatiske ting.

    Selvsagt himler jeg også med øynene over rosablogger og bloggere som definerer seg selv ut fra mannens yrke (Fotballfrue), men vi har ytringsfrihet, og alle må innen rimelighetens grenser få lov til å skrive hva de vil.

    Jeg reagerte litt på setningen din om hva menn synes om “den kvinnelige sfære” – det var vel en generalisering som burde vært unngått? Jeg tviler på at alle menn synes det, dessuten får du det til å høres ut som om du selv betrakter hjemmet som kvinnens domene på grunn av måten du formulerer deg på.

    Jeg er 95% enig med deg altså :)

    I tillegg tror jeg blogg som medium har fått en hobbyfunksjon for mange. Derfor orker man kanskje ikke å skrive om seriøse og “tyngre” emner når man har fri, det er kanskje i stor grad forbeholdt folk som blogger i jobb- eller politikksammenheng?

    Men når det er sagt så synes jeg det er glimrende at du tar dette opp, og at du blogger om “viktige” ting selv om du har blitt mor. Du er jo selv en motvekt mot “rosabloggerne”, men du trenger jo ikke å ha en merkelapp på deg da -blogg om hva du vil så lenge det er interessant sier nå jeg :)

    [Reply]

    Frøken Makeløs Reply:

    Jeg generaliserer over en lav sko i denne posten :-) Regnet ikke med å komme unna med frasen “den kvinnelige sfære”, er enig i at den er litt uheldig. Men hadde dårlig tid og dårlig nett, og da blir formuleringene ikke så presise og elegante som jeg skulle ønske. Når det er sagt så er det jo faktisk sånn at hjemmet fremdeles er mye mer kvinners domene enn menns, dessverre.

    Forøvrig er jeg helt for ytringsfrihet og mener absolutt at enhver må få blyge om hva de vil. Jeg tror heller ikke de som blogger om overfladiske ting nødvendigvis er overfladiske. Men jeg synes det er en interessant tendens og undrer meg over hvorfor det er slik.

    [Reply]

    Reply
  9. ninamariehh

    January 10, 2012 15:39

    Jeg har ikke et hav av tid å ta av akkurat nå. Men: hva definerer du som overfladisk? Design er et fag. Produktdesign er et fag. Arkitektur er et fag. Visuell kunst er et fag. Interiørdesign er et fag. Mat er et fag. Det meste kan bli interessant og langt fra overfladisk når en tilnærmer seg det på riktig måte. Bare et foto kan være nok, om det er godt.

    Hva med dine egne innlegg? “Mote og sånt”, “Stolt tante”, “Hjemme hos” og “Gravidegreier”. Er alle disse innleggene dyptpløyende og samfunnsengasjerte? Neppe. Likevel har du følt for å blogge om det, og innleggene har gitt både deg og lesere verdi. Jeg hadde aldri besøkt bloggen din så hyppig som jeg gjør om du kun hadde blogget om dyptpløyende samfunnspolitiske tema. Nyheter, debatt og politikk finner jeg på twitter (linker spesielt viktig der!), på nyhetene, i avisene.

    I samtale med en psykolog jeg kjenner snakket vi en gang om barndomsminner. Hun lurte på hva som var blant mine beste barndomsminner. Det var når jeg kom hjem og fikk nybakt brød med nyrørt syltetøy, eller når mormor hadde bakt sukkerkringler da jeg og bestevenninnen min kom hjem fra skolen. Antageligvis på grunn av stemningen. Så: alle disse brødoppskriftene, kakeoppskriftene og bakeinnleggene. Trivialiteter? Virkelig? Hva i livet har en verdi sett i retrospekt?

    I tillegg synes jeg du skal huske på at det er en stor forskjell i folks samfunnsengasjement og evner til å formulere seg. Langt fra alle besitter en 5-6-årig grad fra universitetet på SV-fakultetet. Det sitter kanskje litt langt inne hos mange å gå høyt ut og debattere politikk og samfunn. Ikke alle har det brennende engasjementet for det heller. Selv har jeg en 6-årig utdannelse med kun estetiske fag (med litt økonomi på toppen). Overfladisk? En av landets mest anerkjente fagpersoner innen nyere kunst sa til meg en gang at hun syntes det kunne være like interessant å studere nye sneakers som å se på ny kunst. Som uttrykk for kulturen vi lever i. Visste du at ca. 70 prosent av sansecellene i kroppen er koblet opp til synet vårt? Vi lever i en ekstremt visuelt orientert kultur. Kanskje noe av svaret du leter etter ligger der og?

    Svaret på problemstillingen din er svært så sammensatt, og kvinnelige bloggere i Norge heller ikke så ensartet som du kan få det til å høres ut som her. Tror jeg.

    Fordi noen avskriver blogging om andre ting enn politikk og media som trivialiteter, føler kanskje mange at de må fremheve at de også har en akademisk grad? Vet ikke? Du spurte. Jeg må si som Mammadamen sa her en annen dag, jeg liker bloggen din veldig, veldig godt. Selv om, og kanskje fordi, du provoserer.

    [Reply]

    Frøken Makeløs Reply:

    Takk for flott kommentar, veldig glad du tok deg tid til å kommentere!

    Helt klart at det finnes gode blogger innenfor design, visuell kunst, mat osv. En del viser at de virkelig har peiling og det er selvsagt ikke disse jeg tenker på her. For selv om det finnes f.eks interiørbloggere som skriver faglige og informative tekster/bilder, så gjør det store flertallet det ikke. I hvert fall ikke min erfaring.

    Når det gjelder denne bloggen så er jeg helt enig i at jeg også skriver om overfladiske og hverdagslige ting. Absolutt! Og som sagt så mener jeg ikke hverken å dømme eller prøve å sensurere, jeg bare undrer meg over trenden. Du sier du leser nyheter, debatt og politikk på twitter og i aviser. Det gjør jeg også. Men syns du ikke det er det minste rart at vi ikke leser denslags på blogger også? Det er jo et utmerket redskap for debatt, hvis man vil bruke det til det.

    Ser poenget ditt ang utdannelse. Og kanskje er det slik Maja H sier, at man ikke orker å styre med negative kommentarer, som jo er en risiko når man skriver om politikk osv. Samtidig er det jo veldig mange som er interessert iå lese om nyheter, samfunn osv (som nå gjør det via twitter, aviser osv), så det burde egentlig være et stort potensielt publikum for de som blogger om disse temaene. Likevel har de, relativt sett, ganske få lesere.Det synes jeg er synd.

    Veldig hyggelig at du liker bloggen. Og som jeg sa til Mammadamen; jeg er glad vi kan ha en god tone selv om vi noen ganger er veldig uenige :-)

    [Reply]

    Den Rosa Panter Reply:

    Jeg tror (og dette er selvfølgelig synsing over en lav sko) at grunnen til at man husker den dagen man kommer hjem til nybakte boller eller det rørte syltetøyet verken har med bolleoppskriften eller den perfekte syltetøyoppskriften, men som du sier – stemningen og følelsen av “noe utenom det vanlige”.

    Jeg tror (dette er helt off-topic kjenner jeg) at tendensen med at mange skal perfeksjonere husmorrollen i form av oppskrifter/100% tilstedeværeelse for barna mm ikke er sunt. Det fratar tverimot barn følelsen av “noe ekstra” dersom det som var noe ekstra for oss blir hverdagen. Hva er luksus – og det du skal huske som noe spesielt senere? Jeg er helt sikker på at man gir barn en bjørnetjeneste på denne måten.

    [Reply]

    ninamariehh Reply:

    Ja, det er sant. Om det blir perfekte kaker til enhver tid og liten forskjell på fest og hverdag, så forsvinner opplevelsen av det spesielle. Hm. Uansett, det er vel ikke så mange som baker perfekte kaker annenhver dag selv om de elsker å lese om det.

    Perfeksjoneringen av husmorrollen kan være skummel, men i mange bloggehjem ligger haugen med leker rett utenfor kameravinkelen, og klesvasken ligger ubrettet på senga fordi det er mye morsommere å surfe på Etsy eller knipse et bilde.

    [Reply]

    Reply
  10. Åshild

    January 10, 2012 18:43

    Noen har vel vært inne på et sannsynlig svar allerede. Det er mer krevende å skrive samfunnsaktuelt,-kritisk,-engasjert enn å skrive om hus, hage og mat som jeg gjør. En kommentar kan ofte være kort og trenger ikke være velformulert/velbegrunnet som på mer seriøse tema.

    Ja, blogging har blitt en ny arena for å knytte relasjoner. De er der den tiden man kan bruke for man skrive eller kommentere når som helst.. Men vi har selvsagt fortsatt våre gamle venner og vi omgåes som før

    Jeg skriver/har blogg fordi jeg lærer så mye. Først av andre, som fotografering og hage. Så har jeg lært de mer tekniske tingene for å publisere. Innemellom får jeg kommentarer som tyder på at noe jeg har skrevet har vært nyttig for andre og det er stas.

    Når det gjelder samfunnsaktuelle spørsmål så kunne jeg skrevet om staten som sykehuseier og helseforetak, eller sykehjemskøen kommunene ikke har lov til å ha, eller matproduksjon i Norge. Men jeg tror ikke jeg kommer til å gjøre det, og det er ikke fordi jeg ikke er interessert eller engasjert.

    [Reply]

    Frøken Makeløs Reply:

    På individnivå er det kanskje en kombinasjon av at det er lettere/mindre tidkrevende å skrive om hverdag og hobby enn politikk og samfunn – og at vi, når alt kommer til alt – har det veldig godt i Norge?

    [Reply]

    Reply
  11. Frk.Virrum

    January 10, 2012 19:21

    ..siden du bruker meg og min blogg som eksempel, må jeg få skyte inn at blogging om “overfladiske” ting slettes ikke trenger utelukke engasjement på områder du påpeker. For å snakke om meg selv, er jeg både politisk og på endre måter engasjert i viktigere ting både hva jobb og privatliv angår.
    Og, som jeg understreker, vil folk debattere viktige ting søker de dette andre stede..vil jeg anta?
    Men å hinte til at damer som blogger om svada ikke er samfunnsengasjerte, den er jeg ikke med på..

    [Reply]

    Frøken Makeløs Reply:

    Håper du ikke tar det ille opp at jeg linker til deg. Det var virkelig bare ment som et tilfeldig eksempel, jeg har sett lignende poster mange andre steder tidligere. Syntes jeg burde gi noen eksempler på hva jeg snakket om, men var ikke meningen å henge ut noen.

    Jeg tror selvsagt ikke at de som velger å blogge om hverdag og hobby (meg selv inkludert!) ikke er engasjert i andre temaer utenfor bloggen. Jeg tror tvert i mot at veldig mange er både engasjerte og kunnskapsrike, og nettopp derfor synes jeg det er så rart at så forsvinnende få velger å blogge om det. Blogg er jo blant mye annet, et utmerket redskap for debatt.

    [Reply]

    Frk.Virrum Reply:

    ..du tar opp et aktuelt tema, det skal du ha. Er ikke fornærmet, men innrømmer jeg skvatt litt! ;-)

    [Reply]

    Reply
  12. Thomas

    January 10, 2012 19:26

    Jeg er mann og jeg skrev om politikk, filosofi, litteratur og andre tunge temaer og de 2 leserne jeg hadde satt pris på det. Men når jeg så meg rundt om i den Norske bloggsfæren fant jeg fort ut at de bloggene som hadde flest lesere/kommentarer var de som handle om dagligdagse ting som sjekking, mote, mat, interiør, film og den typen ting.

    Det var ytterst sjelden at jeg fant en blogg som omhandlet “seriøse” temaer og hadde mange lesere med mindre bloggen tilhørte en person som fikk masse “automatisk” markedsføring, enten fordi de var journalist, eller en annen offentlig personlighet.

    [Reply]

    Frøken Makeløs Reply:

    De finnes, men de er veldig få. Og sammenlignet med de virkelig store bloggene i Norge så kan jeg ikke komme på noen som kan matche dem i lesertall.

    [Reply]

    Reply
  13. bjørn terje t

    January 10, 2012 19:38

    hahaha.

    det ligger i kvinners natur å vente på at maten skal komme og aldri røre mat som ikke er overbevisende nok og som legges rett opp i snuta på dem.

    ellers er de barn og får ikke lov.

    faen ta. nå får sikkert en snørrunge pult bare fordi jeg legger hemmeligheten rett ut der.

    jenter velger ikke. så de burde ikke velge å blogge heller. det kler dem ikke.

    [Reply]

    Reply
  14. bjørn terje t

    January 10, 2012 19:42

    menn er mer avanserte. men bare fordi vi har testostron.

    så valgene til menn er mer rafinerte, men alltid i 2 kategorier.

    hahha.

    jeg er en gud lol.

    [Reply]

    Reply
  15. bjørn terje t

    January 10, 2012 19:46

    egentlig så er det ikke noe som heter smart eller dum.

    det heter lært /opplevd/innlært.

    1,2,3.

    problemet er at ingen er enige i hva som er riktig og galt :)
    + at i hvertfall ingen kan si at fasiten til alle er sånn og sånn og slik skal vi leve.
    samfunnet sliter med andre ord grunnet
    a)gale valg i fortiden
    +
    b)gale valg tatt her og nå.

    lettere sagt enn gjort.

    [Reply]

    Reply
  16. Sotengelen

    January 10, 2012 20:02

    Kan det være at kvinner her i Norge faktisk får utløp for det mer faglige og seriøse i jobb og andre sammenhenger? Føler at vi har gjort vårt der ute og derfor ikke vil bruke den private tiden på det?

    Det er noe med det å ha flere sider. Hvis vi får utløp og aksept for vår teoretiske kunnskap i arbeidslivet så kan det være viktig med et avbrekk der en fokuserer på noe “enklere”. En pause fra seriøsiteten?

    Jeg vet ikke om dette stemmer, men det er en teori til i diskusjonen.

    [Reply]

    Frk.Virrum Reply:

    ..stemmer for min del, ja! ;-)

    [Reply]

    Frøken Makeløs Reply:

    Det et absolutt en teori som kan ha noe for seg!

    [Reply]

    Elisabeth, Innerst i veien Reply:

    Dette er i alle fall realiteten for meg.

    [Reply]

    Reply
  17. Themostboringwomanever

    January 10, 2012 20:10

    Bloggnavnet ditt sier mye om hva jeg føler i forhold til samfunnsdebatt. Har fulgt litt med, men jeg synes ofte at debatten blir personlig og detaljorientert. Siden jeg har dyseleksi og angst, velger jeg som oftes å stå utenfor.

    Har to blogger, en der jeg føler jeg skriver litt samfunnsmessig, med det at jeg skriver om angsten grep(usynlige) og en der jeg skriver som mamma/kvinne/kos og dal. Den bloggen mister jeg bare mer og mer motivasjon for, den blir for overfladisk rett og slett.

    Samtidig synes jeg at det å skrive om hjem og de oppgavene som en “husmor” utfører er viktig i samfunnsdebatten. Likestilling skal handle om å gi verdi til kvinneverdier og ikke til at kvinner skal bli menn. Er i alle fall det likestilling er for meg. Verdien av et menneske, uansett hva de ønsker å drive med, uavhengig av kjønn. Definasjonsmakt av hva som er riktig eller ikke. Huff her var det mange tanker, men ingen rød tråd.

    Kan det hende at vi kvinner må bli flinkere til å ta definsjonsmakten og ikke la mennene være de som definerer?

    [Reply]

    Frøken Makeløs Reply:

    Jeg legger ikke det samme i likestilling som deg, jeg tenker at det handler om å prøve å frigjøre seg fra forventninger knyttet til kjønn. Det vil gi reell valgfrihet til alle (litt skjematisk forklart, men skitt au).

    Men enig i at kvinner må bli flinkere til å ta definisjonsmakt. Har blogget om noe lignende tidligere – hvorfor er scrapping teit og fotball kult, for eksempel?

    [Reply]

    Reply
  18. Hallgeir

    January 10, 2012 20:12

    Jeg vil anbefale bloggen http://www.theros.blogg.no som er skrevet av kvinnen i mitt liv som tar opp ett “nei tema”. Dette er vel kanskje unntaket fra regelen, men tror også det finnes flere slik blogger.

    [Reply]

    Frøken Makeløs Reply:

    Absolutt en viktig blogg med et viktig tema! Det finnes flere, men stort sett har de relativt få lesere. Det burde ikke være slik!

    [Reply]

    Reply
  19. Magnhilds antiblogg

    January 10, 2012 20:32

    Enig med deg, det er mye møkk der ute. Og det er verste er egentlig dem som forsvarer sin rett til rosablogging med å si at det er en slags feminisme – kvinners egne rom, liksom. De må bare skrive om hva de vil, men kom bare ikke og si at det handler om kvinnekamp å skrive om lavkarbo, cupcakes og hvitmalte møbler.

    Dog er vi mange som forsøker å skape litt motvekt. Det er mange flinke bloggedamer her i landet, eksempelvis Maddam.no eller Vampus. Jeg tror heller det er et problem at disse ikke får like mye oppmerksomhet. Jeg meiner, vis meg ei bloggkåring hvor disse er nominerte. Og vis meg et oppslag på db.no som handler om en annen blogger enn en interiørblogger eller ei fotballfrue.

    Det er på tide at offentligheten anerkjenner bloggere som noe mer enn en markedsføringskanal eller fjortisspeil.

    [Reply]

    Frøken Makeløs Reply:

    At det er mye møkk er dine ord :-) På en måte er det jo fantastisk revolusjonerende at så mange jenter/kvinner når ut til en masse mennesker med det de har på hjertet. Endelig en snarvei forbi (mannlige) redaktørers preferanser! Men så velger et så overveldende stort flertall å skrive/lese om det nære, hverdagslige og vakre. Det forbauser meg.

    Ja, det er heldigvis noen som går motstrøms. All ære til dere for det! Helt enig med deg at det er et problem at den type bloggere får lite oppmerksomhet. Som jeg skriver i en annen kommentar; kanskje vi mangler noen virkelige rollemodeller med stor gjennomslagskraft?

    [Reply]

    Martine Lie Madsen Reply:

    Det du finner innteressant å lese om er ikke nødvendigvis spennende å lese for alle andre. Jeg har en blogg, mest fordi jeg trenger et sted hvor jeg kan få utløp for tankene mine. Men bare fordi jeg skriver om litt viktigere ting enn sminke osv, betyr ikke det at jeg “fortjener” flere lesere.

    Om du hadde tatt deg tid til å faktisk lese noen av disse “rosabloggene” hadde du kanskje sett at de faktisk kan ta opp viktige temaer de og. Har lest flere blogger hvor “rosabloggerene” har dratt til afrika for å hjelpe barn i nød, de skriver om temaer som er viktige for dem, og selv om bloggen deres kanskje handler for det meste om mote og skjønnhet, er de engasjerte i ting som betyr noe for dem.

    Så jeg syntes ikke du er en til å “dømme” disse bloggerene fordi de får mer oppmerksomhet, for det er faktisk ikke deres skyld. Det er opp til leserene ;-)

    [Reply]

    Cassandra Reply:

    Til Magnhild, du har så absolutt rett!
    Jeg så nylig en bloggkåring hvor vinneren av kategorien Beste teknisk/design var en blogg som var satt opp på wordpress.com og med et fiks ferdig tema… så vinneren var egentlig folka bak Automattic og ikke hun som ble kreditert. Grusomt!

    [Reply]

    Reply
  20. Ingvild

    January 10, 2012 20:33

    Et interessant innlegg, og jeg har stilt meg det samme spørsmålet selv. Hvorfor er det så mange blogger som utelukkende handler om meg og mitt? Det har kommet mange gode svar i de andre kommentarene her og jeg kan skrive under på mye av det. I tillegg tror jeg kanskje at vi i Norge har det så godt at man rett og slett ikke klarer å se utover sin egen boble.

    Ellers må jeg bare si at jeg har fulgt bloggen din et par-tre måneder nå og jeg liker godt miksen mellom hverdagslige ting og samfunnsaktuelle temaer.

    [Reply]

    Frøken Makeløs Reply:

    Ja, kan hende vi rett og slett har det for godt.

    Så hyggelig at du liker bloggen! :-)

    [Reply]

    Reply
  21. Pia

    January 10, 2012 21:21

    Når jeg skal kommentere dette, merker jeg hvorfor jeg personlig ofte tyr til “lett” blogging – refleksjoner, debatt, analyse – jeg orker ikke det på kveldstid, etter jobb, etter middagsstyr og kjøringer hit og dit, etter å ha fått ungene i seng…
    Jeg har innimellom kommet med blogginnlegg som har skapt debatt, innlegg som har provosert. De innleggene tar meg ofte lang tid å skrive. Jeg må tenke, jeg må lese, jeg må finne ut, før jeg velger å publisere det. Men jeg liker sånne innlegg. Og jeg liker når du, Mammadamen eller Liv-Inger har sånne innlegg.
    Det er så mye enklere for meg å legge ut et eller annet bilde, skrive et par fjasete setninger, og klikke publiser.
    Men å påvirke – det prøver jeg faktisk å gjøre. Og nå merker jeg at jeg vil inn og skrive et blogginnlegg sjøl. Du har klart å vekke engasjement – takk;) (Men jeg kan ikke love at det kommer noe dypt og saklig akkurat i kveld)
    Hvitt, vakkert, mildt, ufarlig – jeg lurer også på hvorfor akkurat det skal være så velsig fengende…

    [Reply]

    Frøken Makeløs Reply:

    Ja, helt klart at det tar lengre tid. Jeg har også pønsket på blogginnlegg om seriøse ting som har endt opp uskrevet. Bare fordi bøygen ble for stor. Og for mange er det ikke gjennomførbart, enten pga tid eller for eksempel mangel på utdannelse, formuleringsevne eller mot, som andre har påpekt.

    Men som du sier, vi liker jo å lese denslags blogginnlegg. Og man må jo ikke kommentere selv om man leser – jeg må innrømme at jeg er skammelig dårlig på å kommentere generelt. Så leserpotensialet finnes, så vidt jeg kan forstå. Men av en eller annen grunn fenger det langt mindre enn hverdag og hobby.

    Jeg tenker også at du påvirker, Pia. Du er jo også en motvekt mot mange av mammabloggene – du viser at familieliv med fire unger ikke bare er harmoni og cupcakes, og du skriver reflektert om bl.a. barneoppdragelse. Sånn sett var det kanskje dumt å lenke til deg, men jeg trengte noen eksempler litt sånn i farten. Håper du ikke tok det ille opp. Gleder meg til å lese! :-)

    [Reply]

    Pia Reply:

    Tok det ikke ille opp – liker debatt, liker at man ikke skal digge alt, liker at man ikke bare skal jatte med og skrive “supert!”….
    Innlegg som man føler seg litt truffet av, trigger ofte til bloggskriving. Og jeg begynte, men ga opp – la ut noe interessant om wordfeud istedet….
    Jeg har, for ikke så veldig lenge siden, skrevet om det samme temaet, om cupcakebloggers…Så jeg tror ikke jeg skriver om det nok en gang. Men om bloggeres påvirkning har jeg lyst til å skrive om:)

    [Reply]

    Reply
  22. manuela

    January 10, 2012 21:49

    Bra innlegg!
    Jeg ser alle poengene dine, og tror kanskje at blogging for mange er som du sier på slutten, et alternativ for å møtes IRL, ettersom man har travle hverdager (vi er jo yrkesaktive flere av oss ja), og man kan jo merke det samme på facebook.
    Jeg ønsker også å kjøre debatt, men jeg har ikke så mange sterke meninger om politiske saker :S
    Det er gjerne noe jeg kan tenke mer over, for jeg liker at innlegg også gir en mening :)

    [Reply]

    Reply
  23. Lena

    January 10, 2012 21:54

    Dette var velskrevet og akk så aktuelt.
    Før vgb la ned hadde jeg en blogg der som “Englepus”, – og i starten blogget jeg mest om samfunn og politikk. LItt etter litt ble jeg også litt mer “hverdagslig” i kanten, og det var de innleggene som absolutt fikk flest kommentarer.
    Som aktiv blogger på eget domene blogger jeg nå om alt mellom himmel og jord. Både politikk og hverdagsliv.

    Ikke noe galt sagt om dem som “rosablogger”, men etter mitt syn blir det fort kjedelig med all denne “fasadesparklinga”. Selv er jeg svært glad i interiør, men besøker jevnt over blogger som skriver om alt, – både interiør,hverdagsliv, politikk/samfunn, – “blanda drops”.
    Vi har det nok for godt i dette landet, – den store likegyldigheten har jeg selv nylig skrevet om. Den rammer oss enten det er pga tidsklemma eller det faktum at politikk ikke “fenger”.
    Mange gode kvinnelige bloggere som skriver om politikk og samfunn på Kontrovers.no.

    [Reply]

    Reply
  24. Prinsessehella

    January 10, 2012 21:59

    Det er fem enkle grunner til dette:
    1. Anonyme idioter (folk kan si hva som helst usaklig)
    2. Manglende kommentarer (innerst inne er alle kommentarhorer)
    3. 22. juli (du skal vokte deg vel for å tråkke på tær)
    4. Internett er avslappende (vil du vite hva som skjer i verden ser du på utenlandske nyhetskanaler på tv)
    5. Det er tidkrevende.

    Alternativt er det så enkelt at man mangler bekreftelse på den man er og hva man kan i hverdagen, og alle hurraropene og de støttende kommentarene om flinkhet og perfeksjonisme gjør at man føler seg som det glansbildet man føler man bør være.

    [Reply]

    SpaceDog Reply:

    Ikke ta denne kommentaren feil, for den er kun ment som en vag påstand basert på din kommentar. (God kommentar forreseten)

    - Kan det hende at kvinner driver mer av slik hverdagsblogging, rett og slett fordi de har større behov for slik bekreftelse enn det menn har. Alternativt så har menn også behov for slik bekreftelse, men de ville ikke funnet på å skaffet den igjennom blogging om hverdagsliv. De ville isteden dratt til parkeringsplassen forran Esso fo å vise frem den kule bilen sin. Grovt sagt -> blogging handler (som du poengterer) om å dekke grunnleggende behov, og blogging dekker disse bedre for kvinner enn menn.

    [Reply]

    SpaceDog Reply:

    Beklager skrivefeil…

    [Reply]

    Reply
  25. Liv-Inger

    January 10, 2012 21:59

    Jeg har tenkt det samme. Hvorfor er det sånn at dagbok-bloggene er de som slår best an? Det er jo tross alt de som er mest like? Eller like og like. Håper du skjønner hva jeg mener. Det jeg savner med typiske dagbok-blogger er potensialet til å utfordre. Til å bidra til læring. Få meg til å ville vite mer. Til å tenne på alle plugger, kaste meg over kommentarfeltet og lire av meg noen glødende motargumenter! Det liker jeg! Blogger som utfordrer. Jeg har sagt det mange ganger, jeg syns det er spennende å debattere. Derfor er det også spennende å lese bloggere som skriver om samfunn og politikk, og som har et litt annet utgangspunkt enn meg selv. Det utfordrer, det! Det liker jeg!

    Men det er nok mye sant i det som er sagt allerede i kommentarfeltet ditt. At å skrive denne typen innlegg krever mer. Det krever research, det tar tid. I tillegg tar det da lengre tid om man skal kommentere på sånne innlegg. Man må liksom tenke seg litt om, finne de riktige formuleringene, være sikker på at man uttrykker seg forståelig. Mange orker ikke det. Da er det som mange påpeker enklere å gi en kort tilbakemelding på et koselig innlegg om unger og baking, på et bilde av en søt liten pjokk, eller le litt av en morsom hverdagshistorie. For all del, jeg liker denne typen innlegg også. Det lille innblikket man får i andres liv. Særlig hvis denne personen evner å skrive med særpreg, slik for eksempel Pia gjør.

    Hmmm, merker at dette ikke ble en veldig godt formulert kommentar. ;-) Ja ja. Poenget er: enig med deg. Ønsker meg flere kvinnelige bloggere som tør å utfordre. Og flere norske bloggere generelt!

    [Reply]

    Reply
  26. Kåre Nilsen

    January 10, 2012 22:18

    De mange bloggene jeg har kikket innom, er bare sprøyt. De er skrevet av mennesker, for det meste kvinner, som gjerne vil ha fokus på seg og sitt. De fleste kvinner og en god del mannlige bloggere for den saks skyld, skriver om pjatt og atter pjatt. At VG og andre større aviser gir disse tanketomme nettspaltene så til de grader mye oppmerksomhet, fatter jeg ikke. Vil jeg ha oppskrifter på mat, sjekker jeg matprat.no eller lignende spesialiserte nettsteder, men jaggu ikke ett eller annet kvinnfolks blogg. “De nære ting” omtales slike bloggeres innhold som. Jeg vil kalle det tanketomme fullstendig uviktige og uinteressante pjatt fra ende til annen. Avisa Nordlys i Tromsø hade for et par uker siden en oversikt over bloggere, men det fantes ikke EN eneste interessant sådan!!! Det var huslige tema eller barnepjatt, stellebord og bleiepreik fra ende til annen, helt forferdelig at folk gidder å skrive noe slikt sprøyt samtidig som vi lever i en verden der problemene tårner seg opp, millioner sulter i hjel, menneskehandel foregår i vårt eget land og forurensningspørsmålene eksisterer på rekke og rad. Og parallelt med slike ALVORLIGE problemstillinger PJATTER disse kvinnfolkene om INGENTING!!! At det går an!!!!

    [Reply]

    Ege Denne Reply:

    Der har du jo mye fordommer. Det du ser på en blogg, sier ingenting om hvor samfunnsengasjert mennesket bak bloggen er i sitt liv ellers.

    Og hvorfor starter ikke DU en blogg som tar opp de temaene du tydeligvis savner?

    [Reply]

    Kåre Nilsen Reply:

    Først av alt; – det er ikke fordommer når man i flere aviser finner lange lister med kvinnedominerte blogger der tanketomme ting skrives om. Det er fakta jeg henviser til i så henseende.

    Å blogge om mine personlige tanker om ditt og datt kunne ikke falle meg inn. Det er nok av innlegg som dette å skrive der jeg kan kommentere det som er aktuelt i tiden. Jeg har ingen illusjoner om “15 minutes of fame” bare for å bli “kjendis” via en slik blogg. I dag har det til alt overmål blitt førstesidestoff at enkelte kvinner jaggu klarer å få så mye oppmerksomhet omkring slikt vissvas. Avisene må ha uhyre lite seriøst stoff å skrive om når de vier slike bloggere så mye oppmerksomhet.

    Det er helt OK å ha en hobby, men når hobbyen blir til avisstoff som i VG og andre riksaviser, blir det for dumt. Det ikke rart at avissalget stuper, men likevel fatter ikke redaksjonene hvorfor. Hvis redaksjonene klarte å se inn i sine egne avisers innhold mer og skjønne at sånt dumt stoff ikke hører hjemme annet enn i ukeblader for kvinner, ville de kanskje innse at seriøse nyheter er avisenes beite. Bakgrunnsstoff om konflikter er mangelvare i de store avisene. Gravende journalistikk likeså. I steden blir leserne foret med dette pjattet fra diverse bloggere som er totalt uinteressant! Takk og bevare meg vel for slikt sorøyt.

    [Reply]

    Ege Denne Reply:

    Det at du kaller blogging for sprøyt sier litt om en del fordommer. Greit at du ikke er interessert i blogging, men det er ikke nødvendig å rakke ned på bloggere.

    Kjendis? Det er vel egentlig ingen bloggere som er kjendiser….

    Jeg kan si meg enig om at det er mye dårlig journalistikk i VG og andre medier, men da bør du heller skrive ett brev dit enn å rakke ned på bloggere. Hva med all reklamen i avisene? Og alle de sex-fokuserte innleggene? Jeg kjøper ikke aviser på grunn av dårlig journalistikk og reklame. Dersom du syns VG er så elendig, så skjønner jeg ikke at du gidder bruke tiden på å sjekke hvilke blogger Vg har plukket frem…

    Reply
  27. Kenneth Langseth

    January 10, 2012 22:19

    Jeg tror ikke alene-mødre blogger så veldig mye, og i såfall om annet enn cupcakes og hvitmalte møbler. Jeg tror ikke de har verken tid eller energi til dette..

    [Reply]

    Reply
  28. Satt på spissen

    January 10, 2012 22:44

    Da jeg var yngre, rundt 14 år, spurte jeg moren min hvordan det var å vokse opp på en tid hvor kvinnerettigheter og kvinnekamp var dagsaktuelle temaer. Etter å ha hørt historiene spurte jeg hvordan hun trodde det ville være for meg når jeg ble voksen. Mamma svarte da at kvinner ville glemme kampen for like rettigheter og ta sine for gitt. Vi kunne få et samfunn som lignet det vi hadde på 50-tallet. Der kvinner ruttet med hjemmet, snakket om hjemmet og syns det var greit.

    Jeg trodde aldri hun skulle få rett. men når jeg blafrer gjennom blogger om barn, cupcakes og innredning av ny stue så ser det ut som hun fikk rett.

    Det er dermed ikke sagt at at disse kvinnene ikke har ambisjoner, yrker eller utdannelse, men jeg kan ikke si jeg liker utviklingen. Og jeg ønsker ikke å aktivt jobbe for å distansere meg fra kvinner som langsomt kryper tilbake til 50-tallet. Jeg ønsker ikke å måtte fortelle andre “jeg er ikke som dem”, fordi slike kvinner etterhvert blir normalen.

    For å balansere kritikken litt, jeg har jobbet og jobber i det som før ble ansett som mannsdominerte yrker. Det kan man ikke lengre si at det er, flere og flere kvinner søker seg til disse yrkene og det er bra – håper det fortsetter slik!

    [Reply]

    Reply
  29. Arthur

    January 10, 2012 23:26

    Det finnes unntak, men jeg er enig i tendensen du skisserer, Frøken. Jeg er naturligvis uhyre fornærmet over å ha skrevet noen hundre “aktuelle” blogginlegg selv, uten å få mer enn marginal oppmerksomhet – men hey – jeg er mann.

    På det mer alvorlige plan, så lever vi i en eller annen egoismens tidsalder, spesielt i Norge – hvor vi selv i krisetider andre steder i verden, bare blir rikere, om enn saktere i dag enn for et år siden.

    Vi lever i en “se meg” tidsalder, og for å få oppmerksomheten vi ønsker, må vi bli mer outrert – og vi (når jeg skriver vi, mener jeg egentlig kvinner) – og kvinner søker idealene, trendene, innovatørene – jeg gjorde en piece på våre dameblader, Kamille, Det Nye, Tara – og deres like, og tematikken der er den samme som det store flertall bloggere du nevner – mote, mat, helse, og multiorgasmer – iblandet LadyGaga-feminismen som sier me myself, and Queen I – kanskje med det odde unntak når drømmemannen blir portrettert over fire sider.

    Damebladene er segmentert på alder, slik at de treffer den nybakte moren, treffer den løsrevne 42-åringen, treffer hun som nylig gikk ut av tenårene, og de har alle behov for nye sko.

    Andre steder i verden har de kriser. De har ting å ta tak i, annet enn kvotering av kvinner inn i AS’ene og en marginal lønnsforskjell mellom kjønnene. Her styrer vi i grunnen ikke med annet enn klippekortene Lysbakken har til media, når han vil ha en barnevogn dyttet av en mann – eller Siv Jensens klippekort, fordi hver gang hun uttaler seg, er hun rystet, eller i alle fall uenig – altså peanuts, mens olja tyter opp både i Nordsjøen og i nordområdene.

    Begynner bare såvidt å bli varm, men jeg tuller innledningsvis – jeg er ikke fornærmet.

    [Reply]

    Reply
  30. Hanne Erikstad

    January 10, 2012 23:44

    Et utrolig velskrevet og interessant innlegg å lese!
    Jeg har ikke tenkt videre over det du skriver om før nå, så for min del var dette veldig tankevekkende og spennende.
    Selv unngår jeg bevisst enkelte temaer fordi jeg ikke ønsker å støte noen. Jeg er åpen for at hver og en må ha rett til sin egen mening, men har selv aldri likt det hvis noen har forsøkt å prakke sine synspunkter på meg, derfor vil jeg heller ikke gjøre dette mot andre.
    I tillegg er det i frykt om at jeg skal ende opp med at familien og/eller jeg vil bli hetset på nett, for vi har jo alle sett hva sterke meninger her inne kan føre til. Det er synd at det fungerer på den måten, ingen burde være redd for noe sånt.
    Når den store “mobbeperioden” på nett er over skal du nok se at det kommer litt mer samfunnsengasjement inne på bloggen min også :) Kanskje det er litt fra før av og – med tanke på det jeg prøver å få til rundt medmenneskelighet og om å leve livet mens vi har det. Vet ikke helt hva det skal kategoriseres som.
    Takk for god lesing!
    Hilsen førstegangstitter :)

    [Reply]

    Reply
  31. Terje

    January 10, 2012 23:51

    Virker rimelig logisk for min del. Her i Norge er vi vanligvis likestilte, frie, godt opplyst og har ålreit med penger. Det er faktor nummer en, den andre må vel simpelthen være at mange blir lei av maset om å stadig stå på barrikadene, påvirke og kjempe for ymse saker. Likestillingen i Norge har, etter inntrykket jeg får av en del kvinner, gått såpass langt at den har utviklet en motpol i at kvinner søker etter “kvinneting” i mer tradisjonell retning.

    Jeg synes vel at en del nordmenn blir litt vel opptatt av seg og sitt, men mennesker er vel slik. Dessuten blir også jeg drittlei av folk som skal kjempe for dette og mot dette og påvirke og motbevise. Vi har det godt, og situasjoen rundt om i verden er heller ikke så aller verst. Ta det heller som et signal om at det rett og slett er lov å roe ned og skifte fokus uten at det tar livet av noen.

    [Reply]

    Reply
  32. Cecilia

    January 11, 2012 00:01

    “Er vi så slitne etter jobb at vi ikke orker å fordøye noe med substans?”

    Dette syns jeg blir litt nedlatende. Jeg mener definitivt at det er substans i det jeg lirer av meg, selv om jeg ikke banker standpunktene mine fast med storslegge. Å skrive om ekte følelser og hverdagslige utfordringer er i mine øyne langt viktigere enn å presentere gjespende kjedelige dypsindigheter om regjeringens manglende styring i smørkrisen. Menn evner stort sett kun å resirkulere sine egne sementerte standpunkt og lar seg sjelden bevege i noen retning. Det blir bare sirkelargumentasjon når man forsøker å debattere med dem.
    Nei, takke meg til bloggere som evner å røre meg, få meg til å le, gråte, bli glad eller sint. Det er blant dagbok-bloggerne man finner perlene.

    [Reply]

    SpaceDog Reply:

    Jeg tipper de mennene du sikter til er 20 år eller yngre. Eldre menn vet bedre (men driver heller ikke med blogging.) Dessuten er det bra å ha meninger om ting og å stå på sitt. En blir mer nyansert med årene (spesielt menn, de vokser plutselig opp ved passerte 24år), men en har da i det minste lært seg å si meninga si. Jeg synes faktisk det er ille når folk ikke tør si sin mening om noen ting, bare fordi de er redde for å drite seg ut eller å fornærme noen. Vi menn tørr i det minste ta en risiko, også sosialt! Dere kvinner driver bare med kos, klapp og klem når dere snakker med andre. Likevel skal jeg være mann nok til å si at dette på langt nær gjelder dere alle. Men jeg tror mange av dere også kunne ha hatt noe å lære av oss. Det er sunt og bra å engasjere seg…

    Jeg tror mange menn ikke helt forstår behovet/motivasjonen ved å skulle skrive om hverdagslivet sitt. Skal jeg være helt ærlig synes jeg det virker veldig egosentriskt. Med fare for å støte noen, så tror jeg dette skyldes at vi (menn) er mer løsnings- og oppgaveorienterte enn det kvinner er. Vi diskuterer problemer og ting, skryter, eller snakker om store spørsmål. Jeg er av den oppfatning av at når en ting er sagt gutter imellom, ja da trenger den ikke sies eller diskuteres igjen. Derfor ender vi isteden opp med å fjase, tulle og snakke skit. Kvinner fortsetter isteden den uendelige samtalen om “følelser”. Men hva vet jeg. Jeg har mine fordommer, og du har helt klart dine ;p

    Og forresten: er du ikke enig med meg, ja da skyldes det bare at du kun evner å resirkulere egne sementerte standpunkt, uten å klare å bevege deg i noen retning ;p

    [Reply]

    Reply
  33. Ron

    January 11, 2012 00:15

    Det er jeg-hører-hjemme-på-kjøkkenet genene som spiller inn. De samme genene som tar fra dere muligheten til å fatte en rask avgjørelse.

    [Reply]

    Reply
  34. P.C.

    January 11, 2012 00:17

    Jeg tror mange også glemmer at det tross alt er lettere å produsere tekst om hverdagslivet sitt enn om mer omfattende eller dyptpløyende tema.

    Dermed blir det en underskog av “hverdagsblogger” som forfattes av personer som ikke hadde hatt lyst eller tiltak til å lage blogger som krever mye kildebruk og forarbeid. Men ikke forveksl slike “trivialitetsblogger” med blogger som handler om bloggerens hobbyer, eller særinteresser. De er gjerne svært gjennomarbeidede! :)

    [Reply]

    Reply
  35. Monstermønster

    January 11, 2012 01:02

    Tja, kanskje de får utløp på ulike nettforum? Samfunnsdebatter og politikk (og jada, alt mulig i hverdagen, mann, barn, jobb…) diskuteres i mengder på nettfora. Google hva som helst, og du får opp treff fra store “kvinne- og barneforum” (er det noen menn der?) som barn i magen, babyverden, kvinneguiden, tettinntil, you name it.

    [Reply]

    Reply
  36. Lammelåret

    January 11, 2012 01:45

    For å blogge om politikk må du vite hva du mener og hvorfor. Jeg tror mange bloggere mener litt her og der uten at det er sammenheng i synspunktene, noe som gjør at de lett faller gjennom i en tøffere diskusjon. Dette er de klar over og holder seg unna. Tror jeg. Jeg tror mange er redde for motstand og skremt av hvor lett skjelsordene kan hagle og for å bli hengt ut på nett av “gale menn”.

    Selv har jeg en blogg som er en blanding av samfunnsaktuelle temaer og hverdagshistorier-/betraktninger. Jeg skulle likt å ha en fagblogg, men dette har jeg ikke kapasitet til, dermed har jeg funnet en mellomløsning som fungerer for meg.

    Jeg liker debatt og håper å engasjere. Jeg har vært heldig og fått flere bloggposter på VG nett/Lesernes VG. Hver gang har det blitt debatt (mer eller mindre engasjerte deltakere), men på det jevne ser jeg at dem som leser hos meg trives best med hverdagslige temaer. Å blogge for ingen/få er ikke givende i lengden, så innleggene er til dels tilpasset det jeg vet blir likt.

    Det jeg synes er utfordrende er å finne dem som liker de samfunnsengasjerte innleggene jeg skriver. Som mange har vært inne på er det ikke flest av dem som skriver slike innlegg. Ofte er det jo slik at man søker innlegg som befinner seg i samme gate som man selv skriver. Som Magnhilds antiblogg ønsker også jeg bloggkåringer som tar for seg seriøse blogger som ikke omhandler mote/estetikk.

    Takk for et engasjert innlegg som stiller gode spørsmål!

    [Reply]

    Reply
  37. SpaceDog

    January 11, 2012 04:16

    Flott innlegg, jeg synes virkelig du tar opp et viktig tema. Er dog ikke helt enig i din (og dine kvinnelige medbloggeres) forklaring på hvorfor jenter ser ut til å foretrekke blogging om de “små” (men viktige) tingene. Skal sies at jeg ikke har rukket å lese alle kommentarene her inne, så kan godt hende ting er mer nyansert enn mitt inntrykk tilsier…

    Jeg tror ikke blogging er blitt oversett i media pga mannlige redaktører. Der mener jeg du inntar offerrollen, og ser sammenhenger du selv søker og ønsker. Jeg kan tenke meg utrolig mange årsaker til at blogging kun har blitt viet oppmerksomhet de siste årene, årsaker som ikke involverer å legge skylden på menn. Det er selvfølgelig ikke rart at du/dere har dette synet, da det er “inn” blant kvinner å tenke slik du gjør akkurat nå i dag. Men dette gjør det ikke mer sant. Selvfølgelig er jeg også bundet til mine perspektiver og syn, og det er selvfølgelig disse som gjør at jeg velger å se andre forklaringer. Poenget mitt er vell det at det kan være mange årsaker til at blogging ikke har blitt populært før nå i det siste, og jeg kjenner jeg blir provosert av at du synes å være hellig overbevist om at dette kun skylles mannlige redaktører.

    Vell, nå som jeg har fått sagt det så kjenner jeg at jeg muligens overreagrer… Likevel, det er i vert fall en tanke. Uttalelser som legger skylden ett sted bidrar ikke akkurat til en forsonende diskusjon…

    [Reply]

    Reply
  38. bjørn terje t

    January 11, 2012 05:00

    staten fanger mennesker med et nytt inception våpen

    de stresser opp pasienten og lar han røyke seg ihjel med sigaretter.

    staten er plassert i hyllebærstien 3 og tyttebærlia 14 og 16 og politiet som er med på affæren låser meg mer enn gjerne inn på mental sykehus før de ser på de skyldige med løgndetektor.

    [Reply]

    Reply
  39. bjørn terje t

    January 11, 2012 05:03

    dette er et SOS rop!

    jeg blir forfulgt av staten som lar meg være søvnløs i eget hjem i over 6 måneder og torturerer meg med et nytt våpen som er så godt skjult at de kan skylde på mental sykdom om jeg klager.

    bjørn : du hører stemmer.

    [Reply]

    Reply
  40. bjørn terje t

    January 11, 2012 05:06

    militæret er så jævlige at de ikke beskytter egne borgere.
    de fyller mental sykehuset med ansatte fra staten og fortsetter torturen ikke bare der inne, men etter at jeg slipper ut.

    opplegget er vanntett når ingen myndighet slipper inn i landet

    DETTE ER EN VIRKELIG SOS

    staten dreper egne borgere

    [Reply]

    Reply
  41. bjørn terje t

    January 11, 2012 05:10

    Nav følger etter meg på tur.
    den kvinnelige ansatte kysser meg på munnen, en kvinne som garantert er gift.

    så starter torturen

    6 måneders tortur av staten fortsetter

    SOS SOS

    [Reply]

    Reply
  42. Tove

    January 11, 2012 07:28

    Synes det er litt rar problemstilling du viser til her. Synes ikke det er noe problem at noen blogger om hverdagens trivialiteter. Gjør det selv, fordi jeg får nok intellektuell stimulans igjennom jobben og jeg synes skrving rett og slett er en avkoblende hobby og man trenger ikke gå rundt å være så seriøs bestandig. Til tross for at jeg for det meste skriver om hverdagen så hender det jeg slriver om et samfunnsproblem også og jeg trives med det. Føler uansett ikke større behov for å delta mer i samfunnsdebatten. Det er ok som det er.

    [Reply]

    Reply
  43. Ylvalia

    January 11, 2012 07:48

    Oi, så mange kommentarer det var her, jeg rakk bare å skumme en brøkdel. Hopper rett til det viktigste, som selvfølgelig er min egen, fullstendig ukvalifiserte synsing.

    Var bare et par ting som poppet opp i hodet mitt:

    Hvis man er hjemme med barn og styrer hus og hjem, er det ofte de hjemlige sysler som får hovedfokus, og dette det blir naturlig å blogge om. Norske kvinner har lang mammaperm og sikkert litt tid og lyst til å blogge om det som skjer hjemme.

    Jeg har mange venninner med gode meninger. Da jeg (via Facebook) oppfordret ei av dem til å blogge om alt det fornuftige hun hadde på hjertet, ble jeg nærmest fnyst av. Nei, blogging, det holdt ikke hun på med. Få en kronikk på trykk, derimot, det ville hun heller få til. Jah. Med hennes stilling og faglige tyngde, kan hun sikkert få til det (men det tar tid, og jeg har enda ikke sett den kronikken, noen måneder seinere). Blogging – nei, det var visst under hennes verdighet.

    Er det en etablert sannhet at blogger er til for kos og fjas, mens de seriøse innleggene hører til en annen arena? Jeg tror, som mammadamen, at dette er i ferd med å snu også i Norge.

    [Reply]

    Yasi Reply:

    Jeg tror også at de som sitter inne med mye kunnskaper heller vil bruke tiden sin på andre ting som de finner langt mer fornuftig. Blogging har dessverre fått et “fjortis-stempel” på seg. Folk ler nærmest av deg om du forteller at du blogger og lever av det.. Det er liksom ikke så stort. Dermed tror jeg at enkelte holder litt tilbake og holder seg for gode til å kaste seg på den trenden..

    Det er selvsagt bare noe jeg mener og tror.. :P

    [Reply]

    Reply
  44. bjørn terje t

    January 11, 2012 07:59

    alle er antagelig ikke med på denne spøken.

    først og fremst beklager til mine nærmeste som må oppleve at jeg blir torturert av staten.

    blir extra kjipt når alle mener psykosen har tatt bo i meg.

    beste jeg kan gjøre med full overvåkning.

    dette blir krig uansett når styresmaktene aldri innser at vanlige menn som ledere er en svært dårlig ide.

    hei Jens. kjøp et nytt møbel til kona. bare gjør det.

    [Reply]

    Reply
  45. Camulen

    January 11, 2012 09:14

    Jeg tenker at man blogger litt ettersom hva slags periode i livet man er inne i også. For meg fylles dagene opp av jobb, fire unger, mann og litt til. Som flere har påpekt, skal det litt til at hodet er i stand til å formulere gode blogginnlegg som bidrag til samfunnsdebatter når kvelden nærmer seg etter en travel dag. Det er lettere å bidra muntlig enn skriftlig, i hvert fall for min del. Derfor handler også min blogg mer om enkle hverdagsbetraktninger enn om dype samfunnsspørsmål. Jeg merker imidlertid at jeg får mer og mer behov for å kunne delta i debatter og gi mer av meg selv på den måten. Nå når ungene ettehvert blir større og ikke krever meg like mye, tenker jeg at jeg også får mer tid til mine ting som f.eks blogg. Det ble jo også påpekt lenger oppe her at også du blogger mindre om “seriøse” emner nå etter at du fikk barn. :o)
    Når det gjelder hva slags blogger jeg selv leser, blir det en salig blanding av det meste. Det viktigste kriteriet er at bloggene må gi meg noe, f.eks humor, inspirasjon, tips, kunnskap.

    [Reply]

    Reply
  46. Karianne - Bloggspotting

    January 11, 2012 09:25

    Oi, så mange kommentarer du har fått! Tydeligvis noe som engasjerer.

    Det er interessante spørsmål du stiller. Jeg har tenkt litt på at kanskje er det mer spesielt for Norge at de samfunnsengasjerte bloggene ikke har fått så stor oppmerksomhet enn at mamma- og interiør- får så stor oppmerksomhet. Det finnes jo en mengde populære mammabloggere i USA som skriver om barn og hobbyer og opptar en stor del av bloggsfæren. Men de deler den med en også stor andel politiske bloggere, og motebloggere, og techbloggere osv. osv. Den amerikanske bloggsfæren er veldig sammensatt, og de beste får positiv oppmerksomhet uansett kategori. Og sånn sett synes jeg det er flott at vi også i Norge er på vei mot å gi kvalitetsbloggerne mer oppmerksomhet – enten det er interiør, mammaer, mote eller samfunnskritikk. Jeg håper det kan skape et bedre bilde av den norske bloggsfæren. Det kan jo nemlig være svært langt mellom en mammablogger og en rosablogger … .

    Forøvrig tror jeg ikke norske kvinner har større behov enn kvinner i andre land for å snakke om “hverdagslige trivialiteter”. Like lite som norske menn snakker mer om fotball enn engelske, italienske og brasialianske, for eks;)

    Karianne:-)

    [Reply]

    Reply
  47. Yasi

    January 11, 2012 09:35

    Først og fremst: utrolig bra innlegg. Spennende lesing :)

    Når det er sagt, tror personlig jeg at grunnen til at så mange velger å skrive en slags dagbok om sitt liv er fordi de rett og slett ikke har den kunnskapen som trengs for å starte opp en blogg som du nevner i ditt innlegg. Det krever en smule kunnskap og logikk for å kunne skape slike gode debatter. Dessuten vil de aller fleste helst slippe debatter, og holde seg innenfor sin egen trygge verden. Illusjonen av det perfekte. Det er vel det som slår best an, virker det slik :)

    Det er dessverre blitt salig enkelt å lukke øynen for det som skjer rundt oss, og leve i gode og rike Norge. Vi merker ikke noe særlig til de som sliter rundt oss, nemlig fordi vi unngår å se..

    [Reply]

    annikken Reply:

    Jeg tror mange har kunnskap nok. Men skrittet fra det, til å skrive gode blogginnlegg og blande seg inn i offentlig debatt, er faktisk langt.

    Kjenner jeg er uenig i premisset for hva som er bra/seriøs/god blogging. Jeg spør igjen – hvorfor skriver ikke flere menn om hverdagsliv og lignende? Man kan ha to tanker i hodet samtidig – ref. de siste avsnittet . Jeg er sikker på at mange av hverdagsbloggerne,er politisk engasjerte, høyt utdannende og hardtarbeidende flinke kvinner.

    [Reply]

    Yasi Reply:

    Jeg har aldri hintet til at de som blogger ikke er hardtarbeidende eller “dumme”. Tvert imot. Jeg synes ikke det er en lett jobb å være blogger. En skal finne seg i mye, men det vet du sikkert allerede.

    Det er faktisk ikke bare bare å diskutere slike “tunge” debatt som det nevnes her. Alle har sine egne meninger og slike diskusjoner kan ende opp i det endeløse. Slike debatter krever veldig mye av en – spesielt med tanke på at man må ta noen av kommentarene med en klype salt. Det gjelder forsåvidt hele tiden. Ser du på de fleste blogger (ihvertfall de jeg har vært innom) blir konstruktiv kritikk blokkert, og kun fine kommentarer slipper igjennom. Dette viser bare hvor sårbare og usikre mange av bloggerne er (jeg drar IKKE alle under samme kam nå, det er viktig å få med seg). Det er dermed ikke sagt at disse bloggerne ikke er hardtarbeidene eller smarte.

    Jeg tror det å skrive om hverdagslivet blir sett på som litt “femi” blant gutta. Derfor tror jeg det er årsaken til at gutter ikke kaster seg ut i slike blogger. Vi har noen gode eksempler på gutter på topplista som blogger, og ut ifra kommentarfeltet ser man hvor mye hets og mobbing som blir kastet deres vei.

    Hvorfor ting er som de er, er egentlig veldig vanskelig å komme med noe fasitsvar på. Folk flest føles seg vel tryggest på det som allerede har slått an, enn å begynne med noe helt nytt.. :)

    [Reply]

    annikken Reply:

    Skjønner! Tror egentlig vi er ganske enige:)

    Det siste avsnittet går egentlig mer til noen av de andre som har kommentert her. Tror du har helt rett i at mange frykter troll og endeløse diskusjoner ja. Og da har man jo ikke oppnådd det man vel ønsket – å påvirke samfunnsdebatten på en god måte. Tror det er bedre med noen store toneangivende blogger/debatter enn mange små med få lesere. Rett og slett….

    Reply
  48. Eirin

    January 11, 2012 09:56

    Grunnen for at der skrives om hverdagslige ting, er rett og slett at det er det som opptar disse kjerringene, og åpenbart en stor del av befolkningen, fordi der leses mye av disse bloggene.

    Det er egentlig ganske rart, fordi norske blogger stort sett er et eneste stort makkverk av narsissistisk selvrealisering. Folk gir mer og mer faen i andre mennesker, og å skrive om seg selv og sitt liv blir mer og mer interessant.

    [Reply]

    Reply
  49. Siw Midtrud

    January 11, 2012 10:22

    “Hvorfor blogger kvinner om trivialiteter?”

    Fordi folk er like dype som en såpeskål og hvis bloggeren skulle være så teit å skrive om samfunnsaktuelle temaer, verdenspolitikken eller økumeniske bevegelser kontra agnostikernes likegyldighet, ville ikke de samme lufthodene lese det.

    Nei, fortsett å blogge om kakeoppskrifter og make-up; da klarer de fleste å følge med. Dypere enn så er de ikke.

    Eller er bloggerne like overfladiske og dermed like skyldige?

    [Reply]

    Thomas Reply:

    I mitt tilfelle så krevde hvert enkelt innlegg alt fra to til ti timer med research før fingrene traff tastaturet. Da de traff tastaturet var det for å lage en grov skisse av det jeg ville frem til, så et førsteutkast, så en revisjon av førsteutkastet før et andreutkast, så et tredjeutkast og endelig et fjerde utkast der jeg fokuserte på å legge til bilder, at kildehenvisninger var i orden og lignende.

    Dette var rett og slett ikke verdt det når jeg så at jeg hadde mellom 20 og 30 lesere og 0 – 2 kommentarer per innlegg. Spesielt ikke når jeg gang på gang observerte at de fleste bloggere med hundre ganger så mange lesere/kommentarer publisere åpenbare førsteutkast med skrivefeil og så videre.

    Jeg mistenker at det ikke er rom for seriøs blogging i Norge med noen få unntak da kronikker i diverse aviser virker som de tiltrekker seg flere lesere som faktisk er interessert og har kunnskap om temaet.

    [Reply]

    Siw Midtrud Reply:

    Jeg kan godt forstå at du blir frustrert da,ja. men som sagt; folk flest er svært [insert overfladiske/likegyldige/apatiske] og har lite tid eller tålmodighet til å lese komplisert tekst. Det ville jo krevd at de måtte bruke hjernen for hva den er til for; å tenke og kontemplere over hva de leser.

    Mye bedre å lese glossy blader med pene bilder.

    [Reply]

    Reply
  50. Bente

    January 11, 2012 10:46

    Som du sier i innlegget ditt så må enhver bestemme hva de vil skrive om i sin egen blogg.
    Jeg synes det er greit å ha en blogg hvor du kan skrive om det man føler for, og at den ikke er ensporet om familiens hverdag eller ensporet om politikk/samfunn.
    Selv om man trives med å skrive om de hverdagslige ting, som for de fleste mødre er det viktigste, så kan man godt være samfunnsengasjert (som mor/far bør man være det) og tørre skrive om det.
    Når man leser hva enkelte politikere får seg til å uttale i media ( ja media vrir på det de sier men allikevel) så fremstår utrolige mange blogginlegg som langt mer gjennomtenkte og fornuftige.
    Det skader ikke å sette i sving en debatt, så lenge du vet hva du skriver om og står for det.

    Blogg hva pokker du vil så lenge du ikke skader andre med det du skriver.

    [Reply]

    Reply
  51. slarveposten

    January 11, 2012 10:56

    Hei
    Så morosomt at du skriver om dette. Det har jeg også gjort de siste tre dagene.
    Nå har nok jeg vært MYE strengere enn deg, for da jeg lagde blogg og tok en runde rundt på blogg.no kunne man tro at halve Norge lever i ei angstgryte, mens de samtidig vil ta selvmord. Damene jeg var innom skrev om sine kreftdiagnoser, om familien sin på godt og vondt, nevroser, en skrev inngående om et familiemedlems begravelse. En annen skrev et langt og selvmedlidende stykke om hvor lite verdt hun var som husmor ..blablabla..og resten skrev kakeoppskrifter. Ja så må jeg ikke glemme alle disse små narssisistene som sto med sine kuøyne og poserte i dagens outfit. Fotografert i alle vinkler med forførende øyne. WTF, er det ingen som kan stoppe disse krypene som tror de er verdens vakreste og mest oppsiktsvekkende pikebarn? Jeg bare spør!

    Nåvel, takk for taletiden:) Takk for bra stykke selv om jeg personlig hadde ønsket at du tok hardere i:)

    [Reply]

    annikken Reply:

    blogg.no-bloggene som er som det du beskriver, tror jeg er et talerør/arena for fenomener/mennesker/ungdom som alltid har vært der. Det var bare det at det ikke fantes blogger før og de kunne ikke kringkaste seg på samme måte. Du skal se de kan vokse opp til å bli bra mennesker de også:)

    (Men veldig godt beskrivelse på fenomenet!)

    [Reply]

    slarveposten Reply:

    Mja, det får vi håpe, selv om jeg har mine tanker om hvordan disse selvopptatte egoen skal bli. Når man går rundt og innbiller seg at livet dreier seg om sin egen akse kan det nok komme som et sjokk at ikke alle blir like imponert.
    Foreldrene har lært sine elskede poder at de er så unike, de skal behandles som små konger eller dronninger. Skal ha..skal ha…men ikke gi noe som helst. Ingen plikter, alt oppi hendene…bo hjemme og bli oppvartet av mor..og kanskje far..kjør meg hit..kjør meg dit..trenger mer lommepenger..trenger finere klær…må ha…må ha…men det finnes unntak det er sant:) jeg har venner som virkelig står på.
    Takk for tilbakemelding anniken!

    [Reply]

    Reply
  52. Zentia

    January 11, 2012 11:43

    Jeg har letet lenge og vel etter bloggere med tekst og mening.. De er ikke mange og de er ikke lett å finne.
    I hopetall er det rosabloggere/motebloggere og de som bruker bloggen som terapi.. Ingen av de er gale, men det er ikke noe jeg som leser ønsker å bruke tiden min på.
    Jeg blogger selv, og er på blogg.no hvor størsteparten er 12 åringer som skriver hva de gjorde i dag.. Og blogg.no har mye konkurranse om hvem som får flest lesere og kommentarer, ergo er det mange som driter i hva som blir skrevet og hva de egentlig kommeterer til..

    [Reply]

    Lammelåret Reply:

    En bør velge bloggportal med omhu og liker en ikke blogg.no type blogger er det nok lurt å velge en annen portal.

    [Reply]

    Zentia Reply:

    Jeg liker ikke mange av bloggerne der.. Jeg liker å blogge der=)

    [Reply]

    Reply
  53. absolutthjemme.wordpress.com

    January 11, 2012 13:09

    Det er for meg de små tingene i hverdagen som er selve livet. Jeg liker å se hvordan andre gjør ting i hverdagen. Jeg skriver blogg selv, endel om hverdagen, men også om ting i samfunnet som opptar meg. Jeg for min del ønsker med bloggen min å dele litt av min hverdag som hjemmeværende med seks barn. Mitt hovedfokus er hjemme selvfølgelig, hjemmet tar det aller meste av tiden. Og for meg er ikke det trivielt. Men jeg skjønner hva du mener med trivielt. Samfunnet er jo bygget opp av alle familiene rundt om og holdninger skapes gjerne hjemme i tidlig alder, så sånn sett er ikke hverdagen til folk så triviell alikevel.
    Mange ser nok en viss underholdningsvedri i både å blogge og lese blogger også.

    [Reply]

    Ege Denne Reply:

    Helt enig.

    Og jeg tror at grunnen til at mange unngår å bruke bloggen til debatt og politikk, er at når man kommer med sine meninger, så er det andre som absolutt skal analysere hvert eneste ord du sier. (Erfaring fra real life)
    Du føler deg til slutt sliten, når andre ikke kan akseptere at du har dine meninger, og absolutt vil ha deg til å se at du tar feil, og DE har rett.
    Slikt orker jeg ikke mer av, så dersom noen absolutt skal holde på slik på en blogg, ja da får de lage sin egen blogg.

    Det er noen bra seriøse blogger på nettet, men, noen av de mangler LIDENSKAP. Skal man fenge andre, til å delta i samfunnsdebatt, så må man ha engasjement som fenger. Ellers blir stoffet altfor tungt for leseren.

    Det holder heller ikke å diskutere i det vide og brede om hva som foregår i andre land, dersom man privat er ute og kjøre med holdninger som er så nedlatende at alt jeg tenker er: Hvorfor kan du ikke akseptere at vi mennesker er ulike…

    Ja, jeg blogger selv. Og jeg var motvillig, fordi jeg så hvor mye dritt som fantes, bloggere som sto mot andre bloggere, ufine kommentarer, og mange av de anonyme. Tilslutt fant jeg ut at jeg hadde noe å si, PÅ MIN MÅTE… Og bloggen utvikler seg, sammen med meg. Noe jeg ser skjer hos mange bloggere. Forskjellen på bloggen til Ulrikke Lund før og nå f.eks er STOR.

    Så når det gjelder å få kommentarer til bloggen: Jeg vet flere menn, ja, ikke gidder å kommentere hos andre blogger, hvordan kan dere da forvente å få lesere? Litt av tingen bak det å få lesere er å knytte kontakter. Akkurat som i real life med ett firma. Skal firmaet overleve, og drives videre, så må man ha kontakter….

    Ellers er jeg enig med damene bak begge bloggene som du linker til, at man kan ikke ta seg selv så høytydelig, hele tiden.

    [Reply]

    Reply
  54. Elena

    January 11, 2012 13:34

    Kanskje de fleste er redde for å provosere og få negative kommentarer tilbake når dem prøver å engasjere seg og skrive om f.eks politikk?
    Og det er jo det som skjer når noen prøver å få fram sine egne meninger, de blir “angrepet” og “mobbet” av folk i kommentarfeltet.

    Da velger de heller å skrive om noe som er tryggere, og som de vet ikke vil provoserer folk på den måten.

    Men jeg aner ikke. Er jo ikke sikkert det er derfor. Men kanskje.

    [Reply]

    Reply
  55. bjørn terje t

    January 11, 2012 13:36

    da ble det slettet ja.

    fordi kvinner har ikke hjerne med til å tenke selv.

    staten har et attentat på en av borgerne sine og ingen myndigheter er intelligente nok til å engang høre på offeret bare fordi han har en historie med psykisk lidelse for mange år siden.
    ikke bare driver staten tvangsmedisinering og låser inn borgere som er annerledes slik som under nazistene.
    denne nasjonen er enda verre.
    og ingen bryr seg.

    flokken skal beskyttes til enhver pris, men bare de som er under adelen er viktige.
    vi ser det med Breivik som er endel av adelen.
    staten lar han plaffe ned 77 personer og et halvt år senere blir ikke han straffet.
    de straffer en annen mens hele familien, vennene, nabolaget og alle han møter får se han dø og staten skjuler det så godt at ingen bryr seg om besøket som adelgutten får i fengselet.

    Breivik lever bedre enn en fattig fri mann.
    han har sex fordi staten fant det riktig at jeg skulle bli straffet istedet.

    det er en blogg. sannheten om Norge.

    [Reply]

    Reply
  56. H

    January 11, 2012 14:20

    Du skrev noe om at vi i Norge har verdens mest yrkesaktive kvinner, og kanskje svaret ligger der. Når jeg etter en lang dag på jobb og med henting og levering av barn, laging av middag osv. endelig har en halvtimes tid før jeg legger meg til å sitte ved PC-en og skrive litt dagbok, da er jeg for sliten til å bry meg om verdensproblemene. Det er heller ikke dem hodet mitt er fullt av, men hva for noe morsomt jeg har hørt fra barnemunn i løpet av dagen, om den nye middagsoppskriften var bra eller at jeg la meg for seint i går og var trøtt hele dagen. Man kan ikke gape over alt heller, i alle fall har ikke jeg kapasitet til det.

    Dessverre tror jeg menn ofte slipper billigere unna de hverdagslige trivialitetene (ikke i alle hjem så klart), og at de derfor har mer overskudd til slike diskusjoner.

    [Reply]

    SpaceDog Reply:

    Eller kanskje bare det er slik at menn prioriterer anderledes. Det handler ikke om å slippe unna, det handler om hva en velger å bruke tiden og energien på. Just saying… (Mener ikke det ene er no bedre enn det andre…)

    [Reply]

    Reply
  57. arne vizva

    January 11, 2012 15:09

    Det er veldig mye mer krevende å skrive om seriøse samfunnsspørsmål enn cupcakes, interiør og mote.

    Det store flertallet kvinner som blogger velger minste motstands vei. De skriver om det lettvinte. De klarer rett og slett ikke å bidra innenfor tunge og samfunnsviktige temaer.

    Og så må jeg bare le når jeg ser mange forsvarer sine lettvekter-blogger om å male gulvet hvitt, velge puter som står i stil med interiøret, osv, med at interiør nærmest er en kunst og vitenskap på samme tid! De opphøyer pljattet sitt til noe edelt og viktig, noe som bare innvidde mennesker kan skrive bra om!

    Eller at de forsvarer bimbo-tendensene med at de har så mange tunge intellektuelle utfordringer ellers i livet slik at de trenger en friplass! Jøss, er det ingen grenser for tåpelig selvbedrag!

    [Reply]

    Reply
  58. Juppi

    January 11, 2012 15:49

    Det er mye man ikke skriver om på nett. Vi er flere velutdannede her. Men på nett, spesielt i Norge er det flest mote interisserte som får blest. De er 20 år. Så er det såkalte høyre ekstremister som får oppmerksomhet dvs de høyreekstreme viser seg ikke på nett. Andre som kommenterer kan ikke linke til dem noen steder, men “moralvokterene som styrer” er der overalt. Disse styrer nettet med diskusjoner som ikke finnes på grasrota egentlig men de er redd for at de er der og skaper blest om ingenting.
    Om man ser kunnskapsnivået på nett så er det lik 0 akkuat som i tv. Folk som har interesse for kunnskap blir ikke sett. Derfor forsvinner dem. Se hva pressen linker til av blogger. Mote og kaker.

    [Reply]

    Reply
  59. underveis

    January 11, 2012 16:01

    Her er det visst ganske fullt allerede….
    Jeg tror at de av oss som har vært skrivende og publiserende mennesker, kvinner og menn, også tidligere gjennom livet, og som tildels har måttet passere trange nåløyer for å oppnå publisering og oppmerksomhet, faktisk må se og respektere at med blogging og andre sosiale medier så har skriving og publisering blitt allment tilgjengelig. En er sin egen redaktør og “alle” kan lage en blogg og legge ut hva som helst. Da kommer også “hva som helst” – det er ikke alle som skriver en analyse av Foucault eller menneskerettighetssituasjonen i Syria, og det var det heller ikke før, når publiseringskriteriene satt hos andre og ingen av disse kom på trykk. Hvem har rett til å sette seg til doms og mene at alt skal være av like høy kvalitet og samfunnsmessig verdi? Dette er litt sånn Ibsen vs kiosklitteratur-debatt, – bare med en kjønns-(diskriminerende) touch i tillegg….? For det er visst damene som er dummest her… når de skriver om kaker og unger og tar bilde av lysestaker mot en hvit vegg. La nå folk få ha hobbyene sin i fred. Les det du vil lese. Skriv gode tekster selv.
    (Og jeg skjønner jo heller ikke at bilder av neglelakk og lysestaker og “se så fin genser jeg har”, får 30 kommentarer og 100 treff, men jeg er nå bare meg, og jeg kan jo finne meg noe annet å lese, i stedet for å kritisere. Narvesen er full av glansede ukeblader og kiosklitteratur også – som blir solgt og som jeg heller ikke kaster bort tida mi på å irritere meg over…)
    Det er viktigere kamper enn å nedkjempe kakebildene fra folk som ellers aldri hadde kommet på trykk.

    [Reply]

    Reply
  60. Lena

    January 11, 2012 16:14

    Interessant innlegg, og jeg tror det er mye sant i det som er kommentert/diskutert i tilknytning til dette innlegget. Jeg kunne ønske det var et bredere spekter innenfor bloggverdenen, men merker selv at det er latterlig enkelt å skrive et innlegg uten alvorlig karakter, mens grunnen til at jeg opprettet blogg selv var for å få ro i sjelen angående temaer som faktisk engasjerte meg. Jeg ville bidra med en liten stemme til folkeopplysning som et alternativt til nettavisenes debattfelt. Dessverre har disse tingene latt vente på seg, og jeg vet innerst inne at det er fordi det krever litt omtanke og gode formuleringer. Der er jeg ikke god nok (jeg er for perfeksjonistisk til tider). Men kanskje man kan forbedre seg i fremtiden, og kanskje man kan fjerne noen filter som forhindrer en i å snakke fra hjerterota.

    [Reply]

    Reply
  61. Lammelåret

    January 11, 2012 16:16

    Jeg har lest de aller fleste kommentarene og jeg undrer meg: På den ene siden sies det at kvinner har fått nok av seriøsitet på jobb og derfor blogger om hus og hjem når de har fri. På den andre siden sies det at kvinner blogger om det som betyr mest: Hus og hjem.

    Jeg kan ikke forstå at folk klarer å legge fra seg engasjementet på jobb? Og at folk bare engasjerer seg i det jobben dreier seg om.

    http://mariasmetode.no/ er et eksempel på samfunnsengasjert blogger.

    Hva kan vi gjøre for å fremheve de gode, samfunnsengasjerte bloggene?

    [Reply]

    Ege Denne Reply:

    Vi kan blogge om de :) og tipse om de :)

    [Reply]

    Reply
  62. Helene Drage

    January 11, 2012 16:39

    Tja, personlig må jeg si at jeg forstår hvorfor mange kvinner velger å rosablogge… Jeg legger med jevne mellomrom ut innlegg der jeg gjør nettopp det du ettersøker, oppfordrer til debatt, provoserer, påvirke og få folk til å tenke i andre baner, og gudene vet hvor mye dritt jeg får. Når jeg, som fremdeles har en ganske liten blogg, får så mye dritt, så kan jeg ikke tenke meg hvor mye dritt andre større bloggere kan få! Folk er utrolig ondskapsfulle på nett, og selv om jeg anser meg som en sterk person så kan man noen ganger bli utrolig nedbrutt av alle drittkommentarene man kan få iløpet av en dag fordi man tenker annerledes enn andre. Da er det mye tryggere å blogge om hverdag og barn og trening, og slik tror jeg mange kvinner føler det!

    Spør du meg er det viktig at kvinner blogger om andre ting og oppforer til debatt, jeg er helt enig der, men jeg forstår også godt at kvinner ikke gjør det, desverre…

    [Reply]

    Reply
  63. Brith Nilsen

    January 11, 2012 16:57

    Jeg skriver om tema som engasjerer meg. Grunnen til at jeg skriver blogg er fordi jeg får ut min mening i ett smell uten å måtte sitte å delargumentere hele veien. Av og til vil man “bare få dritten ut”… :P

    Har to gode grunner til at folk ikke skriver samfunnsengasjerte blogger:
    Kanskje folk trenger en pause ifra det “virkelige liv”…
    Man leser nok om viktige saker i nyhetene.
    Man vil fokusere på at det finnes mer i livet enn å engasjere seg politisk, jobbrelatert o.l.
    Man vil ha en arena å tale på om ting som interesserer, men som man ikke kan jobbe med. (ikke alle kan bli make-up artister)…

    Bare mine tanker rundt blogg.

    [Reply]

    Reply
  64. Meta

    January 11, 2012 17:05

    Jeg henger meg litt på den siste kommentaren her. Jeg må få tillegge at det er mye mer slitsomt å skape debatt, å lufte sine meninger, verdier og forsvare dem. Det utvikler seg fort til lange “kommentartråder”, der man må ta imot usaklige og sleivete kommentarer. Det er safe, og koselig å uttrykke seg om det nære i rosa former.

    All honnør til deg som faktisk orker, og har lidenskap nok til å gjøre det!

    [Reply]

    Reply
  65. Johanne Magnus

    January 11, 2012 17:06

    Flott innlegg! Jeg er som deg forundret over den store interessen kvinner har for å blogge om sitt liv. Selv blogger jeg om kultur, men på en personlig måte. Blir alltid glad når jeg finner blogger, slik som denne, som tar opp tanker som dreier seg mer om måltid, outfit og barn…

    [Reply]

    Reply
  66. Frøken BitterSøt

    January 11, 2012 20:38

    Nå ble jeg kjempeglad som oppdaget bloggen din! :)
    Det er tydelig at dette er et tema som engasjerer mange, og ikke minst, setter sinnene i kok.
    Jeg blogger om det jeg synes er viktige tema, og hgåper at jeg kan klare å påvirke andre. Men, det er nok slik at kos og familiehygge, interiør og kakebaking er mer sexy en “seriøse” tema.
    Jeg har ikke fordommer mor husmorblogger og scrapbooking og den slags – vi bloggere skriver om det vi er opptatt av. Jeg blogger om miljøvern fordi det er det som engasjerer meg. OG – så tillater jeg meg selv å være litt rosa innimellom!

    [Reply]

    Reply
  67. Thomas luskhau

    January 11, 2012 22:52

    “Frøken BitterSøt: Men, det er nok slik at kos og familiehygge, interiør og kakebaking er mer sexy en “seriøse” tema).

    Hahah! jenter/damer idag skal ha alt mulig til å være sex, det kalles TILTREKKENDE!! sexy “ting” har en’ lyst til å ha sex med, jeeez.

    Når det er sakt; Grunnen for at det er så mye tull og pjatt som blir skrevet om av bloggere, er siden det er damer. Menn har ikke noe her å gjøre. Så VG slutt å send meg hit! Jeg blir sugd inn i møkka, blir forbanna over kommentarene og legger ut hat! Skjerping VG!

    [Reply]

    Reply
  68. Carina

    January 11, 2012 23:20

    Og der skapte du jammen meg debatt!!
    Det er viktige og interessante spørsmål du tar opp. At det er en samfunnsmessig interessant tendens, som ikke burde stå udiskutert, burde alle være enige om, uansett hva man ellers måtte mene om hverdagsblogging og den

    Selv skal jeg ikke begi meg ut på noen årsaksanalyse. Det meste er allerede nevnt. Men jeg må si meg enig med PIa, bare det å skulle kommentere her minner meg hvorfor det er så lett å ty til enklere blogging. Seriøs blogging krever mer tid og ressurser, kanskje for mye. Noe av forklaringen ligger kanskje der? Hvorfor vi ikke er villige til å yte mer, når vi allikevel bruker tid på bloggen , er jo et helt annet spørsmål. Utdannelse og skriveferdigheter er jo andre faktorer.

    Selv er jeg for feig til å skrive om de “viktiige tingene”. Det står nemlig ikke på lyst og synspunkter, men på mot og evne. Viktige skriblerier krever saklig formulering, og i I redsel for å skrive noe dumt eller banalt, overlater jeg denslags til de som kan det. En ganske typisk jentetendens, det også kanskje?

    Bra innlegg Frøken! Jeg følte meg truffet, og godt er det:)

    [Reply]

    Helene Reply:

    Jeg er meget enig i det du skriver, Carina!

    Det tar mye tid når man ønsker å formulere seg korrekt uten å bli misforstått. Tid man ikke har å ta av når man skal gjøre alt det andre som skal legges ut på bloggen. For ikke å glemme at man skal leve litt også, ikke bare sitte med fingrene på tastaturet hele dagen ;)

    Bra debatt, Frøken Makeløs :)

    [Reply]

    Reply
  69. anne - moseplassen

    January 12, 2012 12:31

    Godt spørsmål, hvorfor er det slik at det er forholdsvis ekstremt mange flere “ikkesammfunnsaktive” blogger her i Norge. (Er det slik? eller er det bare det at “nær-sfære” bloggerene i utlandet ikke er så synlige for oss som ikke er med i sfæren deres?)

    Jeg veit ikke hvorfor. En kan jo også spørre hvorfor det er den andre veien i utlandet. Kan det ha noe å gjøre med at det forholdsvis er flere kvinnelige bloggere i Norge?

    Uansett, jeg savner en tredje bloggform. Den som ikke faller inn under samfunnsaktuelle, men som heller ikke er dagbok. Den kategorien som rommer “fagblogger”, magasin for bestemte nisjer. Nå er det endel av damebloggene som havner i den kategorien, mange av med en høyst personlig tilstedeværelse, men bloggen handler ikke om personens liv. Jeg vil legge de “proffeste” matbloggene i denne kategorien, ja, selv de med cupcakes, og det er mange fler også.

    [Reply]

    Reply
  70. Villkatta

    January 12, 2012 15:06

    Dei siste dagane har eg grunna over bloggen min, og at eg ikkje har turt å skrive noko særleg om debatt eller meiningar. Dette innlegget kom dimed ganske passande.

    Konklusjonen min er at kan hende har lyst å utfordre meg sjølv på det. Kvifor eg ikkje har gjort det før er fordi eg tykkjer det er skummelt. Eg har ei greie IRL kvar eg held meg i bakgrunnen og ikkje seier meiningane mine.

    Dette jobbar eg mot å endre, og bloggen er jo ganske trygg grunn å byrje på. Eg tek dette som eit lite dytt for å kome i gong.

    [Reply]

    Reply
  71. Ellen

    January 13, 2012 13:53

    Menn blogger også om trivialiteter. Prøv å google øl+ blogg, eller fotball+blogg. Der har du mannfolka.
    Vi har forskjellige interesser. Thats it!
    Ellen

    [Reply]

    Reply
  72. Major Graaskjegg

    January 13, 2012 14:03

    Konge innlegg og jeg skjønner ikke enkeltes trang til å forsvare seg isteden for å forklare, men det mulig bare er meg som ser det sånn. Sikkert noen som føler seg rimelig hardt truffet… Hva angår selve temaet antar jeg at et gjennomsnitt av det kommentarfolket her mener gir deg svar på problemstillingen. Utfordringen til det er kanskje at den massen man egentlig skulle ønske la igjen en kommentar, akkurat nå leser og kommenter babybilder, mat og strikkeoppskrifter eller mote og interiør på en rosablogg ;-) God helg :-)

    [Reply]

    Reply
  73. Tonje

    January 13, 2012 19:13

    Hm… når jeg leser dette, undrer jeg meg over hvorfor det nære, hverdagslige, barn og familieliv, ikke blir sett på som viktig? Og hvorfor påstås det at disse bloggerne som skriver om disse tingene ikke har en tanke om å påvirke? Det er jo nettopp det de gjør, er det ikke?

    Jeg mener at vi selvsagt kan skrive viktige innlegg om sultkatastrofen i Afrika for å vekke andre til å se det som skjer rundt oss, men samtidig er ofte innlegg om hvor viktig det er å leve i øyeblikket, nyte livet, ta vare på dem vi er glad i, like viktige, mener jeg.

    [Reply]

    Reply
  74. kråkemor

    January 14, 2012 12:50

    Hei Frøken Makeløs! Tusen takk for din kommentar tilbake, så artig at du fant meg og kommenterte det jeg tenkte, Jeg ser det er stor oppslutning om dette temaet på bloggen din, tydelig noe som engasjerer, og det er mange som har delt min teori ser jeg når jeg leser kommentarfeltet ditt i dag. Super lesning hos deg! Jeg er såpass fersk i min blogg så jeg er litt beskjeden av meg med å legge igjen kommentarer hos andre, men jeg betrakter i stillhet og i dette tilfellet ble jeg inspirert til å skrive litt om det selv. Følger deg videre.

    [Reply]

    Reply
  75. Line

    February 6, 2012 19:59

    Du skriver fint, Frøken, og du tar opp en viktig debatt. Det er jo en liten stund siden jeg leste blogginnlegget her, men nå i går kom jeg på det igjen. Noen diskusjoner og tekster setter seg i hodet…
    Jeg kom på dette innlegget da jeg leste Fotballfrues (“indirekte”) reklamering for Celine Engelstad som Årets Gründerkvinne. I frustrasjon over dette skreiv jeg om det på bloggen min, og tok meg friheten til å lenke til denne bloggposten din. Håper det er greit! :)

    [Reply]

    Reply
  76. Margareth Jakobsen

    June 9, 2012 22:46

    SÅ ENIG. er så lei av rosabloggene og hundene, frisyren, sminken, hundene dere, alle de småtingene jeg driter i! Din viktige jobb som blogger er å provosere i emner som opptar deg!

    [Reply]

    Reply
  77. Anonym mann

    July 30, 2012 18:52

    Blogg er en “tullekanal” som kvinner bruker for å få ut “rusk og rask” fra egen hjerne. Dere skriver om ingenting. Og jeg synes det som skrives er på nivå med det man er opptatt av når man går på barneskolen. Det er ingenting spennende å lese på bloggene, og jeg må si at det er utrolig lite engasjerende å lese. Det er rett og slett bortkastet tid at man leser blogger her til lands. Skjerp dere! Skap dere en virkelig arena som har rot i virkeligheten og ikke på fantasiplanet. Tullball!

    [Reply]

    Reply
  78. Kajsa Krabat

    November 9, 2012 10:44

    Kred kred kred!

    Bare ikke les min blogg, for den er nøyaktig som du beskrev og grunnen til at jeg blogger er også som du så pent sa det ;)

    Du traff meg midt i hjerterota! Også spør du hvorfor kvinner i Norge blogger om slike trivielle ting?

    For meg er det snakk om verdier. Mine verdier endret seg radikalt da jeg fikk barn. Da ble det plutselig viktig for meg å kunne alle disse husmortingene som jeg aldri tidligere hadde tenkt at var verdifulle. Sakte, men sikkert fant jeg gleden i å ha det rent og ryddig, bake selv og lage middag fra grunnen av (Jeg fikk to tette og hadde to år hjemme i permisjon vel og merke) Jeg var så stolt over meg selv at jeg opprettet bloggen min- en husmorblogg. Det var i utgangspunktet et ironisk prosjekt, men vips så var jeg dratt inn i det. Mat og interiør, jeg som aldri før hadde brydd meg om sånt! Jeg som tidligere mente at det ikke var forskjell på kvinner og menn annet enn innover- og utovertiss.

    Jeg har lært så mye og det er sånn en positiv og fin opplevelse å blogge når man får utelukkende positive tilbakemeldinger. Det er virkelig et friminutt fra hverdagen og speiler ikke min virkelighet i det hele tatt. Men hvorfor skal det egentlig det?
    Kajsa Krabats siste bloggpost: TallerkenhyllaMy Profile

    [Reply]

    Reply

Leave a Reply

(*) Required, Your email will not be published


eight + 2 =

CommentLuv badge