Liten gutt med rosa genser

, , 42 Comments

girl-boy-pink-blue

Denne jula fikk Bolla blant annet fleece-set med bukse og genser av mormor og morfar. Det var stripete rosa og lilla.Riktignok ikke pastell-baby-rosa, men likevel så rosa at de fleste ikke ville vært i tvil om at klærne var ment for en jente.

Nå tror du kanskje at jeg har en råtass feminist-mor (eventuelt en råtass feminist-far) som kjøper rosa klær til smågutter (fetter fikk også) som et politisk statement, men sånn er det ikke. Hun mener bare helt enkelt at smågutter også kan gå i sterke, klare rosafarger. Selvsagt! Hvorfor skulle de ikke kunne det?

Ingen trenger kjønnsnøytral babyklær lengre
Og det slår meg hvor ny denne strenge dikotomien med jente- og gutteklær egentlig er. Ingen trenger kjønnsnøytrale babyklær lengre, for takket være ultralyd vet nesten alle hvilket kjønn de venter lenge før barnet er født. Og med stadig høyere inntekter og historisk billige klær, er det ikke lengre nødvendig å arve etter eldre søsken av motsatt kjønn. Alt dette vet selvsagt produsentene og butikkene å dra nytte av og resultatet er ekstremt kjønnsdelt barneutstyr. (Blå ammepute til jentebaby? Tror ikke det!)

Vi valgte å beholde de rosa klærne og har allerede rukket å bruke dem mye. Behagelig og varm fleece i glade farger – akkurat slik barneklær skal være.

Hvorfor byttet vi dem ikke bare? Kler jeg ut ungen min i jenteklær for at jeg skal fremstå som politisk korrekt? Bruker jeg den stakkars toåringen i min egen prinsipielle kamp for videre kjønnsroller?

Rosa genser er en start
Slapp av, det var ikke derfor. VI beholdt klærne fordi jenter og gutter blir behandlet ulikt helt fra de er babyer. Jenter får mer nærhet og mer trøst. VI bruker flere ord når vi snakker med dem (derfor har jenter gjerne større ordforråd enn gutter), lærer dem å samarbeide og gir dem lov til å være lei seg.

Gutter derimot, får lov til å ta plass, bråke, snakke høyt, konkurrere og være sinte.

Jeg vil at ungen min skal få lov til å være sint og ta plass. Men jeg vil også at han skal få gråte og bli trøstet når han er lei seg og jeg unner han et stort ordforråd og et rikt språk.

En rosa genser er selvsagt ingen garanti for dette. Men som voksen vet jeg at jeg blir møtt på ulikt vis ut fra hvordan jeg kler meg. Klær sender signaler om hvem vi er og hvordan vi ønsker og fortjener å bli behandlet.

En rosa genser er en start.

Illustrasjon: Kilde ukjent


 

 

42 Responses

  1. Line

    January 13, 2013 08:45

    Enig enig enig enig enig enig! Kunne ikke blitt mer enig! Vi venter ei lita jente i mai, men planen er fortsatt å prøve å være mest mulig kjønnsnøytral. Det har allerede sneket seg inn en rød kjole, men og lyseblått bukse og genser sett. Vi har sagt i fra at vi ikke ønsker en rosa prinsesse, nettopp fordi vi ver hvilke forventninger som ligger bak.

    Nå har folk reagert med at jeg var veldig veldig glad i rosa. Men det er jo ikke det at jeg skal nekte henne rosa, blir hun ekstremt glad i rosa skal vi nok bli enig. Det er det at VI er ikke nødt til å begynne rosakjøret. Hun får heller oppdage det selv.

    Og før var jo faktisk rosa/rød guttefargen. ..

    [Reply]

    Frøken Makeløs Reply:

    Ja, poenget må jo være å la ungene velge selv – både farger og interesser. I seg selv er det jo ikke noe galt i at en jente liker rosa.

    [Reply]

    Reply
  2. Carina

    January 13, 2013 11:39

    Sukk, enig. Og en anelse lei av å bli kalt politisk korrekt eller overanalytisk når jeg forteller at vi prøver å unngå de mest opplagte kjønnskillene i klær og utstyr.

    Det verste er jo ikke fargene i grunn, rosa og blått, men utformingen og figurene på klærne. Søte yndige prinsesser på klærne til jentene, og barske tøffe superhelter på gutteklærne? Hvorfor lære små barn dette? Hvorfor store kjoler og vonde småsko til jentene, som umuliggjør aktiv lek og heller oppfordrer til å sitte stille og se pene ut. (For å sette det på spissen, ja.) Jeg tenker at vi som voksne har et ansvar om å lære barna at de kan være akkurat hva de vil, uavhengig av kjønn. Og da kan en genser være en start ja!

    Jeg skrev forresten et innlegg om den samme oppdagelsen da Anna startet i barnehagen. http://paasandaker.blogspot.no/2012/11/prinsesse.html?m=1
    Carinas siste bloggpost: For to år sidenMy Profile

    [Reply]

    Frøken Makeløs Reply:

    Absolutt, det er vel så ille med utformingen på klærne. Både den der søt versus tøff-greia, men også hvor trange og korte og sarte jenteklærne er. Jeg blir jo helt deppa av å gå i jenteavdelingen – de klærne er jo laget for å se sexy/søt ut og sitte på pynt og være redd for å møkke til den fine kjolen sin :-(

    [Reply]

    Reply
  3. Bjørg, mellom linjene

    January 13, 2013 14:14

    Eg irriterer meg over akkurat dette med fargar på klede. Ikkje bare at alt er så kjønna i fargane, men at det er så få andre fargar enn rosa og blå i butikkane. Eg er allereie lei blåstripete klede, og guten er bare 3,5 månad endå. Eg vil kunne velje orange, grønne, gule og raude klede til guten min! Ikkje bare blå eller rosa.
    Bjørg, mellom linjenes siste bloggpost: Å lese om igjenMy Profile

    [Reply]

    Frøken Makeløs Reply:

    Polarn o pyret har en del klær i andre farger enn rosa og blå, selv om hovedsortimentet er kjønnsdelt også hos dem. Blåstripete klær til gutter høres veldig kjent ut ja..

    [Reply]

    Reply
  4. Støvkorn

    January 13, 2013 14:37

    Jeg liker verken rosa eller blå, men ønsker jeg å kjøpe andre farger i gave til de små som brun eller oransje så er det nærmest umulig. Det irriterer meg mer.

    [Reply]

    Frøken Makeløs Reply:

    Som Lisa sier lengre nede her: Vi må ikke slutte å spørre etter klær i andre farger! Forbrukermakt er viktig. Og som Kirsti sier: Det finnes barneklær i andre farger, hvertfall hvis man styrer unna de største kjedebutikkene.

    [Reply]

    Reply
  5. Ingrid

    January 13, 2013 17:33

    Veldig enig! Min 3,5-åring elsker rosa og har både ulltøy og støvler i yndlingsfargen, men mest skulle jeg ønske det var mer kjønnsnøytrale klær.
    Ingrids siste bloggpost: Endelig søndag!My Profile

    [Reply]

    Frøken Makeløs Reply:

    Hvilken produsent er det som kaller ulltøyet for barn “prinseull” og “prinsesseull”? Sånn at det liksom ikke skal være noen som helst tvil om hvem som skal ha hva..

    [Reply]

    Reply
  6. Lisa Brodshaug

    January 13, 2013 18:39

    Vi må bare fortsette med å spørre og grave i butikkene, og bruke vår forbrukermakt for alt den er verdt. Tvilholder så lenge jeg klarer på rødt og lilla til gutten på snart 5. I går ble det jubel for lilla utedress, for de passet så godt til de lilla vottene!

    http://lisabrodshaug.wordpress.com/2011/01/28/norge-i-rodt-og-blatt/
    Lisa Brodshaugs siste bloggpost: X-tra largeMy Profile

    [Reply]

    Frøken Makeløs Reply:

    Enig, det er viktig med forbrukermakt! Jeg er altfor dårlig til å spørre, tar det som en oppfordring til å bli bedre! :-)

    [Reply]

    Reply
  7. Camulen

    January 13, 2013 21:13

    Enig!! Så flott at dere er så bevisste på dette! En gutt i barnehagen til minstemann er stadig kledd i rosa fra topp til tå. Og min tøffing går titt og ofte med rød neglelakk. :)
    Camulens siste bloggpost: MagiskMy Profile

    [Reply]

    Frøken Makeløs Reply:

    Hurra for smågutter med neglelakk, hvorfor er det bare jentene som skal få pynte seg? :-)

    [Reply]

    Reply
  8. Jentemamma

    January 13, 2013 21:30

    Er så veldig enig med alle dere som påpeker problemet med at det bare fins blått eller rosa til babyer/småbarn, og ingen andre farger. For en stund siden gikk jeg forbi en barnehage, og det slo meg at der jeg tidligere ville sett BARN som lekte med andre BARN, så jeg nå GUTTER som lekte og JENTER som lekte – fordi det bare fantes to farger på parkdressene!

    Jeg er veldig bevisst på at jenta mi kan bruke alle farger. Det hun får av gaver, har gjerne en tendens til å være ganske “jentete” – og da minner jeg gjerne giveren på at dette selvfølgelig også kommer til å bli brukt av en eventuell framtidig lillebror!

    [Reply]

    Frøken Makeløs Reply:

    Ja, det er stort sett veldig enkelt å se om barna er gutter eller jenter. Og jeg tror det påvirker hvordan de blir behandlet.

    [Reply]

    Reply
  9. Livet i Casa Didirksen

    January 13, 2013 21:38

    Mellomste jenta her går kun i kjoler. Det er fordi hun vil det og har hatt ekstrem hard mage og føler at hun kveles hver gang hu nfår på seg en bukse. Men kjolen kan gjerne være blå. Alt av ulltøy og uteklær hun har er blått da dette er den fineste fargen hun vet.
    Hun på fem er inne i en turkis periode. Det har medført en voksende haug av “gutteklær” i skapet da det er helt umulig å finne noe på jentesida..
    Helt siden eldste var født har vi forsøkt å kjøpe andre ting en rosa, men det skal innrømmes at skapene er blitt mer og mer rosa og innholder mer Hello Kitty enn både jeg og faren egentlig så for oss..
    Lillemann blir nok lite å se i rosa. Til tross for rasjonell tankegang i hjernen får jeg hjerteklapp i magen av å tre på ham rosa ull med prinsesseblonder… Blir antagelig ikke så mye lys lilla heller.
    Livet i Casa Didirksens siste bloggpost: Ikke akkurat det jeg forventet meg….My Profile

    [Reply]

    Frøken Makeløs Reply:

    Det enkleste er alltid å gjøre sånn som alle andre gjør. Jeg syns også det var litt underlig første gangen jeg tok på den rosa genseren (som jeg skrev på Facebook: plutselig syntes jeg ansiktet til Bolla var litt “jentete”). Og det trenger jo absolutt ikke være prinsesseblonder! Men jeg tror vi begrenser spillerommet for barna når guttene bare får ha klær i blått og jordfarger med bilde av superhelter og andre tøffinger på.

    Forøvrig fascinerende dette at det er enklere å ta på en jente blått enn å ta rosa på en gutt. Er vel et (av mange) utslag av at gutter og gutteting har høyere status enn jenter og jenteting (bra å være guttejente, ikke så bra å være jentegutt).

    [Reply]

    Reply
  10. Pia

    January 13, 2013 21:52

    Jeg har alltid likt farger sjøl, og har kledd gutta mine i alle slags farger. Kjøpte mye jenteklær på Lindex da gutta var små , ikke som noe statement, mer fordi jeg ville ha noe lilla/gult/turkis og ikke bare marineblått og militærgrønt.
    Gutta mine er nå ganske store, kule og sterke gutter. Rockern min her, for eksempel, i rosa t-skjorte. http://www.piasverden.com/2012/09/rock-fra-bluesfestivalen.html. Kul dude.
    Dattera mi går også fargerikt kledd, og jeg styrer unna de typiske trange jenteplagga. For det er ikke bare fargene som skal skille “jenteplagg” og “gutteplagg”, det er også fasongen. Gutta kan herje og løpe. Jentene skal vel mer holde seg i ro..?

    [Reply]

    Frøken Makeløs Reply:

    Absolutt kul dude!

    Ja, enig i at det ikke bare er fargene som er problematiske. Jenteklærne er vanskeligere å bevege seg, de er mer laget for å sitte stille og se søt ut i?

    [Reply]

    Reply
  11. Kirsti

    January 14, 2013 00:41

    Da Max skulle begynne på svømmekurs hadde de bare rosa badebukser til salgs. Så da ble det rosa badebukse. Og kommentarene var mange.

    “Å så søt hun er. Hva heter hun?”

    “Han heter Max” ville jeg svare. Så ville de fleste følge opp med “hvor gammel er hun da?”

    Farge er kjønn. Sånn er det bare blitt. Max har rosa badebukse og foreløpig lille ulltøy til barnehagestart. Også går han i brunt, orange, blått, grønt rødt. Det er ikke så veldig vanskelig å finne andre farger bare man går andre steder enn HM, syns jeg.

    Jeg syns oftere foreldre er så opptatt av dette med å kle barna kjønnsnøytralt at de velger klær som er stereotypiske for det motsatte kjønn i stedet for å variere mellom alle farger. Jenter kun i blått, grønt, grått etc og gutter i rosa, lilla…
    Kirstis siste bloggpost: KobberMy Profile

    [Reply]

    Frøken Makeløs Reply:

    Haha, så utenkelig at en gutt kan ha rosa badebukse at de andre voksne valgte å overhøre det du sa.

    Hele regnbuen til alle barn! Og så kan de få velge selv etterhvert når de blir store og har fått presentert alle mulighetene :-)

    [Reply]

    Kirsti Reply:

    Var innom ICA i går og så de hadde salg på Pierre Robert strømpebukser. Det eneste som var igjen i størrelsen til Max var en med mørkelilla og grå striper (veldig kjønnsnøytral syns nå jeg). Den ble med hjem. På pakken derimot står det GIRL med store bokstaver. Til og med den røde var merket GIRL. Eneste for BOY var lys blå. Hva er poenget med å kjønnsmerke strømpisene hvis det ikke er for at de har en vesentlig forskjellig passform (noe strømpebuksene ikke har) eller er blondestrømpebukser (der går vel grensen for gutt og jente tenker jeg)? Når barn blir større og kan lese selv tror jeg nok flere gutter syns det er kjipt å gå i strømpis som er merket GIRL, men hadde kanskje ikke brydd seg om det ikke hadde stått noe (evt KIDS).
    Kirstis siste bloggpost: Lekkert hjemMy Profile

    [Reply]

    Frøken Makeløs Reply:

    Nei, det er jo helt utrolig unødvendig å kjønnsmerke strømpebukser! Kanskje produsenten tenker at de selger flere strømpingser på den måten? Men hvis det er utsolgt for guttestrømpene, risikerer de jo at foreldre og sønner går hjem tomhendte..

    Reply
  12. Abelone

    January 14, 2013 12:15

    Før turboprinsen ble født, fant barnepleieren fram et rosa teppe. “Jammen, det er jo en gutt” sa jeg. Min gutt skulle da vel ikke pakkes inn i rosa teppe.

    To år senere er yndlingsfargen rosa. Han er fremdeles en gutte-gutt i lek, men rosa er yndlingsfargen. I vår familie går det greit, men ser andre fedre og besteforeldre ikke setter pris på at lilla og rosa er yndlingsfargen til flere av guttene i barnehagen. Jeg prøver ikke å være politisk korrekt, men når gutten min ønsker seg rosa klær, så vil jeg gjerne oppfylle det. Men må de rosa klærne være så innmari feminine da? Jenteklær vil han jo ikke ha, og klarer ikke å lure han når det er blomster og minni mus på.

    Kjønnene blir behandlet forskjellig fra starten av. Hadde det bare vært så enkelt som å skifte farge på klære. Vi kler dem forskjellig, tilbyr forskjellige leker (http://kaostroll.wordpress.com/2012/11/13/gutteleker/) og har forskjellige forventninger. På den ene siden tenker jeg at disse rollene ikke er bra. Men så er det det at interessene ulike også. Jeg har tilbudt mange typer leker, og guttene mine prøver dem gjerne, men de går som regel fort tilbake til biler, togbane og lego.

    Forøvrig går fasinasjonen for rosa bort. Nå er han 5 år og vil så absolutt ikke ha på seg rosa!
    Abelones siste bloggpost: Tulipanens dag?My Profile

    [Reply]

    Frøken Makeløs Reply:

    En del menn virker å ha en komplett idiotisk frykt for at sønnene deres vil bli homo hvis de har på seg rosa klær. Det er så fordomsfullt og latterlig at de ikke klarer å forsvare det i fullt alvor, men jeg tror det ligger et eller annet der likevel. Skumle greier.

    Jeg tror vel også at det ligger noen interesser der fra bunnen av. Men man skal ikke kimse av betydningen av tilbakemeldingene de får heller. Unger er utrolig dyktige på å oppfatte hva som aksepteres/forventes/premieres av oppførsel, selv om man ikke sier det i klare ord. Jeg tror f eks kanskje det kan være en del av grunnen til at mange gutter liker rosa når de er små, men “vokser det av seg”..

    [Reply]

    Reply
  13. hanne

    January 14, 2013 15:01

    jeg har en gutt på straks 4 år som elsker rosa og lilla, men som nå etter å ha gått et halvt år på stor avdeling dessverre begynner å skjønne litt mer av de sosiale kodene.. dog, forsatt krangler han og lillebror om det rosa/lilla glasset til middagen:)
    jeg vil gjerne at han og lillebror skal få gå i akkurat de klærne/fargene de vil, men føler nå samtidig at jeg må verne han litt mot de andre i barnehagen ved at den lilla utedressen er byttet ut men en mer diskré brun og oransj.. (også får jeg dårlig samvittighet rent samfunnsmessig for at jeg tenker sånn..) jeg irriterer meg også over tøffheten i gutteklærne og søtheten i jenteklærne – og som guttemamma spesielt over at ikke guttene også skal kunne ha “myke” mønster som hjerter osv. (som min eldste elsker). hater skrift på barneklærne (superboy/machine og alt mulig ræl), og har tidvis (hvis jeg har ork og gidd) sydd over en lapp med noe gøy istedet over skrifta/stygg illustrasjon (som feks klippet ut en hare, en ballong, en bart osv og sydd over)

    forøvrig synes jeg lindex har vært ganske gode på babyklær (hvertfall da han på fire var baby, da var de litt retrounisex-inspirert), men ikke så mye til de større kanskje. ellers tar jeg raid på nettet nå når det er nyttårssalg på de litt dyrere barneklærmerkene, som feks småfolk, mini rodini, bobo choses, ej sikke lej, katvig, alba baby osv osv.
    det er så synd at det bare er de dyre merkene som har skjønt det med farger og humor og mer barnlig uttrykk! da blir det jo mer fristende med to dyrere enn seks billige gensere..

    [Reply]

    Frøken Makeløs Reply:

    Å kjøpe færre klær i bedre kvalitet kan jo forsvares av mange grunner, både til små og store. Og her gjelder vel også forbrukermakta – kanskje billigkjedene kommer diltende etter etterhvert?

    Du er neppe den første guttemammaen som har endt opp med parkdress i safe farge til tross for at poden (og samvittigheten) ønsker seg rosa eller lilla. Det er ikke så enkelt det der, skjønner godt at du valgte som du gjorde.

    [Reply]

    Reply
  14. Mammadamen

    January 14, 2013 23:26

    Fireåringen min synes det er stor stas når vi lakker neglene sammen. Og det synes jeg også. En dag han hadde rosa negler i barnehagen kommenterte et par av de andre guttene det med “Har du rosa neglelakk!?! Da sto han beinhardt på at det var blå negler han hadde og ikke rosa:)
    Mammadamens siste bloggpost: Tidlig en morgen!My Profile

    [Reply]

    Frøken Makeløs Reply:

    De er ikke store når de oppdager hva som er “feil” og “riktig” farge for jenter og gutter. Fire år og irettesatt – det er jammen ikke rart de fleste velger enkleste utvei og gir etter for normer og konformitet..

    [Reply]

    Reply
  15. Helene

    January 15, 2013 10:16

    Vi venter en jente i juni og når det ble videreformidlet til besteforeldre og tanter var kommentaren tilbake “da blir det vel mye rosa”. Jeg kjenner jeg blir litt sinna/oppgitt, fordi jeg som jente selv ikke var spesielt glad i rosa i oppveksten. Jeg vil at lillemor skal ha masse farger rundt seg!

    Jeg nekter å tvinges til store innkjøp av rosa ting bare fordi vi får en jente. Da blir det heller mer “gutte”-farger i vårt hjem, så får det heller være at samfunnet mener at vårt barn blir forvirret.

    Flott innlegg, mye meninger om dette :)

    [Reply]

    Frøken Makeløs Reply:

    Er det noen som mener at småjenter blir forvirret av å omgi seg med blått?!

    [Reply]

    Reply
  16. Ellen

    January 16, 2013 00:02

    Min minsteelsklings kjærlighet til rosa gjorde vår familie til et innslag på NRK puls hehe. Jeg setter barnas mot til å stå for selvstedige valg høyt.
    Ellens siste bloggpost: k – ordetMy Profile

    [Reply]

    Frøken Makeløs Reply:

    Absolutt, viktig med mot! Og fint for andre barn og foreldre å se eksempler på familier som bryter med kjønnsnormene :-)

    [Reply]

    Reply
  17. Villkatta

    February 4, 2013 13:57

    Får guten din reaksjoner når han går med rosa klede i bornehagen? Sjølv likar guten min særs godt rosa, og kan godt velje seg ut rosa leiker. Eg har óg litt klede med rosa og lilla på. Han byrja i bornehagen denne månaden, og eg har vegra meg litt for å sende med han avgårde rosa fordi eg har høyrd at born heilt ned i bornehagealder kan terge/reagere på dette. To-åringen til ei venninne, for eksempel, brydde seg ikkje noko om fargar før han byrja i bornehagen og fekk høyre frå andre at rosa var jentente, og dei var ganske krass… Tykkjer det erein ganske vanskeleg situasjon. Eg både vegrar meg for å moderere gutungen sin smak, samstundes som eg ikkje vil at han skal verte terga.
    Villkattas siste bloggpost: Har du lyst til Nordpolen?My Profile

    [Reply]

    Reply
  18. Vibeke G

    March 21, 2013 10:41

    Ja, dette er ganske interessant. Ikke bare klesindustrien, men også bokbransjen fokuserer på å dele inn i gutt / jente. Jeg jobber i bibliotek, og jeg har sett flere titler av typen “Kokebok for gutter”, “Eventyr for jenter”, det finnes jenteleksikon og gutteleksikon. Og mange av seriene viser tydelig hvem som er målgruppen, serien “Sukkerspinn” er selvfølgelig rosa, og mange av fantasy-seriene rettet mot gutter er svarte og mørkeblå. Så forøvrig noe om dette på nettet for en stund siden:

    http://www.nrk.no/nyheter/kultur/litteratur/1.10939666

    [Reply]

    Reply
  19. Anita

    April 26, 2013 01:24

    Vi har fått en skjønn jente nå som har klær i alle slags mulige farger. Mors favorittfarge er grønn (og lilla). Vi har arvet klær av en fetter så jenta vår har mye blått og grått, inkludert en pysj som det står “perfect little guy” på. At jenter har tøffe, “guttete” klær er det ingen som reagerer negativt på. Vi får tommel opp for at vi ikke bare kler henne i rosa. Tviler derimot på om rosa og blonder til en gutt hadde fått like mye positiv oppmerksomhet… Om vi får gutt en gang så er det nok ikke alt han vil arve av lillesøster… Det er litt dobbelmoral her dessverre. Hvorfor er det sånn at jenter kan være tøffe og “guttete”men gutter ikke skal være søte og “jentete”?

    [Reply]

    Reply
  20. Cecilie Wian

    May 23, 2013 10:32

    Vi viste ikke hvilket kjønn det var før barnet ble født. Ultralyden kunne ikke avsløre det (men den viste at barnet hadde riktig antall nyrer, hjertekamre, hjerne, ryggrad og at disse var på rett plass så da så).

    Det var litt befriende. Hentesettet er strikket i nøytral hvit. Vi fikk finfine lysegule babygreier. Da barnet ble født viste det seg jo at det hadde ett kjønn og siden da har ting blitt mer preget av det. Men i en bitteliten stund ble omverden nødt til å forholde seg til at de ikke viste dette om knøttet. Og vettu: det gikk helt fint!

    [Reply]

    Frøken Makeløs Reply:

    Det er jo litt fascinerende at vi er så opptatt av hvilken kjønn et ufødt barn har. Samtidig tenker jeg at det kanskje handler om at det er noe veldig håndfast og enkelt å forholde seg til, kanskje det er derfor?

    [Reply]

    Reply

Leave a Reply to Livet i Casa Didirksen

(*) Required, Your email will not be published


− five = 2

CommentLuv badge