Noen tanker om rettssaken i Kongo

, , 19 Comments

Norsk medias dekning av rettssaken i Kongo må være selve drømmescenariet til skaren av rasistiske Twinglyhorer. Det er bare å lenke i vei til alle artiklene i VG og Dagbladet, spy ut alt du har av nedlatende kommentarer om aper og mongoer – og sørge for å ha reklameannonsene på plass når leserne stormer inn.

Kom igjen. Folk må forstå at de ikke kan sidestille rettssystemet i Kongo med det i Norge. Norge er et søkkrikt sosialdemokrati med vennlige naboer og trygge allianser – Kongo er utplyndret, lutfattig, kaotisk og har i tillegg dessverre vært fryktelig interessant for utlendinger helt fra Kong Leopold og frem i dag. Selvsagt fungerer ikke en kongolesisk rettssak slik som den gjør i Norge. Selvsagt finnes det korrupte dommere. Selvsagt har fengslene en begredelig standard – og selvsagt prøver de involverte å bruke denne once-in-a-lifetime sjansen til et økonomisk løft for alt den er verdt.

Dessverre for Kongo så er de økonomiske kravene nå så hinsides enhver fornuft at det undergraver troverdigheten i hele rettssaken. På den annen side så er den oppmerksomheten saken får i norsk media nok til å få enhver kongoleser til å konkludere med at Moland og French antagelig må være noen fryktelig viktige mennesker i Norge. I tillegg er praksis i landet slik at man slenger ut et heftig økonomisk krav – og så håper man å ende opp med en brøkdel av det (omtrent som når jeg ber sjefen om lønnsøkning, med andre ord..).

Men det at de fornærmede fremmer absurde økonomiske krav, har ingen sammenheng med skyldspørsmålet i saken. Nordmennene blir faktisk ikke mer og mer uskyldige ettersom erstatningskravene når astronomiske høyder – selv om deler av norsk media og bloggosfæren synes å mene det.

Dessverre for nordmennene så har de bestemt seg for at de ikke gidder å uttale seg i det hele tatt i det de mener er  en farse av en rettssak – og ignorerer fullstendig det faktum at denne rettssaken er langt mer etterrettelig og grundig enn en hvilken som helst kongoleser kunne håpet på. Moland og French gjør seg selv neppe noen tjeneste når de nå sitter der tause som graven mens de himler med øynene og nærmest flirer når de snakker om utsiktene til å bli idømt dødsstraff. Hvis jeg hadde vært ansvarlig for en rettssak hvor de tiltalte så tydelig viste mangel på respekt for det systemet jeg forsøkte å forvalte, så hadde jeg blitt eitrende forbanna.

Slik Moland og French fremstår så er det nærliggende å konkludere med at de er overbeviste om at hvis de bare holder ut gjennom dette sirkuset av en rettssak – og helst blir idømt dødsstraff – så kommer norske myndigheter til å redde dem hjem til gamlelandet. Og da er det jo i grunnen helt unødvendig å være samarbeidsvillig uansett, er det ikke?

(Du kan lese en reflektert og fin artikkel om Kongo-saken her, hvertfall så lenge du ignorerer kommentarfeltet..)

 

19 Responses

  1. Iskwew

    August 29, 2009 17:20

    Takk, Frøken M! Godt noen skriver fornuftig om dette.

    Jeg tror faktisk de tenker akkyurat som du skriver i siste avsnitt – og strengt tatt synes det er greit med absurditeter. Jo flere, jo bedre.

    [Reply]

    Reply
  2. Alter Ego

    August 29, 2009 17:50

    Klokt tenkt og mange gode poenger her, frøkna! Men jeg er uenig med deg på slutten. Du raljerer (jada, jeg spissformulerer!) over at de har valgt taushet som strategi og mener det virker mot sin hensikt. Jeg er ikke så sikker. Jeg tror de simpelthen er taktiske, og at det kan være lurt. Det synes relativt åpenbart at uansett hva de hadde sagt, ville deres mulighet til å nå igjennom overfor retten være relativt begrenset. Derimot ville mulighetene til en enda mer langvarig rettssak og til en sterkere oppheting av stemningen i Kisangani vært ganske store. Det er ikke sikkert noe av det ville tjent deres sak. I stedet gjør de – og deres advokat – i praksis nå det meste de kan for at saken skal få en slutt.

    Blir de frikjent er det naturligvis bra, men det er det vel knapt noen som tror på. I stedet ligger de an til å få en temmelig streng straff. Som de kan anke. Og det er nøkkelpunktet. Retten de er i nå er en ‘lavere’ militær rett. JA, det er bra at den er der og fungerer på et minimumsnivå i det minste, som Ingrid Samset sier i artikkelen du linker til. Men samtidig er den verken rettferdig eller god nok, og den er neppe kontrollert fra Kinshasa (sentralmyndighetene). Som det ble sagt på NRK ganske nylig, uten at jeg fikk med meg hvem som sa det: Myndighetene i DR Congo syns nok at dette er litt pinlig, samtidig som de ikke kan gripe inn uten å undergrave rettsstatslige prinsipper – og det er de for kloke til å gjøre. Dersom Moland og French blir dømt og deretter anker, er det stor sjanse for at ankesaken vil gå i Kinshasa, som tross alt er hovedkvarter også for det militære. Dette vil også være i de militære (og politiske) myndighetenes interesse.

    Taushet kan dermed være en strategi som på sikt tjener både nordmennenes sak, og som myndighetene (militære og sivile) i DR Congo kan se seg tjent med.

    Det var bare det jeg ville si. Ble en lang kommentar, men det tåler du forhåpentligvis!

    (Personlig tror jeg at de vil bli dømt, og at UD vil forhandle for å få dem overført til Norge, hvor de vil sone en relativt kort stund før de blir benådet. Who knows? Det er bare en teori.)

    [Reply]

    Reply
  3. NaKrissimo

    August 29, 2009 18:01

    Veldig bra skrevet post! Denne saken virker litt vel svart/hvitt for de fleste, tror jeg. Det finnes ingen grad av skyld, tydeligvis. Det er godt mulig de er skyldige, men kanskje ikke så skyldige som det virker som retten i Kongo mener. Det er også mulig de har bakmenn, men kanskje ikke de som blir nevnt?

    Når det gjelder tausheten er jeg enig med Alter Ego. Og jeg håper saken går videre til Kinshasa, om enn bare for å bevise at Kongo ikke er et u-land på alle områder.

    Innimellom kan det kanskje være smart for folk flest å prøve å se ting med litt distanse fra ens egen kultur? Det synes jeg du gjør veldig bra her. Keep up the good work!

    [Reply]

    Reply
  4. gstene

    August 29, 2009 19:51

    Hei
    Det er riktig det du sier. Dette er ikke bra for vårt bilde av DR Kongo. Uavhengig av skyld eller ikke hos de tiltalte synes jeg media har sett for lite på se forskjellige aspektene ved saken. En ting er at fortellingen til de to er underlig, og at to med den bakgrunnen de har (SIG befatning m.v.) virkelig har vært så naive? Etterforskning og beviser virker på den annen side veldig svake, så det er underlig om noen kan tro at de kan bevise nordmennenes skyld

    Uansett hvordan man snur og vender på det er det et faktum at det er en myrdet mann, en kone og barn i denne historien. Kone og barn må leve videre i ett av de (virker det som) mest fryktelige landene i verden.

    Dersom de to nordmennene er uskyldige, vedder jeg på at noen vet noe, og vi har ennå til gode å se en journalist som har giddet (eller våget) å stille spørsmål til noen om det. Poenget, sett fra et rettsprinsipp må vel være å finne de skyldige? Men som du sier media (og twitter kommentarene) har fokusert på farsen i en rettssal, i et land som er helt ute av kontroll i seg selv. Det er litt merkelig at det er vi som ikke kan faget, som må minne om hva faget egentlig er…

    [Reply]

    Reply
  5. Emmeline

    August 29, 2009 21:30

    Bra Frøken Makeløs. Kjempebra at noen forsøker å løfte oss litt over massemedias fremstilling i denne saken. Når det gjelder de to nordmennene, kan jeg ikke annet enn å forundre meg?

    Hva er det med disse to? Unge menn i sin beste alder, og med en solid militær bakgrunn ( Telemarksbataljonen) som befinner seg i Kongo-uten helt å kunne forklare hvorfor… * Som tar triumfbilder når de vasker vekk blod fra døde mennesker? * Som står i rettsalen tilsynelatende uten å ta det på alvor? Jeg forstår det ikke! Uavhengig av Kongosamfunnets rettsikkerhet ville jeg ha sagt at de hadde fortjent en god porsjon JULING!

    Men det er vel ikke akkurat en politisk korrekt ting å si–men så er jeg jo bare interiørblogger;) Ha en fin fin kveld! So long…

    [Reply]

    Reply
  6. Irene

    August 30, 2009 00:50

    Bra sagt! Og disse kommentarfeltene er bare tragiske. Hvem er alle disse menneskene med så mye tid til å skrive rasistiske ytringer?

    [Reply]

    Reply
  7. Astri

    August 30, 2009 09:00

    Dette er bra med et litt mer nyansert bilde på Kongo. Jeg har fulgt rettsaken og må si at jeg faktisk syns synd på disse gutta. Når det er sagt så tar jeg ikke stilling til skyldspørsmålet. Det er nesten litt frustrerende for etterforskningen gir egentlig ingen svar.

    Men jeg er forskrekket over all den rasistiske ytringen som finnes i kommentarfeltene på forskjellige blogger. Det er tydeligvis mye grums i det Norske samfunnet om dagen. Og at enkelte folk i Norge er så naive at vi tror vi kan sende inn spesialstyrker og kidnappe disse to tilbake.

    [Reply]

    Reply
  8. Windingstad

    August 30, 2009 10:19

    Det er bra med nyanser, og personlig er jeg redd for at dette gir mange nordmenn et helt feil bilde av Afrika generelt.

    Men samtidig er det nok svært vanskelig å rapportere fra denne rettsaken uten å fremstille den som en farse. For etter alle solemerker er den jo nettopp det. Det er lite som tyder på at de to får en rettferdig rettergang, og det fortjener de jo selv om rettergangen er bedre enn det andre kongolesere får.

    [Reply]

    Reply
  9. Frøken Makeløs

    August 30, 2009 12:04

    Iskwew og Håkon: Takk takk :-)

    Alter Ego: Kloke, fine damen! Takk for fornuftig og innsiktsfull kommentar, vi får krysse fingrene for at du har rett og at ankesaken kommer opp i mer ordnede former i Kinshasa :-)

    Nakrissimo: Takk! Ja, vi får håpe ankesaken kommer opp i Kinshasa, det hadde vært bra!

    [Reply]

    Reply
  10. Frøken Makeløs

    August 30, 2009 12:07

    Emmeline: Ja – og hva er det med norske journalister som tilsynelatende er helt uinteresserte i å finne svaret på de spørsmålene du stiller? Merkelig.

    Irene: De folka der skremmer meg. Virkelig!

    Astrid: Jeg er veldig fristet til å si at når man er med på leken så får man tåle steken… Men jeg skal la være å si det :-)

    Windingstad: Farse kan så være, men hva med et snev av Afrika-kunnskaper, eller i det minste litt generell kulturforståelse?

    [Reply]

    Reply
  11. Iversen

    August 30, 2009 12:56

    Bra saker, Makeløs. Jeg tror kanskje farsestempelet ble litt vanskelig å unngå etter at CNN viste aktor si “Belgia” istedet for “Norge” ved tre anledninger her om dagen. Den er jo litt.. iffy.

    [Reply]

    Reply
  12. Marthe

    August 30, 2009 14:19

    Først: Jeg er fullstendig enig med deg i at det er skremmende hvor mange idioter som får utfolde seg i fri dressur på nettet uten å måtte stå til rette for meningene sine. Men: Jeg er veldig uenig med deg når det gjelder det bildet du tegner av mediadekningen – og jeg synes noen av dere som kommenterer denne saken har en kulurrelativ holdning som grenser til det naive. For bare to uker siden skrev jeg selv en sint bloggpost etter å ha blitt kraftig provosert av det samme som deg – en endeløs rekke meningsløse og kunnskapsløse kommentarer på ulike blogger. På det tidspunktet var stemningen en helt annen. Det hersket nærmest en konsensus på flere blogger om at ”de to idiotene fortjente å dø i Kongo og at Norge selvsagt ikke har ansvaret for å hjelpe halvkriminelle tosker på guttetur i utlandet”
    Det er først etter at rettssaken kom ordentlig i gang opinionen har begynt å snu. Faktum ER at denne rettsaken etter hvert har utviklet seg til en gedigen farse med vitner som krever erstatningssummer som til og med i amerikansk målestokk er helt hinsides (noe som i seg selv gjør de samme vitnene inhabile til tusen). I tillegg kan vi bevitne en bevisføring som er like hinsides og en aktor som regelrett gliser mens han forteller at han gleder seg til de to får servert dødsdommen.. Som flere påpeker her tror jeg Moland og French gjør lurt i å velge taushet – da denne rettsaken har vist at de mest absurde ting kan bli brukt mot dem.

    Du savner en enda mer balansert dekning, og du savner at nordmenn skal “forstå”. Er det egentlig medias oppgave “å forstå” i denne saken? I denne situasjonen det etter min mening ikke nødvenigvis en journalists oppgave å innta en kulturrrelativ holdning. Som nordmenn – oppvokst med demokratiske prinsipper – vil jeg tro det er vanskelig for journalister å vinkle de nyeste hendelsene i denne saken på en måte som gjør at kongoleserne kommer heldig ut av det. Denne saken rokker ved vår rettferdighetssans – og det viser seg naturlig nok i dekningen. Selv jeg – godt plantet langt ut på venstresiden politisk sett – får vondt i magen av den totale mangelen på rettsikkerhet disse to opplever. En av medias viktigste oppgaver er å tale den svake parts sak. Selv om mange har glidd lettere inn i en offerrolle enn Moland og French er det ingen tvil om at de må kunne defineres som den svake part i dette tilfellet. Å “forstå” kongoleserne hverken kan eller bør være norsk medias hovedfokus i denne saken.

    Skal man bruke det mot dem at guttene forventer hjelp fra Norge? Som et land som forfekter demokratiske prinsipper og er mot dødsstraff bør det definitivt være Norges og UDs oppgave å bistå Moland og French. Det er faktisk merkelig at UD ikke har kommet på banen tidligere.

    [Reply]

    Reply
  13. Marthe

    August 30, 2009 14:49

    (Kunne visst trengt en korrekturleser når jeg leser gjennom innlegget mitt. Ting tyder på at det har gått litt fort :-))

    [Reply]

    Reply
  14. Windingstad

    August 30, 2009 15:55

    Marthe: Tror UD har hjulpet Moland og French med å skaffe forsvarsadvokat. De har også bidratt med saker som gjør fengselsoppholdet levelig. Så mye mer kan de vel ikke gjøre…

    [Reply]

    Reply
  15. Cecilie

    August 30, 2009 16:11

    Herlig med et bidrag til bloggverden som handler om noe annet enn sminke og klær! :D Syns det er dritkult når folk tør å skrive slike innlegg som dette, som viser at forfatteren faktisk har lest litt mer enn bare overskriften på vg og db og tatt det for god fisk. Og i tillegg går det mye dypere enn “jeg syns det er skikkelig teit det som skjer i kongo lissom”.

    Men jeg er litt uenig i synet ditt på rettssystemet der. Det er riktig at de antakelig får en grundigere rettssak enn de fleste av Kongos innbyggere ville ha fått, men de tør vel ikke noe annet så lenge medienes søkelys så til de grader er vendt akkurat dit. Men la meg minne deg om at det norske rettssystemet ikke er fullkomment det heller, det er ikke “typisk norsk å være god”. Så det blir litt sånn ovenfra og ned å undervurdere afrikanske lands rettssystemer.

    Og tausheten tror jeg de har fått beskjed om som taktikk av en forsvarsadvokat, men den virker jo, som du sier, mot sin hensikt ved at den provoserer dommerne mer enn nødvendig.

    Syns medias dekning har vært ganske ensidig, de vinkler det hele tiden som at rettssaken er et usaklig angrep på M&F, men det er jo ikke sikkert de er uskyldige bare fordi de er norske..

    [Reply]

    Reply

Leave a Reply

(*) Required, Your email will not be published


three + = 9

CommentLuv badge