Tenk om han blir homo!

, , 24 Comments

HebNYAp

Lille Sam og pappaen hans står i kø ved kassa på Wal-Mart en lørdag. Sam får øye på en DVD med filmen om Disney-prinsessa Sofia the First og spør om de kan kjøpe den. Pappa sier nei, de har allerede en haug med filmer hjemme. “Dessuten er det en jentefilm!” sier plutselig en helt fremmed mann i køen. Og fortsetter med å fortelle pappaen til Sam at Sam antagelig vil bli homo hvis han får se prinsessefilmer (les hele samtalen i skjermbildet over).

Vel. De fleste som har et par hjerneceller skjønner at man ikke blir homo av å se prinsessefilmer. Men redselen for å la gutter gjøre typiske jenteting er skremmende utbredt. Guttebabyer kan ikke ha rosa klær for da kan det hende noen tror at de er jenter. 4 år gamle barnehagegutter blir møtt med overbærende latter fra personalet hvis de bruker hårspenner. Førsteklassinger smugleker med dukkene sine i frykt for hva de andre gutta kommer til å si.

Gutter som velger rosa er femi
Vi snakker mye om jenters oppvekstvilkår. Om upraktiske jenteklær og skjønnhetstyranni. Men faktum er at gutter har trangere rammer. Jenter kan være rosa prinsesser hvis de vil, eller tøffe guttejenter hvis de heller vil det. Eller begge. Men gutter kan ikke velge rosa, for da er de femi. Og femi, det er ille det (tenk om han blir homo!).

At gutter har mindre spillerom henger selvsagt sammen med at jenter som kjønn har lavere status. Tradisjonelle gutteting er kulere, viktigere og ikke minst mer allmenngyldige, og når alle kompisene leker med kule gutteleker er det lite fristende å velge jentelekene med lavere status.

Alle barn kan ha blå parkdress, men bare jenter kan ha rosa. Gutter med rosa parkdress er – jeg vet ikke – femi?

Alle taper
Da Lego introduserte prinsesselego for jenter ble det ramaskrik. Men Lego har jo laget kjønnsspesifikke leker i årevis (sjørøverskip og roboter, Ninjago og Star Wars og dinosaurer), det er bare ingen som tenker kjønn så lenge det er rettet mot gutter. Gutter er jo normen, de representerer det objektive og nøytrale. Det er jentene som er kjønn.

Dette er åpenbart en situasjon alle taper på. Jentene taper fordi de tingene jenter ofte liker blir ansett som mindre viktig og mindre interessant. Guttene taper fordi deres handlingsrom er mindre. Ingen vil være en femi gutt.

Reell valgfrihet
Noen feminister mener den viktigste kampsaken nå må være å heve statusen på “kvinneting”. Jeg er ikke enig i det. For meg er målet at ethvert individ skal ha reell frihet til å velge det han/hun (hen!) vil, uavhengig av tradisjoner og forventninger om hva som “passer seg”. Men for å nå det målet kan det hende det er nødvendig å øke statusen på “kvinnetingene” først.

Pappaen til Sam er nå nominert til Father of the Year. Bra for han! Men kunne du sett for deg det motsatte; At mammaen til Maria eller Emma eller Pernille hadde blitt nominert Årets mor for å kjøpe Biler-DVD’en til datteren sin? Neppe.

Vi har fortsatt en jobb å gjøre.


 

 

24 Responses

  1. Carina

    April 18, 2013 09:16

    Bravo! Jeg er så hjertens enig med deg, gutter har mindre spillerom! Og ja, gutter er normen og jenter er kjønn. Før Anna kom til verden trodde jeg at jeg kjempet for likestilling ved å ikke kjøpe typiske jentefarger til henne. Men nå har jeg skjønt at den virkelige kampen går ut på å la en evt lillebror arve jentegaredroben. Og det sitter litt langt inne, jeg innrømmer det. Selv om jeg ikke vil..

    Og den setningen “tenk om han blir homo!”, hører man jo stadig. Senest i garderoben i bhg, jeg blir så forbanna!

    [Reply]

    Frøken Makeløs Reply:

    “Den viktige kampen går ut på å la en evt lillebror arve jentegarderoben”. Spot on! Det er nok av vordende feministmammaer som lover at deres datter aldri skal gå i rosa kjole. Men det løser vel ingenting?

    [Reply]

    Carina Reply:

    Nei, det løser ingen ting! Det viderefører vel i grunn bare de samme kjønnsrammene og forventningene.

    Men du, jeg linket til deg i innlegget jeg nettopp la ut.. Håper det er oki. Kom til å tenke på dette innlegget som jeg skrev for en stund siden, men som jeg hadde glemt å poste, da jeg leste teksten din.

    [Reply]

    Frøken Makeløs Reply:

    Det er helt oki! Løper inn til deg og leser :-)

    Inger-Lise Bentzen Husby Reply:

    Jeg kommer fra dansemiljø (10-dans), og har her erfart at dessverre er det ofte slik at mange menn innbiller seg at dersom deres sønner driver med “jenteting” eller liker “jenteting”, så blir de automatisk homofile. Det er helt tragisk. Og, hvis deres sønner skulle bli feminine menn da…hva er problemet? En feminin mann betyr ikke en homofil mann. Bare en mann som er mindre macho, og mer som de fleste kvinner vil ha menn :D

    [Reply]

    Reply
  2. Pida

    April 18, 2013 10:25

    Det virker umulig å unngå at kjønnspesifikke klær og detaljer får en til automatisk å tenke at det er en gutt eller ei jente, f.eks. en så liten ting som en rosa smokk (som vi har mange av til vår gutt).

    Fordi vi har arvet mye klær til førstemann, så har han endt med å gå i mer “guttete” klær enn hva jeg kanskje ville valgt selv. Men vi har også arvet en del typiske jenteklær, rosa lue, lilla fleecedress med prinsessekrone på osv. Dette har vi også brukt uten skrupler og tenkt “Spiller det overhodet noen rolle om noen tror at vår lille gutt på halvannet år er ei jente?” Gjør det det? Er vi dårlige foreldre fordi vi kjøper rosa votter på tilbud?

    Den dagen han blir veldig oppmerksom på dette selv stiller det seg selvfølgelig annerledes og vi må nesten prøve å lære han at det finnes mange måter å være en bra gutt på. Men vi skal ikke kle han i jenteklær på trass.

    Nå får vi ei jente til sommeren og jeg regner med hun kommer til å bruke den blå parkdressen med fly og spiderman-joggedressen, og det vil ikke bety noe om noen tror hun er en gutt!

    [Reply]

    Frøken Makeløs Reply:

    Så deilig innstilling dere har. Barneklær er jo først og fremst til for å brukes!

    Jeg tenker at det krever mer å la en gutt bruke fleecedress med prinsessekrone enn å la en jente bruke spiderman. Merket selv at jeg måtte gå et par runder med meg selv før jeg innså at det var patetisk å ikke la vår to år gamle gutt bruke rosa fleece (det som også er interessant er å se hvordan han – i mine øyne – forandrer seg når han har på rosa klær. Plutselig ser ansiktet hans mye mer jentete ut!)

    [Reply]

    Reply
  3. Ine

    April 18, 2013 10:48

    Jeg er helt enig med deg, jeg tror gutter har nesten trangere rammer enn jenter. I alle fall på en del områder. Det som provoserer meg aller mest med uttalelser som “tenk om han blir homo!” er at man ikke bare lager trengere rammer for barnas livsutfoldelse, man sier samtidig at det ikke er bra å være homo. Hva er det å lære barna, da? Fortsatt en jobb å gjøre, ja!
    Ines siste bloggpost: Itty bittyMy Profile

    [Reply]

    Frøken Makeløs Reply:

    Homo er vel fortsatt, selv om homoene selv til dels har “tatt tilbake” ordet, et skjellsord. Og feminine menn er mildt sagt ingen høystatusgruppe i samfunnet. Er vel ikke for ingenting at det finnes en del barnelitteratur om tøffe jenter – men knapt noe om snille, svake gutter?

    [Reply]

    Ine Reply:

    Jeg skal skrive master om tabuer i barnelitteraturen, og har begynt å orientere meg litt i feltet. Så langt tror jeg du har mye rett i det du skriver. Jeg tror det har å gjøre med at det har vært, og er, et behov for slike jentekarakterer. Men det er absolutt et like stort behov for guttekarakterer som beriker og utvider det vi tradisjonelt oppfatter som maskulint eller guttete. Foreløpig har jeg funnet ei bok som kanskje går litt i den retningen, den heter Barbie-Nils og pistolproblemet. Er spent på å se om jeg finner flere.
    Ines siste bloggpost: Itty bittyMy Profile

    [Reply]

    William Reply:

    “Men det er absolutt et like stort behov for guttekarakterer som beriker og utvider det vi tradisjonelt oppfatter som maskulint eller guttete. ”

    Dette forutsetter at “maskulint og guttete” er konsepter vi blir lært, ikke biologisk betinget. På mange måter hadde verden vært et bedre sted hvis det var slik. Da kunne vi definert kjønnsrollene selv ut i fra hva vi bedømmer som rettferdig og best for samfunnet. Jeg skulle ønske det var slik.

    Problemet er at det ER biologisk betinget, og denne biologiske programmeringen lar seg ikke overstyre av holdningkampanjer og politiske vedtak. Vi kommer ikke inn i denne verdenen som blanke ark. Vi kommer ferdig levert med fornåndsbestemt adferd, moral, og bias, og allerede i spebarnsalder ser med forskeller i adferden til gutter og jenter. Forskning har vist dette gang på gang.

    Det vi får fra miljøet er modellen vi bruker for å navigere i livet. Jo mer riktig den modellen er, særlig med tanke på menneskelig natur, jo bedre vil vi klare oss. Å endre denne modellen, som dere vil, blir litt som å lage et kart der man tegner daler i stedet for fjell. Fjellene forsvinner ikke av den grunn, fordi fjellene eksisterer uavhengig av kartet.

    En gutt som får en feilaktig modell av virkeligheten fra miljøet blir forsøkt vridd inn i en rolle han ikke er skapt for , og det er direkte skadelig. En mann burde ikke være svak. Han kan selvsakt være snill, men når du bruker ordet snill i kontekst med svak så tror jeg ikke “snill” er ordet du leter etter. “Underkastende” tror jeg blir mer riktig.

    En gutt kan ikke læres at det er OK å være svak og underkastende fordi menn som er dette er ikke vellykede lykkelige menn. De har null selvtillit, store problemer med å tiltrekke seg en partner, vanskeligheter med å danne alianser og har generellt dårlige sosiale ferdigheter fordi de opererer ned en feilaktig modell av virkeligheten.

    Vi kan ikke ignorere realiteter vi ikke liker.

    Reply
  4. Grønnlilla

    April 18, 2013 11:26

    Da min sønn kom med rosa neglelakk i barnehagen, begynte de voksne å skratt le. Spesielt da de fant ut at mammaen ikke hadde neglelakk, kun sønnen- og ikke minst at han selv hadde malt den på. I tillegg hadde han fått høre av sine “medkamerater” at det bare var for jenter, og at han ikke kunne ha sånn. Jeg blir forbanna- rett og slett. Vi har mange runder å gå ennå…

    [Reply]

    Reply
  5. Abelone

    April 18, 2013 11:43

    Min store gutt hadde en lang periode hvor rosa var yndlingsfargen. Jeg skjønner ikke hvorfor alle skulle legge seg opp i om han hadde rosa klær. Han blir ikke mindre gutt av det. Han lekte likevel med biler, klatret og spilte fotball.

    Får jeg homospørsmålet er svaret klart: bestevenninna mi er lesbisk, så jeg er ikke så redd for det! Det finnes verre ting i verden enn å bli homofil.
    Abelones siste bloggpost: Gå i hennes skoMy Profile

    [Reply]

    Reply
  6. underveis

    April 18, 2013 20:33

    Jeg synes det er ganske stor romslighet for å eksperimentere med utseende for både jenter og gutter, i hvertfall i høy grad i barnehagealder. Neglelakk har aldri vært noe problem for minstemann her – han er sju og hadde gullneglelakk på bursdagen sin. Jeg har sydd skjørt til sønner som ville gå med skjørt – og vi er vant til å arve på kryss og tvers av kjønn og fokusere på bruk (Men da er det mye i marineblått og rødt, jeg innrømmer det…). Blant de større gutta jeg observerer på skolen – så er det da så mangt av stiler som ser ut til å være akseptert (mens jentene ser ut til å ha gått i samme klesskapet de aller fleste…) Jeg er vel også usikker på om jeg er enig i at valgmulighetene generelt er snevrere for gutter enn for jenter – jeg tror at ofte så er de forhåndsdefinerte rammene for jenter mer begrensende enn de er for gutter. Gutter oppfordres til mer utfoldelse og mer synlighet – generelt.
    Det er jo mulig jeg er naiv – men jeg synes absolutt jeg ser at det er rom for ulike måter å være gutt på i dag. Også å være kunstnerisk, rolig, omsorgsfull osv. Det er verdsatte egenskaper.
    Det jeg er mest bekymret for er idealet om at “alle jenter” – også i ganske unge barneskoleår… – skal være tynne og “kule” og “kult”/sexy kledd…. (Men heller ikke dette er noen entydig trend.)
    Vi får tro at det kan hjelpe å diskutere dette – både med barna – og med andre voksne. Heie på mangfoldet og sjøltilliten….
    underveiss siste bloggpost: ganske vanlig greie…My Profile

    [Reply]

    Reply
  7. Gitte

    April 18, 2013 21:13

    Tenk hvis man skulle kommentere “Tenk om hun blir lesbisk!” på alle jenter som gikk i typisk “guttefarger” og likte “gutteaktiviteter”. Men det er det ingen som kunne finne på å si. Det er som du skriver: “Gutter er jo normen, de representerer det objektive og nøytrale. Det er jentene som er kjønn.”

    Husker jeg ble litt satt ut da faren min bestemte seg for å gå i knallrosa genser på flyplassen. Det var uvant, men veldig praktisk – det var så få menn i rosa slik at han var lett å kjenne igjen på avstand. Vil jo gjerne være åpen for at gutter/menn kan te og kle seg som de vil, men merker at jeg har en del forventninger.
    Gittes siste bloggpost: Nordisk mester!My Profile

    [Reply]

    Reply
  8. Line

    April 19, 2013 01:08

    “Gutter er jo normen, de representerer det objektive og nøytrale. Det er jentene som er kjønn.”
    Åh, et av de beste utsagnene jeg har lest/hørt på lenge, så utrolig beskrivende! Flott innlegg! :)
    Lines siste bloggpost: Handleliste til GøteborgMy Profile

    [Reply]

    Reply
  9. Ingvild

    April 19, 2013 10:36

    Utrolig bra tekst! Jeg er så sykt enig med deg. Det sier ganske mye om hvor lite likeverdig vi ser på tradisjonelle gutte- og jenteting når en får såpass ulike reaksjoner når barn bryter kjønnsrollene. Jeg tror vi trenger en folkeopplysningskampanje.

    [Reply]

    Reply
  10. Kirsti

    April 20, 2013 20:33

    Cudos til fine pappaen! Jeg er helt enig. Da pjokken kom i åpen barnehage med rosa sko, spurte hun som jobbet der hva hun het. Det er en gutt og han heter Max. Det ble en stor diskusjon i barnehagen dette her. Jeg skjønner godt hvorfor hun trodde Max var jente. Slik er stereotypiene og Max, må jeg innrømme, ser ganske kjønnsnøytral ut med sine ni måneder. Jeg er virkelig ikke bekymret for at han er homo. Er han det så er det ikke på grunn av sokkene, det lilla ullundertøyet eller buksa han har arvet fra meg.

    Gutter skal være tøffe. De skal ikke gråte. De skal være bråkete og herje. De skal være barske og flinke i fotball. Jeg håper virkelig Max føler han kan være så mye annet. At han kan være kosete, lakke neglene i regnbuesn farger, gå med rosa fordi det er en knall farge, gråte når han er lei seg, ha på skjørt fordi det snurrer så fint… Jeg kan i alle fall bidra til å legge tilrette for det.
    Kirstis siste bloggpost: På min veggMy Profile

    [Reply]

    Reply
  11. Ambivalentica

    April 21, 2013 08:03

    Jeg har akkurat begynt å følge bloggen din, og angrer ikke, for å si det sånn! :) Gleder meg til en dag med litt bedre tid slik at jeg kan ta et dykk ned i arkivet. Her har jeg tre gutter, og de to eldste elsker å tegne med rosa, sikkert forfriskende som motvekt til alt det blå som er rundt dem.. :)
    Ambivalenticas siste bloggpost: And the winner is….My Profile

    [Reply]

    Reply
  12. Katrine

    April 22, 2013 10:05

    Jeg har fulgt deg en liten stund nå og jeg liker bloggen din kjempe godt. Vedrørende dette temaet så har jeg en sønn på 11 år som har lagt sin elsk på jenteklær. Han vil bare på jenteavdelingene og se på klær der, han lakker neglene når jeg gjør det, han napper øyenbrynene og masse mer som samfunnet anser som jenteting. Jeg har fått flere kommentarer fra personalet i div klesbutikker at “det var jo litt for feminint, han er jo en gutt”. Da sier jeg bare “nei, se så fin han ble i den fargen”. Han liker å være med jentene, de kan han snakke om mote med. Han blir kalt femi og homo på skolen av andre, han sier han ikke bryr seg og hever seg over de. Flere av mine venninner har spurt om han er homo. Kanskje han er det, kanskje det er en fase der han prøver å finne ut av ting. Uansett hva han er og kommer til å bli, så kommer jeg aldri til å nekte han en rosa genser eller neglelakk, fordi andre har problemer med det. Han er min sønn, og jeg vil elske han like mye uansett hvilke merkelapp andre ønsker å sette på han.

    [Reply]

    Reply

Leave a Reply

(*) Required, Your email will not be published


1 − = zero

CommentLuv badge