27 Responses

  1. Kristin

    January 21, 2009 07:55

    Kutt ut søvn og jobb :D

    Neida, dette går opp hvis kjæreste også liker f.eks. bøker, kultur. Altså at litt av det som står i fritids-tidskaka siver litt inn i kjæreste-tidskaka.

    [Reply]

    Reply
  2. kristin

    January 21, 2009 09:21

    Litt den samme løsningen som Kristin: Gjør tingene sammen med kjæresten. Jeg har fått høre at det er litt ufyselig å bare blogge om kjæresten, men det har ikke stoppet meg…

    [Reply]

    Reply
  3. frøken fräken

    January 21, 2009 09:45

    jeg skjønner det heller ikke….har foreløpig kutta ned på søvn og jobb, men det går fremdeles ikke opp….(som vi jo så et trist resultat av i går… :( )

    [Reply]

    Reply
  4. Vivi

    January 21, 2009 10:27

    Det går ikke opp, iallefall ikke samtidig! Putt på to unger og du merker at det kanskje går opp om du fordeler alt ut over et helt år!

    Du gav meg forresten en ide til et innlegg :-) Håper det er greit at jeg linker til loggen din og ditt innlegg :-)

    [Reply]

    Reply
  5. Delirium~

    January 21, 2009 10:43

    Det går ikke opp ;)

    Du kommer forhåpentligvis til å gjøre noe av det sammen med kjæresten og så kommer du til å merke at masse liksom bare foregår i mindre monn. Og så kommer du (også forhåpentligvis) til å merke at du er like lykkelig, bare på andre måter enn før! :oD

    Og så når du plutselig tenker “jeg savner aktivitet yy” så gjør du omrokkeringer og så blir alt bra igjen…!

    [Reply]

    Reply
  6. Ida

    January 21, 2009 10:52

    Jeg er enig med andre her, du må nok kutte ned på interessene og koble noen av dem sammen med kjæresten din. Likevel tror jeg, kjæreste/ikke kjæreste,masse frititd/lite fritid, at man aldri vil klare å planlegge livet sitt maksimalt. Man vil aldri rekke alt man ønsker uansett. Lykken er vel å være superglad for det man klarer å få med seg. Og akseptere at akkurat nå så er det å ha kjæreste en “hobby” du ønsker å bruker mye tid på. En svært viktig og fin-fin hobby spør du meg :)

    [Reply]

    Reply
  7. Erik

    January 21, 2009 11:25

    Klart det går opp. Alt man ønsker skal gå opp, går opp. Tidsklemma er egentlig bare en dårlig peitistisk overmoralsk unnskyldning for å unngå og gjøre det vi egentlig har lyst til. Som å ha det morro med venner f,eks.

    Alltids noen som ikke rekker å kose seg dvs. ha fritid, men det har fint lite med den tiden man faktisk har og mer med sin egen dårlige evne til å tilrettelegge sin egen tid. Jeg kan ikke forstå hvor denne tidsklemma kommer fra for den eksisterer jo ikke egentlig. Man lager den jo selv. Hvorfor lage den?

    Ellers må jeg blåse ut litt frustrasjon og meddele at jeg veldig lei av alle som blogger om ingenting, så utrolig mange menensker som ikke har noe å tilføre noe som helst men like fullt skal dem skrive idiotiske blogger, og da var det ekstra bra at akkurat denne bloggen var en av de bedre jeg har sett på lenge. Bildene fra sognsvann var forresten utrolige :-) Erik

    Så jeg er altså uenig med samtlige her. Tidsklemma eksisterer ikke! Basta!

    [Reply]

    Reply
  8. Magnus II

    January 21, 2009 11:35

    Tidsklemme brukes mest om jenter/damer, men det er ikke nødvendigvis enklere for menn. Det går imidlertid fint selv om det “på papiret” ser håpløst ut. Når man får barn, må man prioritere annerledes, og det gjør man med glede. Det blir mindre, kultur, TV, lesing, yoga o.l. Dessuten har man helger og ferier der du kan stryke hele “jobb-delen” av kakediagrammet. Man lærer seg også å utnytte tiden bedre og å kombinere aktiviteter.

    [Reply]

    Reply
  9. Frøken Makeløs

    January 21, 2009 11:46

    Kristin: Haha! Bli arbeidsledig fordi jeg har fått kjæreste, det hadde vært noe! :-D Må nok overlappe litt ja, som du sier.

    Hildapilda: Ah, ikke snakk om det en gang… Da må det nok seriøs omprioritering til, antar jeg.

    Kristin: Din kjæresteblogging er jo bare søt og morsom – ikke ufyselig i det hele tatt! Hvem sier det? Skyt dem!

    Frøken Fräken: Du hadde tidsklemme lenge før også – travleste damen jeg vet om :-)

    [Reply]

    Reply
  10. Frøken Makeløs

    January 21, 2009 11:49

    Vivi: Den årsplanen din er jammen meg noe av det minst ambisiøse jeg har sett på lenge. Imponerende! :-) Link er bare hyggelig!

    Delirium: Mer lykkelig :-D

    Ida: Nei, det er vel så. Men jeg hadde jo et liv med tid til de tingene som fantes i det, og så dukker den største tidstyven noensinne opp og nå føler jeg at jeg henger etter på alt hele tiden. Men hallo, jeg klager jo ikke – være med kjæresten sin er jo det fineste i hele verden. Jeg var nok bare litt uforberedt tror jeg.

    [Reply]

    Reply
  11. Frøken Makeløs

    January 21, 2009 11:52

    Erik: Hm, tror du? Det er klart at alt handler om prioriteringer, men hvis man har lyst til/er vant til å gjøre en masse ting man plutselig ikke har tid til lengre, så er det vel en ganske reell situasjon?

    Så hyggelig med skryt, tusen takk! Litt enig i at det fins en del blogger som skriver poster av typen “nå vet jeg ikke hva jeg skal skrive om” og da skjønner jeg aldri helt hvorfor de skriver i utgangspunktet..

    Magnus II: Kanskje sant det med at det er flest kvinner som snakker om tidsklemma. Kanskje fordi vi har en mer overutviklet samvittighet med tanke på alt vi til enhver tid burde ha gjort, enn det menn har?

    [Reply]

    Reply
  12. Erik

    January 21, 2009 14:04

    Ja jeg tror det, men som du sier er jo tidsnød en realitet for mange mennesker men dog tror jeg mange folk lurer seg selv til å tro de har dårlig tid. Tror mange folk går rundt å tenker. Åhhh jeg er så viktig fordi jeg har så dårlig tid (vel ta d m en klype salt, jeg generaliserer ikke alle dithen) Hvis bare folk ikke tok seg selv så høytydelig og stillte så strenge krav til perfeksjonisme ville nok tidsklemma vært mindre reel. Fy FM og dine søstres narskomane tendenser :-) hehe. D Fy gutta som jobber for å få den perfekte øl-vommen(leses sixpack). Saken er ikke at vi skal slutte å bry oss om hvordan vi ser ut, men vi bør ikke gjøre det til noe som tar opp så mye tid at det blir problematisk Da sitter d i huet og ikke i beina.

    Har jo ofte dårlig tid selv. Men jeg tror det handler om å stresse ned. Selv med dårlig tid, ta seg tid til å se litt på treet eller plystre en trall. Kansje jeg irriterer folk(spes- x-kjærester) litt med min anti-stress måte og leve på i denne stressende verden, men gud hvor bra det er for psyken min. Man kan være effektiv samtidig som man tenker at man har god tid.

    Hadde jeg hatt unger hadde jeg holdt helt kjeft om tidsklemme, for i det hele tatt og ikke gi barna all den tiden de kan få mener jeg kvalifiserer til at man burde droppet å få barn (streng jeg ja, er verden f***? Jepp og hvem har skylda? Foreldra som var og er barn kansje?) Man burde da kalt det tidslås. Hvor man ikke bare ble klemt men faktisk helt låst. Man burde også måtte ta lappen for å bli foreldre. Ja til foreldrelappen!

    Egoistiske behov (kan jo være litt postivt å ha sine egne behov da) i kollisjon med emosjonelle behov(som også kan være egoistiske eller ikke) skaper nok det vi liker å kalle tidsklemma i de fleste tilfeller. Noen ganger reelt men ofte en tillært tankeprosses som man kan kalle en psykologisk feilkobling. (eller overutviklet samvittighet alt etter hvordan man ser på det)

    Uansett får du ha lykke til med tidsklemma. som kom fordi det ble for mye klemmetid. Kansje man bør la tiden klemme i vei?

    Nå har jeg slarva så mye om tiden at tiden forsvant. Nå er det visst jeg som er i tidsklemma. :-p

    Ps Samvittighet mer utviklet hos damer? Gimme proof. Proof i say ya. Vel, du har nok rett, bare synd jeg sjelden møter dem :-\ Kansje man må skille mellom Emosjonell tidsklemme og Egoistisk tidsklemme? Men om man av samvittighet føler man har for dårlig tid til kjæresten er ikke det fordi man har prioritert ego-driften? My brain hurts! Homer need beer.

    [Reply]

    Reply
  13. Frøken Makeløs

    January 21, 2009 14:30

    Håttstøff: Sove med kjæresten er veldig bra. En av mine absolutte favoritter når det gjelder hva man bør bruke tid på :-)

    Iruth: Han er en smart fyr :-)

    Homovennen: Tidstyven er veldig bra! Hvorfor var det ingen som kom på det før?

    Erik: Ja, det er nok en tendens til at dårlig tid gir status; man fremstår som populær og vellykket med mange jern i ilden. Og det er klart det er viktig å stresse ned. Men hvorfor vil du gjerne møte kvinner med overutviklet samvittighet? Det er jo bare stress.

    [Reply]

    Reply
  14. Stian

    January 21, 2009 17:57

    Å dele fritidsaktiviteter har du fått råd om. Rause doser kaffe kan minske sovekakestykket :-)

    Men, som noen har påpekt, det er barn som virkelig ødelegger balansen i diagrammet ditt. Da er det ikke bare å stikke på kino eller ut med vennene på en fredag. Impulsive storbyferier blir plutselig nedprioritert.

    Men til gjengeld får man jo en “barn”-aktivitet man kan dele med kjæresten. Og, som jeg har sagt flere ganger, “barn”-aktiviteten er kjempegøy. Det er for en tidsbegrenset periode, dog. Både litt synd og litt bra. Etter en stund kommer kino, vennesammenkomster og storbyferier tilbake på diagrammet igjen.

    Det gjelder å være fornøyd med den fordelingen man har til enhver tid.

    Stian

    [Reply]

    Reply
  15. Goredom

    January 22, 2009 14:16

    Søvn er sterkt overvurdert. Prøv litt mindre av det, og du vil merke at du fort venner deg til et lavere nivå av søvn. 5 timer pr natt er nok, bare pass på at du tilpasser det dine søvnperioder. 3-4 REM-perioder burde være nok.

    Jeg er forøvrig av den mening at arbeidslivet burde innføre “Forelskelsespermisjon” for nyforelskede par. Fire måneder med redusert arbeidstid, feks. Når halve natten allikevel går bort i sengeaktiviteter, er det meningsløst at folk skal stille i gråningen OG gjøre noe meningsfullt. Nei, gi dem permisjon, hva skal man egentlig med halvsløve, drømmende, rødmende arbeidstakere som oppfører seg som om de sitter på en rosa sky på jobb?

    [Reply]

    Reply
  16. annikken

    January 22, 2009 19:36

    Også rekker man mer om man flytter sammen for da treffer man kjæresten ihvertfall både morgen og kveld og man slipper å bruke tid på å avtale hvor man skal være, hva man skal gjøre og hvordan:)

    Også rekker man enda mer om kjæresten bor i en annen by ( men det har du jo prøvd) (og jeg ville heller hatt mindre tid, men kjæresten min her i byen!)

    [Reply]

    Reply
  17. Världens sämsta basist (suck, verkar som om detta namnet är här för att stanna)

    January 23, 2009 10:24

    Annikken har en stor poäng. Tidsklämma på grund av pojkvän upphör om man bor ihop. Då ses man hela tiden i alla fall. Man behöver aldrig välja mellan vänner/intressen och pojkvän eftersom vad man än gör på dagen/kvällen så kommer man hem till Honom efteråt i alla fall. Väldigt bra! Rekommenderas!
    Allt som är kul och gör en glad ger extra positiv energi som igen ger överskott till att göra saker. På detta sättet kan man säga att en ny fantastisk pojkvän faktiskt inte stjäl tid utan ger en extra tid eftersom man blir glad och får massor av extra energi att utnyttja dygnets få timmar. Tycker fortfarande att han skall kallas Helten. :-D

    [Reply]

    Reply
  18. Frøken Makeløs

    January 23, 2009 22:54

    Stian: Nå har jeg testet dette med å ta med kjæresten på mine ting (les; dokumentarfilmer om Afrika, haha) og det funka riktig bra. Vel, det syns jeg hvertfall. Han ble visstnok litt deppa av all elendigheten. Men hei, han venner seg sikkert til det, sant? :-)

    Astrid: Håttstøff er en bra fyr :-D

    Delirium: Det er vi! Veldig!

    [Reply]

    Reply
  19. Frøken Makeløs

    January 23, 2009 22:58

    Goredom: Haha, det hadde vært fantastisk! Så kan man virkelig få tid til å nyte de første månedene og så får man kanskje fyllt opp kvota etterhvert og kan gå tilbake på jobb, mer produktiv enn noen gang :-)

    Annikken: Jo, samboing løser vel litt av tidsklemma antar jeg. Men man flytter jo ikke sammen etter en mnd. Vel, ikke jeg hvertfall. Kjæreste i en annen by er bare stress, enig med deg!

    Världens sämsta bassist: Hallo, det er jo det tøffeste rockenavnet! Dessuten er jo fullversjonen Världen sämsta men coolaste bassist! Samboing er ikke aktuelt etter en mnd, det får være måte på impulsivitet! Men godt poeng dette med energi – omgir man seg med bra personer så orker man mer!

    [Reply]

    Reply

Leave a Reply

(*) Required, Your email will not be published


9 + nine =

CommentLuv badge