Ting jeg ikke skulle gjøre når jeg ble mamma

, , 18 Comments

Da jeg var sånn ca seks måneder på vei med Bolla publiserte jeg en liste her på bloggen med ting jeg ikke skulle gjøre når jeg ble mamma. Nå har jeg vært mamma i nesten et år og det er på tide med en evaluering – har jeg holdt løftene mine eller ikke?

♥ Benytte enhver sosial anledning til å fortelle (barnløse) folk om hvor lite søvn jeg får
Jeg tror jeg klarer meg sånn noenlunde. Det er ikke det første jeg prater om når jeg møter folk, men det har sikkert glippet en gang eller to. (Hvis jeg hadde visst hvor lite søvn jeg kom til å få hadde jeg neppe skrevet opp dette punktet i det hele tatt. Ignorance is bliss).
♥ Melde barnet på Årets Lanounge og trygle alle jeg kjenner om å stemme på han
Bestått
♥ Ha bilde av ungen som profilbilde på Facebook
Bestått
♥ Smugbytte klærne han har på seg hvis Helten har tatt på han noe som ikke matcher
Nesten bestått. Vet det har skjedd at jeg har kommet med ønsker om påkledning – men det er ikke heeelt det samme, er det vel?
♥ Fortelle om fødselen, hvor vondt det var og hvor lenge det varte til alle som (ikke) vil høre
Det har jeg gjort hvertfall én gang. Og jeg angrer veldig. Unnskyld, det skal aldri skje igjen!
♥ Bruke foreldrerollen og tidsklemma som selvsagt forklaring på at jeg ikke aner hva som har skjedd i verden etter februar 2011
Bestått
♥ Innbille meg at jeg kan konkurrere om prisen for kuleste mamma. (Hønemorprisen er nok mer innen rekkevidde).
Bestått
♥ Glemme alt det fornuftige jeg sa i bloggposten om Folk med barn og Folk uten barn
Jeg er fortsatt enig i en del av det. Men dette med tidsklemme – aiai. Og enda har har ikke begynt i barnehage ennå, hjelp!

Illustrasjon: Karen Vermeulen

 

18 Responses

  1. Stina

    February 7, 2012 11:41

    Hehe, liker veldig godt at du har kommet på at du skal evaluere deg selv. Og så er det veldig fint å se andre anerkjenne at man ikke bare kan skjerpe seg ut av tidspresset som småbarnsforelder. Så på det punktet synes jeg det er flott at du ikke klorer deg fast i gamle oppfatninger. Ellers synes jeg de ser ut til at du har greid deg riktig bra og beholdt rimelig god utsikt ut fra babybobla!

    [Reply]

    Reply
  2. Helene

    February 7, 2012 15:52

    Må si at jeg skumleste listen når den kom i februar 2011, men ser at den har mye for seg ett år etterpå. Jeg kommer til å gjøre et forsøk på samme liste når jeg er klar for barn :)

    Det er mang en person som har blitt avfulget på Facebook eller som har blitt fjernet fra feeden som deler Årets Lanounge i øst og vest. Det er flott at man er fornøyd med ungen sin, men spam er ikke gøy!

    Ifølge en kollega innvies man visst i et “hemmelig” fellesskap når man har fått barn her på jobben. Og det fellesskapet utsetter nybakte foreldre, spesielt mødre, for et ekkelt avhør når man kommer på tilbake på jobb. De vil at du skal dele alt av informasjon om fødselen, samt at de går i detalj om sin egen. Ikke akkurat noe jeg ser frem til…

    – Helene

    [Reply]

    Reply
  3. Mammadamen

    February 8, 2012 11:32

    Ja, det er mye vi mammaer ikke bør gjøre;) Jeg (skjønner ironien, men) synes nesten vi noen ganger blir litt for strenge mot oss selv, jeg … .

    Ønsker deg en fin dag, Frøken Makeløs:-)

    [Reply]

    KristinB Reply:

    …det samme har jeg tenkt. Særlig i forbindelse med fødselshistorier – fødsler er vel, både fysisk og psykisk sett, av de aller sterkeste og livsgjennomgripende erfaringer vi kvinner deler, så det at vi har behov for å prate med andre kvinner om det er kanskje ikke så urimelig? (Jfr menn som alltid finner et fellesskap i å prate med andre menn om opplevelser fra militærtjenesten)

    -Så fødselssnakk synes jeg havner i kategorien “nedvurderes og latterliggjøres fordi det er ei kvinnegreie” :-)

    [Reply]

    Frøken Makeløs Reply:

    Problemet med fødselshistorier er når de fortelles til barnløse kvinner. Da blir de meningsløse hvis de dreier seg om hvor vondt det var og hvor lang tid det tok. Både fordi det ikke bidrar til annet enn å skremme den andre og ikke minst fordi min opplevelse av fødsel ikke er gyldig eller særlig relevant for den andre. Fødsler er forskjellige.

    (At jeg aldri vil klare å beskrive hvor vondt det var underveis og den magiske boblefølelsen etterpå til noen som ikke har opplevd det selv, er en annen sak).

    [Reply]

    Reply
  4. underveis

    February 8, 2012 14:08

    Selvevalueringer er jo vel og bra – dersom du mener at dette er viktige og sentrale målestokker for livet ditt – med eller uten barn. Jeg leser det vel heller som en latterliggjøring av “andre folkmedbarn” – for ting og tang som du synes er dumt og overdrevet. Nå er du selv “folkmedbarn” – og da kan det jo være en grei selvinnsikt at du føler deg i stor grad som “den samme”, hvis jeg leser deg rett. Det kan jo bety at andre “folk med barn” også er ganske forskjellige, gjør og tenker menigsløse eller innsiktsfulle ting litt i varierende grad. En blir ikke lik alle andre foreldre den dagen en får barn…
    Men folkmedbarn har et konkret daglig ansvar som skiller seg noget fra folkutenbarn. Det tror jeg ikke alltid folkutenbarn (som for eksempel absolutt meg selv for elleve år siden) skjønner helt.

    [Reply]

    Frøken Makeløs Reply:

    Nei, selvsagt er det ikke viktige målestokker. Og jeg mener ikke å latterliggjøre. De som melder på ungen på årets Lanounge burde ikke bry seg om hva jeg syns om det.
    Forøvrig påberoper jeg meg retten til å synes at andre folk gjør dumme ting, både de som har barn og de som ikke har det. Det gjør kanskje du også? :-)

    [Reply]

    Reply
  5. underveis

    February 8, 2012 14:28

    Jo – jeg tror nok jeg vil forbeholde meg den retten jeg også. Men jeg bryr meg nok ikke så mye om de Lanoungene. Tidsklemme og hverdagsorganisering og hvor ungene havner opp alt det voksne mener livet skal inneholde osv – det mener jeg nok litt mer om. Men at andre mener annerledes betyr ikke at jeg mener at de er “dumme”. – Siden du spør…

    [Reply]

    Reply
  6. Marthe

    February 9, 2012 21:47

    Jeg liker prinsippfasthet! Godt å se at man ikke nødvendigvis må kaste de holdningene man hadde før man fikk barn på båten den dagen man faktisk får barn. Synes du på en balansert måte viser allsidigheten ved mammarollen: Både det nye, fine som har fått en plass i livet ditt – og det at man til tider føler seg frustrert og savner sitt gamle liv. En mye mer troverdig fremstilling enn den grenseløse idyllen som har blitt malen nå til dags. Synes også det er flott at du er så åpen på at du har behov utenfor hjemmet – både når det gjelder jobb og fritid.
    Du er en forbilledlig mor og en god rollemodell i en verden/nettverden av mødre som gjør at man daglig og i stadig større grad får brekningsfornemmelser av tanken på å bli mor. (Mulig overdrivelse, men jeg mener det langt på vei)
    Og Lanounge-mødrene? Oh, so enig med deg! Blokker-knappen på Facebook er forøvrig genial!

    [Reply]

    Frøken Makeløs Reply:

    For en utrolig hyggelig kommentar, nå ble jeg ordentlig glad! Tusen, tusen takk for mange fine ord :-)

    [Reply]

    Reply
  7. Sigrid

    February 10, 2012 21:32

    Folk snakker ofte om det de er opptatt av, og folk med barn er naturlig nok opptatt av barna. Det er vel noe med å beregne sitt publikum her – de mest detaljerte utlegningene om fødsler, f eks, passer nok best når man snakker med andre som også har vært gjennom en fødsel. Jeg er ellers helt enig med Marthe, jeg syns også du skriver interessant, ærlig og troverdig om hvordan du har opplevd å få Bolla. Og at du er veldig glad i ham og for ham, er det ingen tvil om!

    [Reply]

    Reply
  8. Adi - Hey, I can be the answer

    February 12, 2012 12:45

    Synes det er noen gode mål du har satt deg for mamma-tilværelsen. Hvis jeg noen gang selv blir mor skal jeg ta de med meg.

    Foressten, kan du fortelle meg hvordan i all verden du har fått til å fjerne “reklamen” med annonser fra Google i sidemenyen, som på min og veldig mange andres blogger oppstår automatisk. Er det noe i CSS som skal fjernes? :)

    [Reply]

    Reply
  9. Adi - Hey, I can be the answer

    February 12, 2012 12:50

    Haha, stryk spørsmålet. Vet du, jeg er så vant til å lese blogger hos blogg.no, så jeg tenkte automatisk at du også var stasjonert der. Så så jeg at det stod “.com”. Jaja, da får jeg spørre noen andre på blogg.no :)

    Er det dyrt med eget domenenavn kan jeg spørre deg i stedet ;)

    [Reply]

    Frøken Makeløs Reply:

    Nei, ikke dyrt. Husker ikke prisen helt i farta, men maks noen hundrelapper i året :-)

    [Reply]

    Reply
  10. MM

    February 22, 2012 22:12

    Problemet, nå som jeg er blitt en del av gruppen “Folk med barn”, er det ufrivillige medlemskapet i den store, stygge losjen Kvinner Som Har Født. Der jeg i min barnløse tilværelse kunne klappe de slitne småbarnsmødrene- og fedrene på skuldren og si, “Det går over om en 18 års tid”, for så å skyndte meg videre, er jeg nå helt forbandet nødt til å forholde meg til dem (barnehage, helsestasjon etc, etc). Og da kommer vi til selve kjernen av problemet: Jeg er fortsatt akkurat like lite interessert, nå som før. Barnet mitt interesserer meg fordi det er barnet mitt. Men å ha født gjør meg ikke automatisk opptatt av andre menneskers fødsler, unger og slitne tilværelse (dessverre, for det hadde faktisk gjort livet mitt ganske mye enklere).

    [Reply]

    Reply
  11. Gunnar Tveiten

    March 1, 2012 11:20

    Jeg består de fleste av disse. Men ikke helt denne FMB kontra FUB tingen.

    Det å ha barn, er bare en del av livet mitt, og jeg er enig i at det er et problem dersom det fortrenger alt annet. Men det er en ganske stor del. Jeg bruker mer tid på å være pappa enn jeg bruker på å være systemutvikler, og det er viktigere for meg, selv om det ikke er det eneste som er viktig for meg.

    Jeg nekter å ha dårlig tid. Hallo ! Vi bor i Norge !

    Veldig mange som har kronisk “dårlig tid” har samtidig husholdningsinntekt på over 800.000 og kunne dermed enkelt (dersom di faktisk ønsket det!) kjøpt seg mer tid ved for eksempel å jobbe litt mindre.

    Jeg har liten eller ingen sympati med par som drar inn over millionen i året, men lider under “tidsklemme”. De kunne halvere jobbinga, hatt mye mer tid, og fortsatt levd et komfortabelt liv i massevis.

    At de ikke -vil- er greit nok. Men *DA* er det et valg. Da har de det travelt fordi de *vil* ha det travelt. Eller i det minste fordi penger og/eller jobb er viktigere for dem enn tid er.

    [Reply]

    Reply
  12. Tiqui

    April 11, 2013 08:58

    Jeg er enig i at å fortelle skremselshistorier om fødsler til kvinner som ennå ikke har født er både dumt og ganske hensynsløst. Men samtidig har jeg tenkt på den utbredte klisjeen “Alt vel med mor og barn” som man er programforpliktet til å si etter en fødsel, uansett om det er sant eller ei. Fødsler er selvsagt forskjellige og for mange er sikkert klisjeen sann, men det virker som om det ikke er lov å si noe annet. En gjennomrivende og smertefull opplevelse som temmelig mange kvinner må gjennom i løpet av livet, dysses ned og skal ikke prates om, uansett hvor traumatisk og dramatisk det kan ha vært mens det stod på. Jeg synes det må være lov å si at det var forjævlig og vondt i alle betydninger av det ordet, og at man ikke alltid er på topp like etterpå. Selv om man er glad for barnet som er kommet, så betyr ikke det at man dermed ikke merker påkjenningen kroppen har vært gjennom. For det gjør man – i mange tilfeller i månedsvis etterpå…
    Tiquis siste bloggpost: Den falske ingenjören ock andra svenska spår i ArgentinaMy Profile

    [Reply]

    Reply

Leave a Reply

(*) Required, Your email will not be published


two + = 9

CommentLuv badge